از به رقابت گذاشته شدن پست‌ها تا بحث جدی پیرامون ۷ وزارتخانه کلیدی

از به رقابت گذاشته شدن پست‌ها تا بحث جدی پیرامون 7 وزارتخانه کلیدی

خبرگزاری تسنیم: کماکان بحث های جدی برای اعلام کابینه جدید افغانستان میان تیم عبدالله و اشرف غنی ادامه داشته و سرنوشت این کابینه همچنان در ابهام قرار دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، یکی از نزدیکان رئیس‌جمهور افغانستان می‌گوید که پیشنهاد شده است که وزارت‌خانه‌های کلیدی باید به رقابت آزاد گذاشته شود تا کسانی بیرون از هر 2 تیم بتوانند در این رقابت شرکت کنند.

اما نزدیکان رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان می‌گویند، در موافقتنامه‌ای‌که میان 2 طرف به امضا رسیده، روی تقسیم مساوی وزارت‌خانه‎های کلیدی تأکید شده است و از به رقابت گذاشتن این پست‎ها در این موافقت نامه چیزی گفته نشده است.

براساس اظهارات یک منبع نزدیک به رئیس‌جمهور افغانستان، 2 طرف روی 14 وزارت‌خانه‌ای‌که بسیار مهم نیست، توافق کرده‎اند.

اما نزدیکان عبدالله با رد این ادعا می‌گویند، مذاکرات میان 2 طرف جریان دارد؛ اما تا اکنون نتایج ابتدایی از این مذاکرات به دست نیامده است.

«معین مرستیال» از نزدیکان اشرف غنی می‌گوید، از جانب ما پیشنهاد شده که وزارت‌های کلیدی به رقابت آزاد گذاشته شود تا کسانی بیرون ازهر 2 تیم بتوانند برای این پست‌ها کاندیدا شوند؛ اما تاکنون روی این موضوع موافقتی صورت نگرفته است.

به گفتۀ مرستیال، در مورد تعیین وزیر 14 وزارت‌خانه میان رئیس اجرایی و رئیس جمهور توافق صورت گرفته است؛ اما این 14 وزارت از جملۀ وزارت‌های بسیار مهم نیستند.

مرستیال ادغام‌ وزارت‌خانه ها را رد کرد و گفت: ادغام تشکیل ادارات از صلاحیت پارلمان افغانستان است، به این معنا که رئیس‌جمهور بدون موافقت پارلمان نمی‌تواند وزارت‌خانه‌ها را باهم ادغام کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر مسأله ادغام وزارت‌ها مطرح نیست اما ممکن است که در آینده‌ رهبری دولت افغانستان روی آن فکر کند ولی فعلاً و قبل از اعلام کابینه تشکیل حکومت 26 وزارت است.

گزارش‎هایی از معرفی وزرای کشور، دفاع، خارجه، اقتصاد و دارایی و رئیس عمومی امنیت ملی منتشر شده بود، اما مرستیال این گزارش‎ها را نادرست می‎خواند.

مرستیال در مورد این‌که کابینه چه زمانی اعلام خواهد شد گفت: یقیناً نه رئیس‌جمهور و نه رئیس‌اجرایی هیچ یک نمی‌توانند به این سوال پاسخ بگویند، زیرا پس از بررسی درست حتی اگر زمان زیادی را هم بگیرد، باید یک کابینه کارا اعلام شود.

«محمدعاصم» عضو ائتلاف ملی افغانستان (جریان تحت رهبری عبدالله) می‌گوید، در موافقتنامه‌ای که میان 2 طرف به امضا رسیده است، بسیار واضح بیان شده که روی پست‌های کلیدی توافق صورت گیرد، نه اینکه این سمت ها به رقابت آزاد گذاشته شود.

وی تاکید کرد: پست‌های کلیدی مانند پست‌های امنیتی براساس توافق باید مشخص شود نه براساس رقابت آزاد؛ اما به زودی این پست‌ها مشخص خواهد شد.

به گفتۀ عاصم، مذاکرات میان 2 طرف جریان دارد؛ اما تاکنون حتی توافقاتی در سطح قدم‌های اولیه نیز صورت نگرفته است، چه رسد به عناوین پست‌ها و نامزدان مشخص.

این عضو ائتلاف ملی افغانستان توافق روی 14 وزارت‌خانه را رد کرد و گفت: در قدم نخست روی 7 وزارت‌خانه بحث جدی جریان دارد که توافق صورت گیرد و وزارت‌های باقیمانده در قدم دوم است.

وی افزود: بحث‌ها روی 11 وزارت‌خانه مطرح است که در جریان مذاکره میان 2 طرف مطرح شده و همواره مطرح می‌گردد؛ ولی موافقت در مورد آنها تاکنون صورت نگرفته است.

براساس توافقی که میان عبدالله و غنی صورت گرفت، تمامی پست‌های دولتی از جمله پست‌های کلیدی میان 2 طرف 50،50 تقسیم خواهد شد.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان