میانگین رسیدن ماموران آتش نشانی ارومیه به محل حادثه به ۴ دقیقه رسید

میانگین رسیدن ماموران آتش نشانی ارومیه به محل حادثه به 4 دقیقه رسید

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه گفت: در حال حاضر ماموران آتش نشانی شهرداری ارومیه در داخل محدوده شهری بین ۴ تا حداکثر ۶ دقیقه به محل حادثه می‌رسند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، ابراهیم شاد قوشچی که از اردیبهشت امسال به سمت مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه منصوب شد، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته تاریخ بوده و هم‌اینک دانشجوی دکترای مدیریت استراتژیک در دانشگاه صنعت و معدن ارومیه است.

از سوابق اجرایی وی می‌توان به سمت شهرداری قوشچی به مدت 7 سال، مدیر دهکده ساحلی چی‌چست ارومیه و نیز مدیر بحران به مدت یک و نیم سال اشاره کرد.

خبرگزاری تسنیم با وی مصاحبه‌ای انجام داده که در پی می‌آید.

تسنیم:در حال حاضر چند ایستگاه آتش‌نشانی در سطح شهر وجود دارد، آیا این تعداد پاسخ‌گوی نیاز شهروندان است و یا آیا تعداد آن افزایش می‌یابد؟

شادقوشچی: استاندارد این مسئله این است که برای هر 50 هزار نفر یک ایستگاه آتش‌نشانی وجود داشته باشد تا بتواند براساس آن جمعیت، پاسخ‌گوی نیاز شهروندان باشد و در این باره فاصله یک ایستگاه تا ایستگاه بعدی نیز باید حداقل 2 تا 3 کیلومتر فاصله باشد.

اگر براساس جمعیت ارومیه 850 هزار نفری ارومیه این مسئله را پیگیری کنیم باید این شهر دارای 15 ایستگاه آتش‌نشانی باشد و در این باره تا پیش از اوایل مهرماه، 7 ایستگاه آتش‌نشانی در ارومیه وجود داشته که این سازمان دو ایستگاه دیگر را در شهرک "گلمان" و "المهدی" افتتاح کرد تا بتوان سریعتر به محل حادثه رسید.

در این رابطه یک ایستگاه آتش‌نشانی نیز در منطقه البرز در حال اتمام نقشه‌های اجرایی است که بزودی آغاز می‌شود تا شمار ایستگاه‌های آتش‌نشانی به 10 ایستگاه افزایش یابد و از سوی دیگر زمین یک ایستگاه دیگر در منطقه کشتارگاه ارومیه مشخص شده که با راه‌اندازی آن زمان رسیدن به محل حادثه کاهش یابد.

تسنیم:میانگین رسیدن ماموران آتش‌نشانی به محل حادثه در دنیا و آذربایجان غربی چقدر است؟

شادقوشچی: حد استاندارد رسیدن ماموران آتش‌نشانی به محل حادثه در دنیا بین 3 تا 3 و نیم دقیقه و در محدوده شهر ارومیه بین 4 تا حداکثر 6 دقیقه است، بنابراین قانونا باید در سطح شهر ارومیه 15 ایستگاه آتش‌نشانی وجود داشته باشد که در این رابطه شهرداری ارومیه هم زحمات بسیاری متحمل می‌شود تا انشاءالله بتوانیم در بودجه‌نویسی سال آینده به حد استاندارد برسیم.

تسنیم: آیا در 4 ماهه پایانی سال ایستگاه جدید آتش‌نشانی در شهر راه‌اندازی می‌شود؟

شادقوشچی: در این زمینه احتمالا تا پایان سال یک ایستگاه در منطقه کشتارگاه حداقل با یک کانکس و یا محدوده‌سازی به هدف استقرار خودروها راه‌اندازی می‌شود.

تسنیم:به منظور کاهش زمان رسیدن خودروهای آتش نشانی به محل حادثه چه اقداماتی در سازمان انجام می‌شود؟

شادقوشچی: در این باره موتورسیکلت‌های سیار پیشرفته خریداری شده تا در زمان‌ اوج ترافیک و زمان‌هایی که این سازمان نمی‌تواند با دستگاه‌های سنگین به محل حادثه برسد، موتورسواران بلافاصله به محل حادثه رسیده و حداکثر اگر نتوانستند آتش را خاموش کنند مانع گسترش آتش شوند.

علاوه بر آن با توجه به اینکه در برخی مناطق ارومیه شاهد ترافیک و جمعیت بسیار هستیم، یک خودروی آتش‌نشانی در سطح شهر و در خیابان امام(ره)، میدان ایالت، عطایی و قسمت‌های بازارباش مرتب در حال گشت‌زنی است که اگر خدای ناکرده اتفاقی افتد بتوانند به موقع پاسخ‌گوی نیاز حادثه‌دیدگان شوند.

تسنیم:هم‌اکنون در هر ایستگاه آتش‌نشانی چند خودروی ویژه عملیات سبک و چند خودروی محورباریک برای گذر از کوچه‌های تنگ وجود دارد؟

شادقوشچی: در این رابطه بزرگترین معضل شهرداری ارومیه وجود بافت‌های فرسوده است که باید نسبت به مسیرگشایی، تعریض و استحکام‌سازی بافت‌های فرسوده اقدام شود.

از سوی دیگر اغلب خودروها نمی‌توانند وارد آن کوچه‌ها شوند و اینکه در آن قسمت‌ها مشکل سیم‌های برق وجود دارد که احتمال آتش‌سوزی در اثر برخورد خودرو به آنها می‌رود، البته رفع این مشکل عمرانی به سادگی امکان‌پذیر نبوده و شاید 10 تا 15 سال زمان ‌ببرد بنابراین برای حل این معضل خودورهایی به نام" ای‌سوزو" و از آن مهمتر چهارچرخ وجود دارد که آن را برای خدمات‌رسانی بیشتر توسعه می‌دهیم.

تسنیم: با توجه به انجام ساخت‌وسازهای بسیار در سطح شهرارومیه، آیا سازمان آتش‌نشانی پیش‌بینی‌های لازم برای ایمنی کارگاه‌های ساختمانی انجام داده است؟

شاد قوشچی: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه الگویی به نام بهبود مستمر را در سرلوحه تمامی عملیات‌های خود قرار داده است و در این رابطه شهرداری نسبت به امکاناتی که در شهر وجود دارد نسبت به ترسیم نقشه‌های جامع و تفصیلی کارهای خود را به پیش می‌برد.

بنابراین اگر زیرساخت‌های شهری آماده باشد می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز حتی15 طبقه ساختمان باشد، پس شهرداری ارومیه برای اینکه به صورت افقی در زمین پیش‌روی نکند و زمین‌های کشاورزی مردم را تحت سیطره ساخت‌ و سازهای خود قرار ندهد اقدام به انبوه‌سازی و بلند مرتبه‌سازی اماکن مسکونی کرده است بنابراین باید در وهله نخست زیرساخت های مربوط به آن آماده باشد.

در این رابطه آقای حضرت‌پور شهردار ارومیه نیز با توجه به ضرورت‌های شهر، نردبانی به اندازه 53 متر خریده است که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد با استفاده از آن می‌توان تا 10 سال از آن استفاده کرد، هر چند که هم اکنون نردبان 32 متری در سازمان آتش‌نشانی شهرداری وجود دارد بنابراین باید زیرساخت‌های مربوط به آن به مرور آماده شود.

تسنیم: در 8 ماهه امسال چند مورد حادثه در ارومیه به وقوع پیوسته است؟

شادقوشچی: امسال در مجموع 841 مورد حادثه در سطح شهر ارومیه به وقوع پیوسته که از این تعداد 108 مورد مربوط به مهر ماه و 37 مورد در آبان ماه بود که این کاهش رخدادهای حادثه‌ای ناشی از افزایش آموزش‌های این سازمان به شهروندان بوده است.

تسنیم: در 6 ماهه نخست امسال وضعیت آموزش‌های همگانی در سطح شهر به چه شکل بوده است؟

شادقوشچی: امسال آموزش‌های همگانی اطفاء حریق به منظور ارتقای سطح فرهنگ ایمنی جامعه برای دانش آموزان مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی، کارکنان ادارات، سازمان‌ها و کارخانه‌جات به تعداد یک هزار و 67 مورد اتفاق افتاد.

در این رابطه ارائه خدمات شارژ خاموش‌کننده های دستی به اشخاص حقیقی و حقوقی به تعداد یک هزار و 44 دستگاه، شرکت در عملیات اطفائی و امدادی به تعداد 696 فقره و بازدید از مدارس آموزش و پرورش و اعمال آموزش‌های لازم اطفاء حریق و امداد و نجات برای دانش‌آموزان با انجام مانورهای مرتبط انجام شد.

گفت‌وگو از نصیبه نیکزاد قوشچی

انتهای پیام/ ب
 

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon