نگاهی کوتاه به برگزیدگان هفتمین دوره جایزه جلال

نگاهی کوتاه به برگزیدگان هفتمین دوره جایزه جلال

خبرگزاری تسنیم: «آه باشین»، «ملکان عذاب»، «رازهای سانتی‌متری»، «گشودن رمان»، «زندان الرشید» و «سفر برگذشتنی» برگزیدگان دوره هفتم جایزه جلال شده‌اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اختتامیه هفتمین دوره جایزه جلال با اعلام برگزیده‌های این دوره در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد. بنا بر اعلام هیئت داروان آثار ذیل به عنوان برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شدند:

در بخش رمان و داستان بلند کتاب‌های «آه باشین» تألیف محمدکاظم مزینانی و «ملکان عذاب» تألیف ابوتراب خسروی به صورت مشترک (هر کدام 55 سکه تمام بهار آزادی) به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

در بخش داستان کوتاه اثری به عنوان برگزیده انتخاب نشد و کتاب «رازهای سانتی‌متری» شایسته تقدیر شناخته شد.

در بخش نقد ادبی نیز کتاب «گشودن رمان» اثر حسین پاینده برگزیده اعلام کردند.

در بخش مستندنگاری نیز دو اثر «زندان الرشید» نوشته محمدمهدی بهداروند و «سفر برگذشتنی» نوشته محمدرضا توکلی صابری مشترکاً به عنوان برگزیده تجلیل شدند.

گشودن رمان (برگزیده بخش نقد ادبی)

نا‌م‌اصلی‌اش این است «گشودن رمان» و عنوان فرعی‌اش هم «رمان ایران در پرتو نظریه و نقد ادبی»، نویسنده‌اش حسین پاینده‌است.
او در این کتاب نظریه‌ای را طرح می‌کند که مبتنی است بر خوانش تحلیلی صحنه آغازین و معلوم‌کردن ربط آن به بقیه رمان، پاینده در گشودن رمان، 10 رمان برجسته ایرانی را با همین نظریه مورد نقد قرار می‌دهد و برای آنکه مفاهیم تئوریک را برای مخاطب خود آسان‌تر کند، صد اصطلاح پرکاربرد نقد رمان را در پایان کتابش توضیح می‌دهد. گشودن رمان به سعی انتشارات مروارید منتشر شده است.

آه با شین (برگزیده مشترک بخش رمان و داستان بلند)

قبل‌تر‌ها، شاه بی‌شین را منتشر کرده است. حال، آه با شین. محمدکاظم مزینانی بازی‌های زبانی را حتی در عنوان کتاب‌هایش هم‌‌ رها نمی‌کند. از این دو کتاب اما «آه با شــین»، نامزد داســتان بلند در هفتمین دوره جایزه جال اســت. آه با شــین، دومین کتاب از تریلوژی مزینانی است که سال گذشته به کتابفروشی‌ها لبخند زد. «آه با شین» روایت زوال یک خاندان قجری است. راوی داستان را در سه لایه مختلف برای خواننده تعریف می‌کند.
لایه صفر داســتان، زمان حال شازده پنجم اســت که تا آخر داســتان نامش مشخص نمی‌شود. شازده در زمان حال داستان بالای 70 سال دارد و بیماری او را زمین گیر کرده است. دست وپنجه نرم کردن او با بیماری‌اش، خاطرات گذشــته و پســرش «کاوه» که اعتیاد هم دارد و تنها میراث خانواده سالاری است در این لایه واکاوی می‌شود. در لایه دوم داستان، که به صورت فلش بک ارائه. می‌شود، داستان خاندان سالاری، از نوادگان فتحعلی شاه قاجار روایت می‌شود.
داستان در این لایه خطی تعریف و خواننده با شخصیت‌های آن آشنا می‌شود. در لایه دیگری از داستان، خرده روایت‌های مربوط به شخصیت‌ها به صورت صحنه‌ای از گذشته آن‌ها ارائه می‌شود که کمک شایانی به عمق بخشــی شخصیت‌ها می‌کند. آه با شین را سوره مهر منتشر کرده است.
مزینانی تا کنون توانسته کتاب‌های بســیاری از جمله «پاییز در قطار»، «رازهای زندگی یک کاغ»، «نیلوفر چه می‌خواس». «تن‌ها انار خندید»، «کاغ‌های کاغذی»، «سوار سوم»، «داستان ناتمام»، «پسری که تنها بود» و «دوازده آیه» و... را منتشر کند و همچنین تاکنون موفق به دریافت جوایزی همچون دیپلم افتخار اولین جشــنواره کانــون پرورش فکری کودکان و نوجوان، جایزه کتاب سال جمهوری اسامی و برگزیده جشنواره داستان شهید غنی‌پور شده است.

ملکان عذاب (برگزیده مشترک بخش رمان و داستان بلند)
سومین رمان ابوتراب خسروی، پس از اسفار کاتبان و رود راوی اســت. ملکان عذاب، نامزد بخش رمان در هفتمین دوره جایزه ادبی جال، با روایت زکریا شرف از کودکی‌اش آغاز می‌شود. کودکی زکریا در عمارت‌های اربابی گذشته است؛ عمارت‌هایی که مادر زکریا آن‌ها را از شــوهرانش که همگی خان و خان‌زاده بوده‌اند به ارث برده اســت. مادر، عروس هزاردامادی اســت که هر خان کــه می‌میرد خان بعدی به خواستگاری‌اش می‌آید و بخشی از املاکش مال مادر می‌شود. زکریا اما فرزند هیچ کدام از این خان‌ها نیست. او فرزند اولین شوهر مادر است که خان نبوده، بلکه ژاندارم قلدری بوده که مادر را برای مدت کوتاهی به عقد خود درآورده و بعد هم طلاق. داده و رفته اســت. یک روایت، روایت زکریاست روایت دیگری که به موازات این روایت پیش می‌رود. روایت پسر زکریا و عشق ناکام اوست. عشقی که به نوعی با ماجرای زکریا و دوست نزدیک او –محمد مجد- گره خورده و از این طریق، با وقایع کودتای 28مرداد. این دو روایت، اما هرکــدام روایت‌های دیگری را هم در دل خــود دارند. زکریا، هم روایت خود را دارد و هم راوی مکتوبات صوفیانه پدر است. و پسر زکریا نیز، هم راوی مکتوبات زکریاست و هم راوی ماجــرای خود. از ابوتراب خســروی پیش از این مجموعه داســتان‌های هاویه، دیوان سومنات و ویران و همچنین داستان‌های بلند اسفار کاتبان و رود راوی منتشــر شده اســت. ابوتراب خسروی پیش‌تر، جوایز مهرگان ادب و هوشنگ گلشیری را هم بخاطر آثارش دریافت کرده بود.

رازهای سانتی‌متری (اثر شایسته تقدیر بخش داستان کوتاه)

نشر روزنه حالا می‌تواند یک افتخار بزرگ را در پرونده انتشاراتی‌اش ثبت کند. کتاب «رازهای سانتی متری» مردعلی مرادی، جزو پنج کتاب برگزیده بخش داســتان کوتاه در هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد شده است. این کتاب - با عنوان عجیب غریبش- دســت بر قضا، اولین کتاب نویسنده‌اش هم هست. رازهای سانتی متری، مجموعه‌ای است از هفت داستان کوتاه با مضامینی اجتماعی رازهای سانتی متری گرچه اولین کتاب مردعلی مرادی است، اما او بیش از یک دهه است که در فضای ادبیات داستانی کشور فعالیت می‌کند.
در معرفی این مجموعه، پشت جلد کتاب آمده: «توی این دنیای پیچیده چیزی به اندازه رابطه آدم‌ها پیچیده، نیست. همه آدم‌ها رازهایی مهم و با اهمیت دارند، برای مهار یکدیگر قانون وضع می‌کنند. همه این‌ها داستانی است و شاید به همین خاطر داستان عین زندگی است اما زندگی داستان نیست.
اولین مجموعه داستان رامبد خانلری که توسط انتشــارات آگه منتشر شده، شامل 21 داستان در ژانر وحشت است. سرطان جن توانسته جزو پنج نامزد کسب جایزه جال باشد. وی پیش‌تر در گفت‌و‌گویی در مورد کتابش توضیح داده بود: «این مجموعه با الهام از داستان‌های قدیمی نوشته شده است اما سعی کرده‌ام در کلیت، شباهتی به این داستان‌ها نداشته باشد. در واقع، داستان‌های این کتاب بیشتر از ترسی روایت می‌کنند که از ندانستن و خرافه نشأت می‌گیرد.

سفر برگذشتنی (برگزیده مشترک بخش مستندنگاری)
توکلی صابری پابه پای ناصرخسرو، در جاده ابریشم ســفر کرده و شرح این سفر طولانی را در کتابی دو جلدی به نام «سفر بر گذشتنی» منتشــر کرده است. توکلی صابری در این کتاب، روایت مسیری که ناصر خسرو برای انجام عمل حج طی کرده را روایت کرده است. او، در هزارمین سالروز تولد او، دوباره همین مسیر را طی می‌کند و مشاهداتش را از این مسیر در قالب کتاب سفر برگذشتنی تالیف می‌کند. نویســنده در پایان این مسیر دراز، ســرانجام به دیدار پیر یمگان در بدخشان می‌شتابد. سفر برگذشتنی را نشر قطره به زیور طبع و نشر آراسته است.

زندان الرشید (برگزیده مشترک بخش مستندنگاری)
خاطرات رئیس ستاد سپاه ششم نیروی زمینی سپاه است از اردوگاه‌های عراق. منتشر شده در کتاب زندان الرشید. تدوین شده به همت محمدمهدی بهداروند. کتابی که شامل خاطرات سردارعیل اصغر گرجی‌زاده است. او فرماندهی جزیره مجنون را به عهده داشت و در تاریخ چهارم تیرماه 1367 در آخرین ماه‌های جنگ تحمیلی با سقوط قرارگاه، هدف هلی برد عراقی‌ها قرار می‌گیرد. گریج‌زاده به همراه سردار علی هاشمی موفق می‌شود به جزایرهای جزیره مجنون بگریزد، ولی کمی بعد علی هاشمی شهید می‌شود و سردار گرجی‌زاده هم بعد ساعت‌ها مخفی‌شدن به اسارت عراقی‌ها در می‌آید. سردارگرجی‌زاده در زمان اسارت، به مدت چهار ماه فرماندهی خود بر قرارگاه سپاه ششم را از عراقی‌ها مخفی می‌کند ولی بعد از چهارماه لو می‌رود. او بعد از لو رفتن، مورد بد‌ترین شکنجه‌ها قرار می‌گیرد. «زندان الرشید» به همت انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران