یورش پلیس آمریکا با گاز اشک‌آور به موج جدید اعتراضات در «فرگوسن»

یورش پلیس آمریکا با گاز اشک‌آور به موج جدید اعتراضات در «فرگوسن»

خبرگزاری تسنیم: به‌دنبال بی‌گناه شناخته شدن پلیس قاتل جوان سیاه‌پوست آمریکایی شهر فرگوسن بار دیگر صحنه درگیری و تظاهرات معترضان به قتل مایکل براون شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، به‌دنبال بی‌گناه شناخته شدن پلیس قاتل جوان سیاه‌پوست آمریکایی شهر فرگوسن بار دیگر صحنه درگیری و تظاهرات معترضان به قتل مایکل براون شد.

پس از اعلام رأی دادگاه مبنی بر بی‌گناهی دارن ویلسون معترضان به این حکم اطراف اداره پلیسی که این افسر در آن مشغول به کار بود تجمع و اقدام به پرتاب سنگ و بطری به‌سوی اداره پلیس کردند.

شدت این اعتراضات به‌حدی بود که یک خودروی پلیس نیز به آتش کشیده شد.

پلیس ضدشورش نیز با پرتاب گاز اشک‌آور و نارنجک صوتی به‌سوی معترضان واکنش نشان دادند که این مسئله منجر به درگیری میان دوطرف در خیابان‌های سنت لوییس و حومه آن شد.

یک فرد بازنشسته 60ساله این شهر گفت که انتظار صدور این حکم را داشته است. وی در این باره گفت: به‌اندازه کافی زندگی کرده‌ام که بدانم با سیاهان در آمریکا به‌عنوان یک انسان برخورد نمی‌شود.

در پی صدور این حکم در چندین شهر دیگر آمریکا نیز تظاهرات‌هایی برگزار شده که هنوز گزارشی از بروز درگیری در آنها مخابره نشده است.

برخی از معترضان اطراف کاخ سفید پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: "خشونت پلیس نژادپرست را متوقف کنید".

هیئت منصفه سنت لوییس اعلام کرده است که دارن ویلسون افسر پلیس سفیدپوست که مایکل براون نوجوان سیاه‌پوست غیر مسلح را به قتل رسانده بی‌گناه است.

بر اساس این گزارش، روبرت مک کولوف دادستان منطقه سنت لوییس ضمن اعلام این رأی تأکید کرد که پس از بررسی کامل همه اسناد و شواهد و قوانین، هیئت منصفه تصمیم گرفته است که هیچ دلیلی برای متهم کردن دارن ویلسون وجود ندارد.

براون 18ساله 9 اوت در فرگوسن میسوری هدف گلوله یک مأمور سفیدپوست پلیس قرار گرفت و کشته شد. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز تأکید کرد: "ما کشوری هستیم که بر اساس قانون پایه‌گذاری شده و بنابراین باید این تصمیم را که از سوی هیئت منصفه گرفته شده بپذیریم".

در آستانه اعلام این رأی شهردار میسوری وضعیت فوق العاده اعلام کرده است و نیروهای گارد ملی برای مقابله با موج دوم ناآرامی‌ها آماده شده‌اند.

شهر فرگوسن در ایالت میسوری از 19 مرداد ماه سال جاری ناآرام شده که دلیل آن کشته شدن یک نوجوان سیاه‌پوست در بخش سنت لوئیس منطقه فرگوسن میسوری بود. عصبانیت مردم میسوری پس از آن افزایش یافت که اعلام شد پلیسی که اقدام به قتل بی‌دلیل این نوجوان کرده چند روز قبل از وقوع قتل، نشان افتخار دریافت کرده بود. بر اساس این گزارش، دست‌کم شش بار به‌سوی "مایکل براون" شلیک شده که در دو مورد به‌سمت سر وی نشانه گیری شده است.

در ماه‌های گذشته شدت اعتراضات به حدی رسید که فرماندار میسوری مجبور به کمک گرفتن از گارد ملی آمریکا شد. این اعتراضات تا تاریخ 31 مرداد ادامه داشت و پس از آن جو حاکم بر فرگوسن رفته رفته آرام شد اما با این وجود اعتراضات مردم نسبت به محاکمه نشدن عامل این قتل ادامه دارد.

انتهای پیام/ع*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان