ضرورت هماهنگی تربیتی بین مدرسه و رادیو تلویزیون


ضرورت هماهنگی تربیتی بین مدرسه و رادیو تلویزیون

خبرگزاری تسنیم:فردی که در مدرسه به عنوان دانش‌آموز و دررادیو و تلویزیون شنونده و بیننده محسوب می‌شود در هر دو موقعیت در حال شکل دهی هویت خود می‌باشد و نتایج عدم هماهنگی این دو نوع تربیت، بی اعتمادی مخاطب چه بسا هم، دو هویتی یا بی هویتی را در پی دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، متن نامه محمود فرشیدی دبیر کل کانون تربیت اسلامی به ریاست جدید صدا و سیما به شرح ذیل است :
جناب آقای دکتر سرافراز
ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
انتصاب جنابعالی را به ریاست صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تبریک می‌گوئیم.
حمد و سپاس شایسته خداوندی است که توفیق خدمتگزاری به اسلام و مردم را به بندگان شایسته خود عطا می‌فرماید و سلام و درود بر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و شهدای اسلام و تحیات فراوان به مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (دامت برکاته) که با درایت خویش عزت و اقتدار روزافزون ایران اسلامی را فراهم ساخته‌اند بدینوسیله انتصاب جنابعالی را به ریاست صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تبریک عرض می‌کنیم و امیدواریم در ظل توجهات امام عصر اباصالح المهدی ( عج الله تعالی فرجه الشریف) و با بهره‌گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری بیش از پیش موفق باشید و با توجه به تجربیات و تعهدی که به اسلام انقلابی دارید در دوران مدیریت جنابعالی شاهد تغییرات و تحولات چشمگیر در رسانه ملی باشیم.
همانطوریکه استحضار دارید آموزش و پرورش کشور با هدایت‌های رهبری معظم، تحولی در مؤلفه ها و عناصر مبتنی بر نظام معیار (اسلام انقلابی) آغاز نموده است و در این مسیر اسناد تحولی مبتنی بر فلسفه تربیت، فلسفه تربیت رسمی و عمومی، رهنامه، سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و در رأس آن سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری را در اختیار دارد که سرمایه‌ای مناسب برای هدایت تعلیم و تربیت براساس اسلام است. در این اسناد، هدف غائی تربیت، اعم از تربیت رسمی و عمومی (آموزش و پرورش) و تربیت غیر رسمی ( از جمله مهم‌ترین آنها صدا و سیما) " حیات طیبه" تعریف شده‌است. به طوریکه متربیان رسمی و غیر رسمی به مراتبی از شایستگی‌ها دست یابند که بتوانند جامعه صالح اسلامی را با معیارهای اسلامی بنا نمایند و در چنین جامعه‌ای کلیه موقعیت‌های فردی و جمعی با نظام معیار اسلامی درک و اصلاح و بهبود می‌یابد.
برای رسیدن به این هدف بزرگ و متعالی علاوه بر رعایت اصول عقل ورزی، اعتدال، مرجعیت مربیان، آزادی متربیان، ارتقای کرامت، عدالت تربیتی، یک پارچگی و انسجام، تقدم مصالح تربیتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به طوریکه موفقیت همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی وابسته به همکاری دستگاه‌ها و نهادهایی دارد که به طور مستقیم با تربیت سرو کار دارند و باید ملاک همه تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های اجتماعی در همه دستگاه‌ها براساس مصالح تربیتی دستگاه‌های تربیتی باشد و از سوی دیگر صدا و سیما و رسانه‌های دیگر به عنوان یکی از ارکان چهارگانه تعلیم و تربیت رسمی و عمومی در سند تحول بنیادین مورد تأکید قرار گرفته است (دولت – خانواده – رسانه – نهادهای مردمی) شرایط کنونی جهان این واقعیت را آشکار می‌سازد که باید فاصله تربیت رسمی و مدرسه‌ای و دانشگاهی و تربیت غیر رسمی  صدا و سیما و رسانه های دیگر بتدریج  از بین رود و این دو جریان تربیتی به جای تزاحم ، هم افزایی نسبت  به مخاطب واحد داشته باشند. فردی که در مدرسه به عنوان دانش‌آموز و در رادیو و تلویزیون شنونده و بیننده محسوب می‌شود در هر دو موقعیت در حال شکل دهی هویت خود می‌باشد و نتایج عدم هماهنگی این دو نوع تربیت، بی اعتمادی مخاطب چه بسا هم، دو هویتی یا بی هویتی را در پی خواهد داشت.
از این رو پیشنهاد می‌گردد :
1. اسناد تحولی آموزش و پرورش به ویژه فلسفه تربیت آن که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است به عنوان مبانی تربیت نظام جمهوری اسلامی در آن رسانه در بین نیروی انسانی تبیین گردد.( اطلاع رسانی، پذیرش، اجرا – نهادینه)
2. حضور آموزش و پرورش و نهادهای مردمی مانند کانون تربیت اسلامی، کانون مدارس اسلامی و شخصیت های تربیتی در صدا و سیما اعم از سیاستگذاری و برنامه ها بیشتر شود.
3. صدا وسیما اجرای اسناد تحولی در آموزش و پرورش را به عنوان مطالبه رهبری و جامعه پایش نماید و نسبت به انحرافات در این زمینه هشدار دهد و برای اجرای فعالیت های در راستای اهداف سند کمک و همکاری کند.
4. شبکه های دو سیما و آموزش و رادیو فرهنگ، گفتگو، دانش توجه خاص به فعالیت های آموزش و پرورش با راهبرد سند تحول بنیادین را در دستور کار خویش قرار دهند.

با تشکر و آرزوی موفقیت
محمود فرشیدی
دبیر کل کانون تربیت اسلامی

انتهای پیام/
 

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon