بهبود وضعیت اشتغال کردستان مستلزم انجام اقدامات زودبازده است

بهبود وضعیت اشتغال کردستان مستلزم انجام اقدامات زودبازده است

خبرگزاری تسنیم: استاندار کردستان به ۲ رویکرد کوتاه مدت و بلندمدت در ایجاد اشتغال اشاره کرد گفت: بهبود وضعیت اشتغال کردستان مستلزم انجام اقدامات زودبازده و هم هزینه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، عبدالمحمد زاهدی ظهر امروز در ستاد اقتصاد مقاومتی استان کردستان اظهار کرد: در طول 35 سال گذشته مهم‌ترین سندی که در ارتباط با توسعه اقتصادی کشور و توسعه همه جانبه مطرح شده اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: توسعه اقتصادی بدون توسعه در تمام بخش ها امکانپذیر نیست بنابراین توسعه باید به صورت همه جانبه صورت گیرد.

سند اقتصاد مقاومتی مهمترین سند بالادستی کشور به شمار می‌رود

استاندار کردستان با بیان این که سند اقتصاد مقاومتی با توجه به ابعاد مختلفی که در بر می‌گیرد مهمترین سند بالادستی کشور به شمار می‌رود خاطرنشان کرد: سند اقتصاد مقاومتی به عنوان سند بالادستی برنامه‌های 5 ساله آینده و راهبر برنامه‌های اقتصادی تدوین شده است.

وی گفت: سند اقتصاد مقاومتی مجموعه نظام اداری و سازمانی کشور را به برنامه ریزی، تغییر رویکرد و اصلاح قوانین و مقررات و ساختارهایی در نظام اجرایی کشور با رویکرد اقتصاد مقاومتی ملزم می‌کند.

زاهدی با اشاره به سخنرانی‌های مختلف مقام معظم رهبری در تشریح اقتصاد مقاومتی افزود: دنیای امروز دنیای منازعات اقتصادی بوده و شرایط دنیای کنونی به گونه‌ای است که چالش‌های بسیاری در آن وجود دارد و تمام کشورها به دنبال توانمند کردن اقتصاد خود برای دفاع هستند.

وی تصریح کرد: تنها تحولات سیاسی و نظامی منجر به تاثیرگذاری در جهان نمی‌شود بلکه گاهی در گوشه‌ای از دنیا تحولات اقتصادی روی می‌دهد که همه را در بر می‌گیرد و بر روی تمام کشورها تاثیر می‌گذارد.

راهبرد اقتصاد مقاومتی توانمند کردن کشور در حوزه اقتصاد برای مقابله با تهدیدهاست

استاندار کردستان در تشریح اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی به این معناست که در برابر تمام تهدیداتی که برای کشور خطرناک است بتوانیم در حوزه اقتصاد توانمند باشیم.

وی عمده‌ترین تهدیدات را در حوزه اقتصادی دانست و گفت: اگر کشور در این حوزه نتواند مقاومت کند در سایر حوزه‌ها نیز نمی‌تواند از خود مقاومتی نشان دهد.

زاهدی موقعیت استراتژیک و سوق‌الجیشی ایران را بسیار حساس عنوان کرد و افزود: ایران در منطقه‌ای از جهان قرار گرفته که هم به لحاظ منابع اقتصادی از جمله نفت همیشه مورد تهدید قدرت‌های بزرگ است و هم به لحاظ موقعیت سوق‌الجیشی بین بخش عظیمی از خشکی جهان قرار گرفته که همواره منازعات طولانی را در گذشته‌های دور داشته است.

وی با بیان این که مجموعه دولت و سازمان‌های مختلف به نوعی درگیر اقتصاد مقاومتی هستند گفت: اقتصاد مقاومتی باید در بودجه سال 94 که در مجلس شورای اسلامی تعیین می‌شود به خوبی دیده شود و پیش برنده اهداف اقتصادی ما در سند چشم انداز 20 ساله باشد.

استاندار کردستان با تاکید بر این که باید در افق 1404 به اهداف اقتصادی پیش بینی شده برسیم تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام ساز و کار مناسبی را برای اقتصاد مقاومتی به وجود آورده و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری نیز مقدمات اجرای این کار سنگین را بر عهده دارد.

وی با بیان این که ستاد اقتصاد مقاومتی از همان روزی که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد در بسیج سازندگی تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرد گفت: بسیج سازندگی در ارتباط با وظایف و ماموریت‌های خود کارهای بسیاری را در راستای اقتصاد مقاومتی انجام داده اما برای پیشبرد کار نیاز به همکاری و مساعدت سایر دستگاه های اجرایی  دارد.

زاهدی افزود: پروژه های بسیاری در سطح کشور و استان در راستای اقتصاد مقاومتی در حال اجرا است که نیاز به ساماندهی و تامین اعتبار دارند.

بهبود وضعیت اشتغال کردستان مستلزم انجام اقدامات زودبازده است

وی به 2 رویکرد کوتاه مدت و بلندمدت در ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: خارج کردن صنایعی مانند فولاد از خام فروشی زمان‌بر است بنابراین با توجه به آمار بالای بیکاری در استان کردستان در حال حاضر نیاز به انجام اقدامات زودبازده و کم هزینه هستیم که سریعا به اشتغال بیانجامد تا از وضعیت فعلی خارج شویم.

استاندار کردستان با تاکید بر این که نباید از اقتصاد مقاومتی برداشت اقتصاد ریاضتی صورت گیرد تصریح کرد: هدف ما این است که در بازار دنیا در دو بخش کلان و کوتاه مدت حضور پیدا کنیم.

نرخ رشد جمعیت در استان کردستان 0.7 درصد است

وی با اشاره به نرخ رشد جمعیت در کشور که 1.28 درصد است گفت: نرخ رشد جمعیت در استان کردستان 0.7 درصد است که به علت پایین بودن نرخ موالید نیست بلکه به دلیل بالا بودن نرخ مهاجرت است بنابراین باید شرایطی برای نگهداشت مردم در استان تدابیری اتخاذ شود.

زاهدی با تاکید بر همکاری و مشارکت تمام  دستگاه‌های اجرایی برای پیشبرد اهداف در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزود: هدف ما ایجاد زیرساخت‌های سخت افزاری برای پیشبرد بهتر برنامه‌های بسیج سازندگی در حوزه اقتصاد مقاومتی است.

بخش کشاورزی در اولویت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است

وی بخش کشاورزی در تمام حوزه‌های آن اعم از زراعت، باغداری، زنبورداری، پرورش دام و  سایر حوزه‌ها را در اولویت کارهای اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و گفت: پس از بخش کشاورزی، باید حوزه سلامت و بهداشت در اولویت قرار گیرد که می‌تواند به ماندگاری جمعیت کمک کند و پس از آن نیز حوزه رفاه و تامین اجتماعی در جامعه‌ای که درآمد سرانه پایین است باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار کردستان با تاکید بر این که حوزه رفاه و تامین اجتماعی باید به سمت خودکفایی مردم پیش برود خاطرنشان کرد: پس از حوزه رفاه و تامین اجتماعی نیز حوزه اشتغال و کارآفرینی باید در اولویت قرار گیرد.

زاهدی با بیان این که دلیل قدرت اقتصادی کشور چین و فراگیری آن این است که بیشتر تولیدات آن در منازل انجام می‌شود تاکید کرد: تولیدات اگر در منازل صورت گیرد قیمت تمام شده آن نیز پایین می‌آید بنابراین باید سعی شود که در استان ما نیز تولیدات به خانه‌ها برده شود و همانند گذشته شود که بازاریابان مواد اولیه را تهیه و مردم کارها را در منازل خود انجام می‌دادند که در این شرایط قیمت تمام شده پایین آمده و به توسعه اقتصادی کمک می‌شود.

وی  به حوزه فرهنگی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز اشاره کرد و گفت: مردم باید به لحاظ فرهنگی آماده شده و وارد میدان شوند بنابراین باید به لحاظ فرهنگی تامین زیرساخت‌های سخت افزاری و فضاسازی در جامعه صورت گیرد.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon