«تکفیر» آفت جهان اسلام است


«تکفیر» آفت جهان اسلام است

خبرگزاری تسنیم: علمای مذاهب مختلف تشیع و اهل تسنن در پایان کنگره دوروزه جریان‌های تفکیری و افراطی از دیدگاه اسلام بر وحدت بین مذاهب اسلامی تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازقم, کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلامی طی دو روز در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم (ع) با حضور علمای اسلامی از 83 کشور جهان برگزار شد.

همایشی که در آن بیش از 300 عالم دینی از 83 کشور جهان به بحث و تبادل نظر پیرامون جریان‌های تکفیری پرداختند.

 کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام صبح یکشنبه با سخنرانی آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در قم آغاز به کار کرد.

آیت الله مکارم: باید ریشه های شکل‌گیری تکفیری‌ها را بررسی کنیم

آیت‌الله مکارم شیرازی رئیس کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از نظر علمای اسلام سخنران آئین گشایش این مراسم بود که سخنان خودرا در دو بخش فارسی و عربی ارائه کرد.

این مرجع عظام تقلید در بخش فارسی سخنان خود گفت: امروز را  یکی از بهترین روزهای عمر خودم می‌دانم، زیرا در کنار جمع زیادی از علمای جهان اسلام از بیش از 80 کشور جهان و همچنین علمای برجسته داخل کشورمان قرار گرفته‌ام.

وی ادامه داد: این جمع کثیر علمای اسلام گردهم جمع شده‌ایم تا درباره یکی از بزرگترین مشکلات جهان اسلام به مشورت و رایزنی بپردازیم تا انشاءالله راه حلی برای این بحران پیدا کنیم.

رئیس کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از نظر علمای اسلام افزود: این مشکل بزرگ از کار شوم تکفیری‌ها و جریان‌های افراطی است. کسانی که در آن واحد هم ضربه به اسلام و مسلمین می‌زنند و هم به جهان بشریت آسیب می‌رسانند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ضمن خیرمقدم‌گویی به میهمانان این همایش اظهار کرد: وظیفه ما همه این است که در چنین شرایطی انگیزه‌های این گروه منحرف را بررسی کنیم و افکار ریشه‌ای این گروه خطرناک را بیابیم و تلاش کنیم تا این ریشه‌ها را بخشکانیم.

وی خاطرنشان کرد: تا کی بنشینیم و شاهد ریختن خون مسلمانان در دنیا باشیم. این گروه منحرف آبروی اسلام را به خطر انداخته‌اند، اسلامی که دین رافت و مهربانی و رحمت است به واسطه اعمال این گروه خطرناک به عنوان آئین خشونت معرفی شده است.

رئیس کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از نظر علمای اسلام گفت: وظیفه ما این است که به دنیا بگوییم این گروه منحرف هیچ نسبتی با اسلام ندارند و اینها کاملا از اسلام جدا هستند. وظیفه ما خشکاندن ریشه‌های فکر گروه‌های افراطی و تکفیری است.

آیت الله جنتی: امروز همه هستی اسلام مورد تهدید است

 آیت‌الله احمد جنتی  نیز در ‌کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، اظهار کرد: اساس و بنیان اسلام از سوی تکفیری‌ها تهدید شده است، حتی همه هستی جهان را تهدید می‌کنند و سبب در خطر قرار‌گرفتن کیان اسلام شده‌اند.

دبیر شورای نگهبان افزود: تکفر ابداً مسئله‌ای عقیدتی نیست، بلکه یک مسئله سیاسی است؛ دشمنان می‌خواهند به اسم اسلام، به اسلام و مسلمانان ضربه بزنند و حتی علمای مسیحی و یهودی و سایر مذاهب باید در این‌گونه کنگره‌ها حاضر باشند.

آیت‌الله جنتی تصریح کرد: تکفیری‌ها برای جان، مال و ناموس مردم ارزش قائل نیستند، از سوی دیگر اسلام انقلابی که 35 سال قبل در جمهوری اسلامی پا گرفت و با همه مشکلات درگیر شده است، امروز در قالب بیداری اسلامی در سراسر جهان در حال شیوع است؛ از همین رو صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها احساس خطر کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: دشمن برنامه‌ریزی مفصلی کرده تا مسلمانان را به خود مشغول کند و به جان هم بیندازد تا از این طریق بیداری اسلامی به نتیجه نرسد و کشورهای در معرض بیداری اسلامی را از اسلام فراری دهند.

دبیر شورای نگهبان افزود: بر همه مسلمانان واجب است که در این زمینه کار فرهنگی انجام دهند. این‌ها خیال می‌کنند که دارند کار درست را انجام می‌دهند و حرکت خود را جهادی می‌دانند، عده‌ای این‌ها را فریب داده‌اند و جان خود را می‌دهند و فکر می‌کنند که شهید می‌شوند.

آیت‌الله جنتی افزود: طوری این‌ها را گمراه کرده‌اند که به ساعتشان نگاه می‌کنند تا وقت کشته‌شدن به ملاقات رسول خدا(ص) بروند. باید در یک کنگره بزرگ اسلامی همه علمای اسلام حاضر شوند و حرف‌ها را بزنند.

ابراهیم جعفری: تکفیری‌ها با عنوان اسلام جعلی همه را تهدید می‌کنند

 ابراهیم جعفری نیز در کنگره ‌جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، اظهار کرد: اسلام دین اخلاق نیکو و حسن خلق است، پیامبر اسلام(ص) نیز توانست قلب‌های مردم را با اخلاق نیکو و حسن خلق تسخیر و اعتماد آن‌ها را جلب کند.

وی افزود: قرآن کریم نیز اخلاق حسنه پیامبر(ص) را جزو ویژگی‌های بر‌تر ایشان ذکر می‌کند و از ایشان به‌عنوان اسوه حسنه نام می‌برد.

وزیر امور خارجه عراق با تقدیر از برگزاری کنگره ‌جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام خاطرنشان کرد: برای مقابله با تکفیری‌ها ابتدا باید آن‌ها را شناخت و شناخت صحیح این گروه‌ها اهمیت بسیاری دارد چراکه این گروه‌ها همه را با اسلامی جعلی که عرضه کرده‌اند، تهدید می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: همه‌چیز از قلب آغاز می‌شود، در قرآن کریم بار‌ها آمده است که آیات الهی به قلب مؤمنان جذب می‌شوند و ایمان آن‌ها را زیاد می‌کند و همه بر این مسئله توافق دارند که اگر قلب تحت تأثیر قرار گیرد، ایمان نیز افزوده می‌شود.

جعفری تأکید کرد: ویژگی دیگر مؤمنان توکل به خداوند است، توکل و تأثیر قلبی در درون انسان است و خداوند به این دو عنصر، نماز خواندن حقیقی و انفاق را می‌افزاید. اقامه نمازی که سبب امر به معروف و نهی از منکر است باید مد نظر قرار گیرد و انفاق از روزی‌هایی است که خداوند به بندگان اعطا کرده است.

وزیر امور خارجه عراق افزود: دیگر نکته مهم در این بین، جامعه‌گرایی است چراکه خداوند انسان‌ها را به‌گونه‌های مختلفی آفریده است؛ در قرآن نیز این موضوع تأکید شده است. همه از یک زن و مرد آفریده شده‌ایم و تنوع در دیدگاه‌ها و‌ نژاد مسئله‌ای طبیعی است و اشکالی ندارد و این تنوع برای شناخت بیشتر انسان‌ها ایجاد شده است نه برای فرق گذاشتن و کشتن و قتل.

وی با اشاره به این مطلب که "اجتهاد علمای مختلف، مذاهب اسلامی را به وجود آورده است" افزود: در قرآن 6 هزار آیه و بیشتر وجود دارد که مسلمانان درآن‌باره "متفق القول" هستند، قبله و احکام بسیاری بین مسلمانان مشترک است و اختلاف در امور دیگر به‌دلیل همین مشترکات، جایز نیست.

نخست وزیر پیشین عراق تأکید کرد: با وجود این‌همه مسائل مشترک، سؤال اینجاست که چرا به‌جای تکیه بر مشترکات و جلوگیری از ریخته‌شدن خون مسلمانان، اختلافات ملاک قرار گرفته است. فرهنگ تروریسم و تکفیر، به‌دلیل اختلافات کوچک، خون و مال دیگر مسلمانان را مباح می‌داند و زمینه‌ساز گروهی مانند داعش است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش حرکت‌های تروریستی از 11 سپتامبر آغاز شد و گسترش یافت. این بدعتی به نام اسلام است و وظیفه علمای اسلام، روشن‌گری در این زمینه است.

جعفری در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: تکفیری‌ها ابتدا به اهل‌سنت و مناطق آن‌ها حمله‌ور شدند و موصل که سنی‌نشین است، مورد تهاجم تکفیری‌ها و داعش قرار گرفت؛ این ترویست‌ها دین و مذهب ندارند. در عراق، بیشترین جنایات تکفیری‌ها میان اهل‌سنت بود و 2 درصد مسیحی و 14 درصد شیعه از کشتگان بودند و بقیه از اهل‌سنت بودند؛ بعد از این جنایات، همه عراقی‌ها از شیعه و سنی با هم متحد شدند تا با داعش مبارزه کنند.

وزیر امور خارجه عراق تصریح کرد: ارتش عراق و گروه‌های مردمی به یکدیگر پیوسته‌اند تا جلوی تکفیری‌ها را بگیرند، مطمئن باشید تکفیری‌ها به کسی رحم نمی‌کنند و هیچ مذهبی را راحت نمی‌گذارند بنابراین برای مقابله با آنان باید متحد بود.

آیت الله حافظ سید ریاض: تکفیری‌ها به دنبال تخریب چهره اسلام هستند

آیت‌الله حافظ سید ریاض حسین نجفی هم  در روز نخست همایش با اشاره به برگزاری کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار کرد: این کنگره از اهمیت فراوانی برخوردار است، اقدام آیت‌الله مکارم شیرازی در زمینه برگزاری این کنگره بسیار مطلوب و پسندیده است.

وی افزود: باید با جریان تکفیر که عده‌ای را کافر قرار می‌دهند مبارزه کرد و توجه به این امر مهم در دوارن کنونی از اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس مدارس شیعه پاکستان با اشاره به راهکار مبارزه با جریان‌های تکفیری گفت: باید در نظر داشت که مسلمانان بسیار خوب عمل می‌کنند و با یکدیگر ارتباط و رفت و آمد دارند، ولی جریان تکفیر در زمینه تخریب چهره اسلام گام برمی‌دارد بنابراین مسلمانان باید با اتحاد با آن‌ها مبارزه کنند.

وی به وظیفه علمای اسلام و مدارس علمیه در این زمینه اشاره کرد و گفت: علما و مدارس علمیه باید طلاب را مسلمان و مومن تربیت کنند زیرا اسلام از مسلمانان دین، ایمان و عمل می‌خواهد.

آیت‌الله نجفی با بیان اینکه جریان تکفیر در حال تخریب چهره اسلام است گفت: استعمار نیز از تکفیری‌ها در زمینه اهداف خود استفاده می‌کند ولی در این زمینه علما باید بیدار باشند و به روشنگری بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری چنین کنگره‌هایی سبب ارتباط علمای اسلام می‌شود تا با یکدیگر ارتباط داشته و در حقیقت این کنگره زمینه‌ساز ارتباط علما با یکدیگر است؛ باید در نظر داشت اگر ارتباط علمای اسلامی قطع شود، زمینه سوء استفاده دشمن فراهم می‌شود.

 آیت‌الله سبحانی:جریان تکفیر به دنبال ایجاد حاشیه امن برای اسرائیل است

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز در روز نخست این کنگره با اشاره به هویت و اهداف شکل‌گیری جریان تکفیر در جهان امروز اظهار کرد: اساس اسلام رحمت، مغفرت و آرامش است، بسم الله الرحمن الرحیم نخستین آیه‌ای است که پدر و مادر به فرزندان تعلیم می‌‌دهند.

وی افزود: این آیه ما را با خدایی آشنا می‌کند که مظهر رحمان و رحیم است و بدون تردید رحمانیت وی بیشتر از رحیمیت بوده و رحیم بر مومنان و رحمان بر تمام بشر است.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه رمز موفقیت پیامبر اکرم (ص) این بود که با نرمش و اخلاق با مردم رفتار می‌کرد گفت: حتی خداوند به این نکته در آیه‌ای اشاره می‌کند که به خاطر رحمتی که خدا به تو داده، توانستی بر این مردم نفوذ کنی و اگر با تندی و قساوت با مردم رو به رو می‌شدی، این جمعیت از شما پراکنده می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) در تمام جنگ‌ها و غزوات، افراد را به رحمت و نرمش دعوت می‌کرد و در خطابه‌های پیامبر اکرم (ص) آمده زمانی که افرادی را برای تبلیغ می‌فرستاد، سفارش می‌کرد که شما از در رحمت وارد شوید.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به حدیثی از صحیح مسلم که برادران اهل سنت از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده‌اند گفت: تعبیر پیامبر اکرم (ص) این است هر چیزی که در آن مهربانی باشد، زینت محسوب می‌شود، اگر در اجتماع و کار رفاقت، دوستی، نرمش و مهربانی از بین برود آن کار به طور کامل معیوب و غیر مطلوب است.

وی خاطرنشان کرد: پدیده‌ای که اکنون به نام پدیده تکفیر پیدا شده است در واقع به دنبالش قتل، غارت، کشتن و خراب کردن است و اصلا ارتباطی به اسلام و شرایع آسمانی ندارد و در تورات، انجیل و قرآن چنین مسئله‌ای مطرح نیست.

مرجع تقلید شیعیان عنوان کرد: مسئله اول دعوت به اسلام از طریق عقل، قرآن، سنت و اتمام حجت است، اگر افرادی بخواهند در آیین خودشان بمانند، آیین آسمانی به آن‌ها اجازه می‌دهد، بنا بر این این‌ها خودشان را نمی‌توانند به اسلام متصل کنند و پیوند بدهند.

وی با اشاره به تعبیرهای مختلف تکفیر بر پیکر امت اسلام گفت: شکی نیست در این کار اتاق فکری قبلی وجود دارد و دولت‌هایی در پشت سر آن‌ها هستند که این افراد را آلت دست قرار دادند، برخی از آن‌ها ناآگاه هستند ولی اکثر آن‌ها آگاه هستند، در واقع این‌ها ابزاری برای جمعیت پشت سر آن‌ها هستند.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: من هیچ دولتی را نام نمی‌برم، ولی می‌توانم بگویم این جمعیت قدرت و پول نداشتند و این سلاح‌ها را جمعیت‌هایی در اختیار آن‌ها گذاشته است.

وی با اشاره به اهداف تکفیری‌ها گفت: یک هدف این است که زیرساخت‌های کشورهای اسلامی را به وسیله جنگ از بین ببرند، بنابراین آنچه که یک کشور باید دارا باشد را به وسیله جنگ، بمباران، قتل و کشتار از بین می‌برند.

استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که این‌ها با تندی‌ها و سر بریدن‌ها می‌خواهند اسلام را بد جلوه دهند.

وی با بیان اینکه غرب در حال پیشروی به سوی اسلام است گفت: واقعا چیزی نمی‌گذشت که بخشی از غرب را مسلمانان تشکیل دهند ولی به وسیله این عمل نوعی بدبینی نسبت به اسلام پیدا شده است، در حقیقت کسانی که پشت سر این‌ها هستند، به دو نتیجه رسیدند، زیرساخت‌های کشورهای اسلامی به تدریج از بین می‌رود و ثانیا اسلام در نظر دیگران بدجلوه می‌کند.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: بدون تردید جریان تکفیری آمده است که حاشیه امنی برای اسرائیل درست کند، مسلمانان باید امروز آماده باشند که مسجد الاقصی صدمه و خدشه نبیند.

استاد برجسته حوزه علمیه عنوان کرد: اکنون این جنگی که به عنوان تکفیر راه افتاده، ذهن مسلمانان را متوجه این بخش کرده به طوری که مسئله اسرائیل، مسجد الاقصی و اراضی اسلامی به کلی در حال فراموشی است.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: در حقیقت کسانی که این طرح را ریختند می‌خواهند زیرساخت‌ها را از بین ببرند و ثانیا این مسئله سبب می‌شود که اسلام مشوش جلوه کند ثالثا حاشیه امنی برای اسرائیل باشد و اذهان به آن صورت متوجه نشود و متوجه جای دیگر باشد، البته بدون تردید طراحان این مسئله عواقب دیگری نیز برای این کار در نظر گرفتند که به تدریج روشن می‌شود.

وی تصریح کرد: بدون تردید جوانانی از نقاط مختلف می‌آورند، در آن‌ها تصرف فکری کرده و آن‌ها را شست و شوی مغزی می‌دهند، جوانی که ناآگاه است تصور می‌کند که واقعا می‌خواهد برای احیای اسلام بیاید.

آیت‌الله سبحانی افزود: این وظیفه علمای بلاد است که در هر منطقه‌ای به جوانان بگویند که این مسیر راه کج است و راه اسلام نیست و اسلام نگفته است که مسلمان، مسلمان را بکشد بنابراین باید توجه داشت یک نوع تبلیغاتی نسبت به این‌ها است تا افکارشان را عوض می‌کنند و تصور می‌کنند به سوی اسلامی می‌روند که ادامه‌اش بهشت است.

وی خاطرنشان کرد: حتی یکی از این افراد دستگیر شده، قاشقی همراهش بوده گفتند این چیست، این طور بیان می‌کند که به او گفته‌اند که اگر این کار را انجام دهید و امشب کشته شوی، مهمان پیامبر اکرم (ص) هستی و با ایشان غذا خواهی خورد، جوانی با چنین تصوراتی بمب به خودش می‌بندد و ده‌ها نفر را می‌کشد.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به راه‌های مبارزه با تکفیر گفت: اگر بخواهیم با این تکفیر مقابله کنیم، تنها راه نظامی نیست بلکه در کنار آن، راه فرهنگی باید وجود باشد.

وی با بیان اینکه مدارسی که تکفیر را تعلیم می‌دهند باید تغییر کنند، تصریح کرد: برخی از کشورهای عربی مسائلی را در دبیرستان مطرح می‌کنند که نتیجه آن این است که جمعی مسلمان و جمعی دیگر کافر هستند مادامی که این برنامه‌ها در این مدارس است این فتنه خا‌موش شدنی‌ نیست، مگر اینکه علما و بزرگان جمع شوند و این برنامه‌ها را از مدارس جمع کنند.

آیت الله اعرافی: ایجاد دبیرخانه کنفرانس جریان‌های افراطی تعامل علما را مستحکم می‌کند

 آیت‌الله علیرضا اعرافی نیز با اشاره به اهداف برگزاری این کنگره، اظهار کرد: برای همه روشن‌شده است که این جمع بزرگ علما و مراجع بزرگ دینی جایگاه مهم و نقش برجسته‌ای در رفع مشکلات امت اسلامی دارند.

رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه(ص) با اشاره به بزرگ‌ترین چالش پیش روی جهان اسلام، افزود: امت اسلامی با وجود اینکه صاحب ثروت‌های گسترده و منابع طبیعی زیادی هستند، گرفتار چالش‌های بزرگی و معضل تندروی و تکفیری‌ها هستند.

وی با اشاره به این‌که امت اسلام برخلاف آمادگی‌های همیشگی همواره با مصائب دشمنان روبه‌رو هستند، تصریح کرد: تهاجم فرهنگی، اخلاقی و معرفتی نمونه‌ای از تهاجم‌ها است و هدف اصلی آن جوانان امت اسلامی و نابودی هویت آن‌ها است.

آیت‌الله اعرافی، عنوان کرد: تکفیر را چالش بزرگ دیگر امت اسلام است و رفع این آسیب‌ها نیازمند بررسی جنبه‌های سیاسی و معنوی است تا به‌واسطه آن بتوانیم ریشه‌های آن را از بین ببریم.

وی با اشاره به اهمیت رفع مشکلات مردم و مسلمانان، تاکید کرد: تاکید بر گفتمان تمدن اسلامی و تجدید یک تمدن اسلامی بر اساس اصول اصیل اسلامی که پاسخگوی تمام نیازهای جوامع بشری باشد یکی از راهکارهای برای غلبه بر چالش‌های موجود جهان اسلام است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به تلاش برای ترسیم چهره واقعی دین، اظهار کرد: به‌وجود آوردن زبانی زیبا و قشنگ برای بحث، جدال معقول بین علما و اندیشمندان، بررسی معیارهای تکفیر و حکم به کفر در مذاهب مختلف، تبیین تفکر عقلانی و روش‌های ریشه‌دار اجتهاد، تحکیم بخشی به روابط برادرانه بین مذاهب، ایجاد روح جهادی و حمایت از مقاومت اسلامی و رسم چهره صحیح از اسلام و تحکیم روابط علمی بین علمای و مراکز علمی جهان اسلام ازجمله راهکارهای برون‌رفت از مشکلات پیش روی جهان اسلام است.

رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه(ص) تصریح کرد: اصول و مبانی مشترک بین مذاهب نیازمند گفتمان وحدت‌گرایانه و جدی است، ما عقیده، قبله و مناسک مشترکی داریم که باید حول آن متحد شویم و گروه‌های مختلفی در دنیا هستند که متحد شدند ولی نقاط مشترک به‌اندازه ما نداشتند.

وی با اشاره به آمادگی کامل جمهوری اسلامی برای مشارکت در گفت‌وگوهای عالمانه برای رفع مشکلات پیش روی جهان اسلام خاطرنشان کرد: ایجاد دبیرخانه دائمی برای این کنفرانس می‌تواند سبب توسعه روابط اندیشمندان جهان اسلام شود تا راهکارهای رفع این پدیده شوم را ترسیم کنند.

تاج الدین هلالی: تکفیری ها حرمت لااله الا الله را زیر پاگذاشتند

تاج‌الدین هلالی که در کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام و به زبان عربی سخن می‌گفت، با تقدیر از ابتکار عمل آیت‌الله مکارم شیرازی در برپایی این کنگره اظهار کرد: گروه‌های تکفیری به بهانه جنگ مذهبی و با پرچم لااله الاالله حرمت اسلام را زیر پا گذاشته‌اند و به قتل و کشتار مردان و زنان مسلمان مشغول شدند.

عالم برجسته اهل سنت از کشور مصر افزود: ما علمای جهان اسلام با حضور در این جلسه اعلام می‌کنیم که با تمام توان در برابر تکفیری‌ها ایستاده‌ایم و در برابر کسانی که با شعار الله اکبر به جنگ با مقدسات اسلامی آمده‌اند، مقاومت می‌کنیم و ریشه تفکر تکفیری را خشک می‌کنیم.

هلالی تاکید کرد: تکفیری‌ها برای از بین بردن سوریه، عراق، لیبی، یمن و سایر کشورهای اسلامی وارد عمل شده‌اند و فرزندان ما نیاز به امنیت واقعی دارند.

وی تصریح کرد: علمای جهان اسلام باید با اتحاد و اجماع در برابر تکفیری‌ها ایستاده و ریشه این نوع تفکر را خشک کنند و در این راه جز وحدت، عامل دیگری به این کار کمک نمی‌کند.

محمد العاصی:کارتکفیری هامقابله بامستضعفان است

محمد العاصی با اشاره به اینکه  تکفیری‌ها تحت پوشش مسئله کفر جنایات غیرقابل تصوری را مرتکب می‌شوند، اظهار کرد: در آموزه‌های دینی و قرآن کریم آمده ‌که برخی امت‌ها نسبت به پیامبران کفر می‌ورزیدند تا ملت خود را به ورطه هلاکت برسانند.

امام جمعه نیویورک با تاکید براینکه کار تکفیری‌ها مقابله با مستضعفان است، افزود: خدا در قرآن وعده داده است که این افراد را هلاک می‌کند و امیدوارم به متن مسائلی که تکفیری‌ها به آن اشاره دارند توجه بیشتری شود تا مقابله با چنین گروه‌هایی جدی باشد.

وی با تاکید براینکه تکفیر مترادف کفر است تصریح کرد: بین تکفیر و ظلم تفاوت وجود دارد و تکفیری‌ها که حرکت عملی برای ظلمشان انجام می‌دهند در واقع در تکفیر یا همان ستمکاری هستند.

العاصی با تاکید براینکه هدف تکفیری‌ها تکفیر کردن واقعیت جامعه اسلامی است، خاطر نشان کرد: خداوند درباره چنین افرادی در قرآن وعده داده است که برای چنین افرادی آتش فراهم کردیم.

سید ابراهیم امین السید: اسلام با تندروی بیگانه  است

حجت‌الاسلام سید ابراهیم امین‌السید در سخنرانی خود درکنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام  با اشاره به اهمیت و ابعاد گسترده این کنگره اظهار کرد: مقابله با پدیده تکفیر و افراطی‌گری مهم‌ترین دلیل برگزاری این اجلاس است، از همین رو اقدام آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله سبحانی در برگزاری این کنگره قابل تقدیر است.

رئیس شورای سیاسی و نماینده ویژه دبیر‌کل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه این کنگره سعی دارد تا ماهیت اصلی گروه‌های تکفیری را نمایان کند، افزود: در این کنگره مسیر حرکت اصلی اسلام نابی که به‌واسطه پیامبر اسلام بیان شده است، تببین می‌شود.

وی با اشاره به میزان تهاجمات جریانات افراطی و تکفیری‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین تصریح کرد: تضعیف قدرت و وحدت مسلمانان مهم‌ترین هدف تکفیری‌ها است، از همین رو روز به روز بر اختلافات شیعه و سنی دامن می‌زنند تا مشترکات مسلمانان را از بین ببرند.

حجت‌الاسلام امین السید با اعلام اینکه مهم‌ترین تلاش داعش مخفی‌کردن چهره واقعی اسلام است، خاطرنشان کرد: آن‌ها سعی دارند مردم را به اسلام بدبین کنند، از همین رو اختلافات و دامن زدن به آن از اصول اصلی آن‌ها است.

رئیس شورای سیاسی و نماینده ویژه دبیر‌کل حزب‌الله لبنان با تأکید بر تقویت وحدت مسلمانان گفت: کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام پیام وحدت را به همه جهان ارسال می‌کند.

وی با بیان اینکه باید تعرض به نوامیس و مقدسات اسلام و مسلمانان باطل و حرام اعلام شود، اظهار کرد: داعش و جریانات تکفیری با همراهی دشمنان اسلام تلاش می‌کنند تا خط بطلانی بر حرکت واقعی مسلمانان بکشند.

حجت‌الاسلام امین‌السید با بیان اینکه تکفیری‌ها درحال اشاعه تروریست بین‌المللی هستند، عنوان کرد: تکفیری‌ها تلاش می‌کنند تا کشورهای اسلامی و عربی را در مقابل خود قرار دهند، از همین رو جریانی از جنس تفکر و اندیشه اسلامی بهترین راه مقابله با این گرو‌ه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: روشنگری و آگاهی‌بخشی مهم‌ترین رسالت علما، دانشمندان و اندیشمندان اسلامی است.

آیت الله تسخیری: تکفیری‌ها به دنبال ایجاد فاصله بین امت اسلامی و اسلام هستند

 آیت‌الله محمد علی تسخیری  در کنگره جریان‌های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام با اشاره به اهمیت برگزاری کنگره جریان های تکفیری اظهار کرد: هدف از برگزاری این کنگره جهانی بررسی مشکل عظیم پدیده تکفیر است که سبب می‌شود اتحاد مسلمانان برای مقابله و شناخت جریان‌های تکفیری بیشتر شود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام با تشکر از آیت‌الله مکارم‌شیرازی و آیت‌الله سبحانی به دلیل برگزاری چنین همایشی افزود: این گونه نشست‌ها می‌تواند سبب کاهش اثر تکفیری‌ها در جهان شود.

وی با عنوان اینکه هدف برگزاری این کنگره هدف مهمی است افزود: چنین جلساتی که برای مقابله با تکفیری‌ها تشکیل شده ‌باید زیر نظر علمای اسلام باشد و برگزاری این کنگره با این ماهیت برای مقابله با خطر بزرگی است که توسط تکفیری ها در جهان اسلام ایجاد شده است.

آیت‌الله تسخیری با بیان اینکه عامل داخلی با کمک عوامل خارجی سبب شکل گیری این جریان تکفیری شده است افزود: ایجاد این پدیده توسط افرادی صورت گرفته است که خود را اهل علم می دانند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام با تاکید بر اینکه هدف تکفیری ها ایجاد چالش در اسلام است خاطر نشان کرد: تکفیری ها به دنبال ایجاد فاصله بین امت اسلامی و اسلام هستند که باید نسبت به این موضوع هوشیار بود.

وی با بیان اینکه تکفیری‌ها به دنبال تخریب اسلام هستند گفت: متاسفانه تکفیری‌ها با اقدامات خود در حال ضربه به اسلام به نام اسلام هستند.

آیت الله حسینی بوشهری: تکفیر در جهان اسلام درحال گسترش است

 آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری نیز در صبح روز  روز از برگزاری کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای جهان اسلام با تاکید بر مخاطراتی که تفاسیر غلط از اسلام به دنبال دارد، اظهار کرد: برخی با این تفکرات مسلمانان را خارج از دین عنوان می کنند و به همین بهانه جان، مال و نوامیس مسلمانان را به غارت می برند.

آیت الله حسینی بوشهری با عنوان اینکه جمعیت بسیار زیادی از مردم جهان با دیدن جنایت های تکفیری ها از به اسلام هراسی مبتلا شده اند افزود: راه پاسداشت از تلاش های پیامبر اکرم(ص) دعوت مردم دنیا به اسلام است.

وی با بیان اینکه اسلام دین مهربانی است اظهار کرد: اسلام در کنار احکامی که برای جهاد مطرح کرده توصیه هایی برای محبت و نرمش در داخل امت اسلامی دارد و از طرفی خداوند پیامبر اکرم را پیامبر رحمه اللعالمین و رحمت جهانیان معرفی می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه همه کسانی که شهادتین را به زبان می آورند مسلمان می شوند افزود: این موضوع برای مسلمانان از اهمیت برخوردار است و در امان بودن مال و جان و ناموس مسلمان از اهمیت ویژه ای بر خوردار است و باید این موضاعت تامین شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری با عنوان اینکه افراد تندرو دیگران را کافر می‌شمارند، خاطرنشان کرد: مشکل این گونه جریانات افراطی این است اسلام را نشناخته اند و به متون اسلامی تسلط ندارند.

وی با تاکید بر اینکه پایبندی به یک متن بدون توجه به سایر متون فقهی و روایی نمی‌تواند موجب صدور حکم گردد تصریح کرد: تکفیری ها در رفتار خود فقط به چند آیه توجه کرده اند و از دریافت عمق دین بازمانده اند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با عنوان اینکه تکفیری ها دیگران را کافر می دانند و خود را مسلمان در نظر می گیرند افزود: تکفیری‌ها با این گونه رفتارها تنها سبب ریخته شدن آبروی مسلمانان در جهان شده و چهره خشنی را به دنیا معرفی کرده‌اند.

آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: تکفیری ها گروهکی هستند که ابزار دست استکبار جهانی شده‌اند و به جای واکنش نشان دادن نسبت به کشتارهایی که در فلسطین صورت می گیرد به فتنه گری در کشورهای مسلمان می پردازند.

وی با بیان اینکه تکفیری ها به دنبال ایجاد موج اسلام هراسی در جهان هستند خاطر نشان کرد: تکفیری ها با این نوع اقدامات سبب اسلام هراسی و گسترش تبعیض در جهان علیه مسلمانان می شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با عنوان اینکه تکفیری‌ها به جای مبارزه با دشمنان اسلام با آنها در ارتباط هستند گفت: برگزاری این کنگره به عنوان کاری فرهنگی برای مقابله با این جریان های تکفیری کار مثبتی است.

آیت الله سبحانی: تکفیری‌ها مصیبت جهان اسلام هستند

آیت‌الله جعفر سبحانی  نیز در مراسم اختتامیه کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در مجتمع امام کاظم(ع) با بیان اینکه داعش و دیگر جریان‌های تکفیری، مصیبت بزرگی برای جهان اسلام به شمار می‌روند، اظهار کرد: باید فکری برای درمان بیماری تکفیری‌ها که جهان اسلام را با مشکل مواجه کرده‌اند، بیابیم.

وی ادامه داد: مقالات خوبی در این کنگره ارائه شده‌اند که راهکارهایی هم برای مقابله با تکفیری‌ها در آنها بیان شد؛ نظراتی که در اینجا شنیدیم نشان می‌دهد علمای اسلامی تکفیر را به هر شکل که باشد، محکوم می‌کنند.

این مرجع تقلید جهان تشیع با اشاره به این حقیقت که عالمان جهان اسلام معتقدند خداوند تکفیر را قبول ندارد، خاطرنشان کرد: باید با اتکاء به این وحدت نظر، به ارائه طرحی جامع به منظور ریشه‌کنی همیشگی اندیشه تکفیری بپردازیم.

آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: رسانه‌های گروهی در کشورهای مسلمان نیز نسبت به آگاه‌سازی ملت‌ها اهتمام داشته باشند و مسلمانان را متوجه خطری کنند که جریان‌های تکفیری به وجود آورده‌اند.

وی با بیان اینکه اگر منکری در جامعه وجود داشته باشد که باید در مقابل آن بایستیم، امروز همین جریان تکفیری است، اضافه کرد: تکفیر مسلمانان بزرگ‌ترین منکری است که در حال حاضر وجود دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تأکید کرد: رژیم صهیونیستی است که شرارت می‌کند، اما تکفیری‌ها، مسلمانان را به این امر متهم می‌کنند.

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) خاطرنشان کرد: ایشان می‌فرمایند که مردم یا هم کیش شما هستند یا مانند شما بنده‌ای از بندگان خدا هستند؛ خون مسلمانان دارای حرمت است، اما فتنه تکفیر و جنایاتی که در این قالب انجام می‌شود خلاف سخن خدا و پیامبرش هستند و چهره اسلام را خدشه‌دار می‌کنند.

آیت‌الله سبحانی متذکر شد: تکفیری‌ها اسلامی را عرضه می‌کنند که دینی کاملاً خشن بوده و بویی از رحم و مروت در آن به مشام نمی‌رسد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اختلاف‌نظرها نباید موجب جنگ و خونریزی شوند، یادآور شد: کنگره حاضر برای ما اهمیت خاصی دارد، چراکه شاهد حضور حداکثری علمای جهان اسلام در اینجا هستیم که مصوبات و نتایج را به گوش ملت‌های خود خواهند رساند.

وی با تأکید بر اینکه نباید فعالیت علیه تکفیری‌ها را منحصر در دو روز کنگره کنیم، عنوان داشت: لازم است هیئتی علمی مأمور به رسیدگی مصوبات کنگره حاضر باشد و حلقه‌ای ارتباطی میان علما و رهبران و مردم کشورهای مختلف ایجاد کند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به تأثیرگذاری بالای رسانه‌ها در آگاه‌سازی مسلمانان، گفت: به همین دلیل باید از ظرفیت رسانه‌ها هم در مقابله با جریان‌های تکفیری استفاده کنیم. یکی از عوامل دوری مسلمانان از یکدیگر، عدم رجوع به منابع و کتب اصلی است.

وی با بیان اینکه نسل جوان در کشورهای اسلامی در معرض تبلیغات سوء اندیشه تکفیری قرار دارند، بیان داشت: علمای اسلام باید از روش‌های صحیح با تبلیغات تکفیری‌ها مقابله کنند.

آیت‌الله سبحانی توضیح داد: برخی مطالب فتنه‌انگیز هم در رسانه‌ها و بعضی کتاب‌ها به چاپ می‌رسد که این امر خطراتی دارد.

استاد حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به اینکه رهبران گروه‌های تکفیری، آیاتی که در مورد مشرکان نازل شده را درباره اهل اسلام به کار می‌برند، تشریح کرد: از خداوند مسئلت داریم راهکارهای صحیح مقابله با تکفیری‌ها را پیش‌روی ما قرار دهد تا بتوانیم با این اجتماع عظیم، به نتایجی قابل قبولی دست یابیم.

علی اکبر ولایتی جهان تشنه معارف الهی است

 علی‌اکبر ولایتی نیز در مراسم اختتامیه کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلامی که در مجتمع امام کاظم (ع) قم در حال برگزاری است، اظهار کرد: چنین همایشی با این ابعاد برای مقابله با گروه‌های تکفیری در جهان اسلام بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: آیات عظام مکارم‌شیرازی و سبحانی همت والایی برای برگزاری این کنگره جهانی داشتند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه حضور شخصیت‌های برجسته از کشورهای مختلف در این کنگره نظیر نداشته است، گفت: این علما از سراسر دنیا گردهم آمده‌اند تا راهکارهای مقابله با تکفیری‌ها را بیابند.

وی ادامه داد: کسی به یاد ندارد که عالمان اسلامی این گونه جمع شوند و علیه تکفیر موضع‌گیری کنند؛ همت والای مراجع تقلید شیعه بوده که این اتحاد و همدلی را ایجاد کرده است.

دبیر مجمع بیداری اسلامی افزود: اگرچه تکفیر و افراطی گری در جامعه اسلامی سابقه دیرینه داشته اما موج نوین آن سبب ایجاد بسیاری از مشکلات در جهان اسلام  شده است.

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کرد: ترویج فرقه‌های گوناگون و گسترش تکفیر، انسجام جوامع اسلامی را به هم زده و حتی یک برنامه فراگیر آگاهی بخش نیز در این زمینه وجود ندارد و چهره فقه اسلامی تاریک معرفی می شود اما اسلام دینی برای همه بشر است.

سید عبدالمجید الحوثی: تکفیری‌ها با 57 شبکه ماهواره‌ای تفکرات خود را ترویج می‌دهند

سید عبدالمجید الحوثی، عالم سر‌شناس وابسته به جنبش انصارالله هم در مراسم اختتامیه کنگره جریان‌های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام، در قرائت بیانیه پایانی کمیسیون سیاسی، اظهار کرد: کمیسیون سیاسی کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام با هدف بررسی ریشه‌های سیاسی جریان‌های تکفیری و جست‌و‌جوی راهکارهای برون‌رفت از آن تشکیل شده است و شرکت کنندگان در آن نظرات زیادی را درباره موضوع کمیسیون مطرح کردند.

عالم سر‌شناس وابسته به جنبش انصارالله یمن، افزود: تکفیری‌ها با استفاده از 57 شبکه ماهواره‌ای، حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی و حمایت‌هایی که از برخی کشور‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی می‌شوند تفکرات خود را بین جوانان تبلیغ و القا می‌کنند البته آمریکا نیز از تفکرات سطحی آن‌ها برای تحقق اهداف خود حمایت می‌کند.

وی با اشاره به برخی از مسائل مهم مطرح شده در این کمیسیون، تصریح کرد: تکفیر پدیده خطرناکی است که برای برخورد با آن باید با جدیت تمام تلاش کرد، تکفیر بیماری کشنده روزگار ما است و گروه‌های تکفیری سعی دارند با سوء استفاده از موضوعاتی مانند خلافت اسلامی و جهاد با استفاده از تکنیک‌های جدید به بدنه اسلام ضربه بزنند.

سید عبدالمجید الحوثی عنوان کرد: اهمیت تشکیل دبیرخانه دائمی برای پیگیری نتایج کنگره و لازم بودن صدور فتوا از سوی علمای مسلمان در مورد حرام بودن کشتن، تعرض به مسلمانان، اماکن مسلمانان و اهمیت تلاش برای وحدت حقیقی بین مسلمانان به‌عنوان سوپاپ اطمینان برای مقابله با تفکر تکفیری از جمله راهکارهای برون‌رفت از این وضعیت است.

عالم سر‌شناس وابسته به جنبش انصارالله یمن خاطرنشان کرد: اقدامات تکفیری‌ها به‌دلیل درک ناصحیح از مسائل اسلامی به‌عنوان ابزاری برای ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان و ثبات برای رژیم صهیونیستی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

گروه‌هایی درست شدند تا با شریعت به اسلام حمله کنند

علاء‌الدین زعتری نماینده مفتی اعظم سوریه و مدیرکل افتاء وزارت اوقاف نیز در مراسم اختتامیه این کنگره با اشاره به اینکه امت اسلام امروز در یک شرایط خاصی به سر می‌برد اظهار کرد: از دیرباز دشمن دین عظیم ما را هدف قرار داده است و در گذشته بسیاری از کشورهای اسلامی مستعمره دشمنان اسلام بودند.

وی بیان کرد: با بیداری مسلمانان دشمنان دچار ناکامی وسیع شدند ولی مجدد تلاش کردند و نقشه‌ها کشیدند برای اینکه بتوانند مجددا دیانت ما را مورد هدف قرار دهند و گروه‌هایی درست کردند که با سوء استفاده از زبان و شریعت ما علیه ما اقدام کنند

 رهبر طریقت عزیمه مصر: ایران به‌عنوان قطب دوم دنیا سازمان ملل اسلامی را تشکیل دهد

محمد علاء الدین ابو العزائم نیز با اشاره به اینکه ایران قطب دوم دنیا پس از فروپاشی شوروی است، گفت: این قطب دوم باید بتواند سازمان ملل اسلامی داشته باشد، همچنین ارتشی با حضور کشورهای اسلامی ایجاد کند.

رهبر طریقت عزیمه از مصر به‌عنوان یکی از سخنرانان مراسم اختتامیه با بیان اینکه فقر یکی از عوامل پدید آمدن گروه‌های تکفیری و افراطی است، اظهار کرد: برخی از جوانان در کشورهای اسلامی به‌منظور کسب درآمد به این گروه‌ها جذب می‌شوند.

رهبر طریقت عزیمه مصر با تأکید بر "این کنگره از بهترین اجلاس‌هایی است که تاکنون در آن شرکت داشته‌ام" افزود: پیشنهاد می‌دهم کمیته پیگیری مصوبات این اجلاس تشکیل شود؛ تا علمای اسلام در کشورهای خود مصوبات را دنبال کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران قطب دوم دنیا پس از فروپاشی شوروی است، عنوان کرد: این قطب دوم باید بتواند سازمان ملل اسلامی داشته باشد.

رهبر طریقت عزیمه مصر ایجاد ارتشی با حضور کشورهای اسلامی را پیشنهاد داد و گفت: این ارتش می‌تواند در برابر خطرات دنیای اسلام تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

وی با بیان "امیدواریم همه رهبران و حاکمان کشورهای اسلامی دنیا مصوبات کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای جهان اسلام  را مد نظر قرار دهند" خاطرنشان کرد: امیدواریم این کنگره نتایج خوبی برای مسلمین و دنیای اسلام داشته باشد.

مولا: رفتار تکفیری‌ها به اسلام ربطی ندارد

شیخ محمد تقی عالم برجسته عراقی  نیز در آخرین روز کنگره جریان‌های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام، با اشاره مصائب ناشی از حضور داعش در عراق، اظهار کرد: متاسفانه وضعیت عراق بسیار دشوار است، 1. 5 میلیون مهاجر در این کشور زندگی می‌کنند و در سوریه نیز بیش از 5 میلیون مهاجر وجود دارد که همه این‌ها به دلیل حضور گروه‌های تکفیری است.

عالم کشور عراق با اشاره به عملکرد مغایر با دین و مذهب گروه‌های تکفیری، افزود: این رفتار تکفیری‌ها ربطی به اسلام ندارند، زیرا اسلام با تجاوز، خرابی، کشتار به شدت مخالف می‌کند و رفتار این افراد همواره در تضاد با اسلام است.

وی با اشاره به خطر گروه‌های تکفیری برای اسلام و مسلمانان، تصریح کرد: معلوم است که این رفتار خشونت بار کار دشمنان است که به دنبال تضعیف مسلمانان هستند، بنابراین وظیفه علما است که به جامعه جهانی بگویند که چه مشکلاتی دنیای اسلام را تهدید می‌کند و این‌ها چه آسیب‌هایی را وارد کرده‌اند.

شیخ محمد تقی با تاکید به تعرض گروه‌های تکفیری به دختران عراقی خاطرنشان کرد: علمای اسلام بدانید که داعش دختران را در عراق دستگیر کرده و آن‌ها را می‌فروشد.

 خرمشاد: ارائه الگوی بومی مدیریت اسلامی به جهان اسلام ماهیت تکفیری‌ها را نشان می‌دهد

محمدباقر خرمشاد  هم  در اختتامیه کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام با اشاره به راهکارهای متعدد برای جلوگیری از گسترش تکفیر، اظهار کرد: تمامی علمای اسلامی برای جلوگیری از گسترش تکفیر باید با یکدیگر متحد شوند.

رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: حضور فزاینده علمای جهان اسلامی با توجه به شرایط فعلی از راهکارهای اصلی برای مقابله با تکفیر است.

وی تصریح کرد: اعلام برائت صریح و علنی علما و اندیشمندان مذاهب اسلامی از هرگونه تکفیر و افراط و اقدام به مقابله عملی با آن در همه فرق و مذاهب اسلامی یک ضرورت است و از سوی دیگر مجاهدت شجاعانه علمای اسلامی با هر قرائتی از اسلام که موجب به خطر افتادن اسلام و کیان و مال و جان مسلمانان شود نیز باید صورت گیرد.

خرمشاد افزود: پیروی از قرآن برای تزلزل بنیان‌های اندیشه‌های افراطی از یک سو و برگزاری نشست‌های علمی متعدد میان علمای جهان اسلام و از سوی دیگر تأسیس مراجع فکری برای حل مشکلات امت اسلامی.

رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد: ترغیب جهان اسلام در بهره برداری از ظرفیت ولایت فقیه و رهنمودهای ایشان از دیگر راهکارهای مقابله با تکفیر است.

وی افزود: تنویر افکار عمومی مسلمانان جهان و توده‌های مردمی به‌ویژه جوانان با معرفی اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام آمریکایی به‌منظور جلوگیری از پیوستن آنها به جریانات تکفیری است.

خرمشاد با اشاره به اینکه بهره‌مندی از قابلیت‌های رسانه و هنر به‌ویژه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای مقابله با جریان‌های تکفیری امری ضروری است گفت: تأکید بر مسئله فلسطین به‌عنوان مسئله نخست جهان اسلام نباید از یاد برود.

رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه باید از تخریب اماکن اسلامی به‌ویژه اماکنی که در معرض تخریب جریانات تخریبی قرار دارند پیشگیری شود خاطرنشان کرد: قطع حمایت‌های مالی و اطلاعاتی از تکفیری‌ها از طریق صدور فتوا ضد حمایت از گروه‌های تکفیری امری مثبت است که جلوی فعالیت بیشتر آنها را می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تشکیل موج در جهان اسلامی و تشکیل ائتلاف جهانی برای مقابله با تکفیری‌ها و کمک به کشورهای عراق و سوریه در مقابله با جریان‌های تکفیری کارگشاست، اظهار کرد: ارائه الگوی بومی مدیریت اسلامی به جهان اسلام و مقابله با الگوهای نادرست مانند الگوهای تکفیری در نشان دادن ماهیت تکفیری‌ها در جهان مؤثر است.

خرمشاد با عنوان اینکه راه‌اندازی پایگاه‌های خبری و شبکه‌های ماهواره‌ای بین مذاهب اسلامی با هدف تقریب با حمایت علمای اسلامی امری پسندیده است گفت: محدود کردن صدور فتوا و احکام شرعی به علما و مجتهدان جامع الشرایط و منع صدور فتواهای غیر قابل استناد سبب اثربخشی بیشتر این امور و مقابله با چنین طرز فکرهایی می‌شود.

 المصری: یکپارچگی، رمز غلبه بر تهدید تکفیری‌ها است

حسن المصری عالم برجسته کشور مصر نیز در کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، اظهار کرد: امروز با وجود تحریم‌ها و فشارهای علیه ایران شاهد هستیم این کشور همچنان مشعل آزادی و مقاومت را در دست دارد و به دنبال اجرای فرامین امام راحل که در بدو پیروزی انقلاب ترسیم شده و تا کنون با رهبری، رهبر معظم انقلاب این مسیر در حال تداوم است.

عالم برجسته لبنانی با اشاره به توطئه برخی از گروه‌ها که به اسم اسلام مفاهیم ناب را از بین می‌برند، افزود: جریان تکفیری جریان وحشیانه‌ای است که قصد دارد جوامع ما را به دوران جاهلیت بازگرداند، این جریان که معتقد است اسلام را به خوبی می‌شناسد از بد‌ترین شیوه‌های موجود در مقابله با سایر مسلمانان استفاده می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری این کنفرانس، تصریح کرد: این کنفرانس در شرایط دشواری برگزار می‌شود زیرا مسلمان با مشکلات داخلی و خارجی زیادی مواجه هستند و ما به واسطه یک پارچگی توانسته‌ایم بر خطرات غلبه کنیم و از تمدن اسلامی محافظ کنیم.

المصری عنوان کرد: اتحاد امنیتی و نظامی بین کشورهای مورد هدف را باید به وجود بیاوریم، نهادهای دینی و مراکز فرهنگی در دنیای اسلام نیز نباید از ایفای نقشی که بر دوش آن‌ها است در هراس باشند، باید بر مفاهیم ناب اسلام تاکید کرده و آن را ترویج کنیم؛ باید با غلو و افراط گرایی در برداشت‌های دینی مقابله کنیم و حول مشترکات مذاهب به وحدت و همدلی برسیم.

عالم لبنانی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که این تروریست‌ها به دنبال هدف قراردادن یک گروه و مذهب نیستند و همه مسلمانان را هدف قرار داده‌اند، زیرا امروز دوره استعمارگری مستقیم از بین رفته است و شاهد استعمارگری از راه دور هستیم به طوری که می‌خواهند تناقص گویی‌ها را درون جوامع اسلامی مطرح کنند.

وی در پایان با تاکید به اینکه برای رسیدن به پیروزی باید در یک صف واحد قرار گرفت، خاطرنشان کرد: باید متحد و یکپارچه در مقابل دشمنان بایستیم، با عزم راسخ و اراده فولادین و خلوص نیت و بدون وابستگی به بیگانه این مسیر را طی کنیم و سیره پیامبراکرم (ص) که امام راحل و رهبرمعظم انقلاب آن را ادامه دادند نیز طی کنیم.
 

رونمایی از هشت جلد کتاب با موضوع تکفیری‌ها

در ادامه این کنگره روسای چهار کمیسیون تخصصی با عناوین جریان‌های تکفیری و پیامدهای سیاسی، راهکارهای برون‌رفت از خطر تکفیر، تبارشناسی جریان‌های تکفیری و ریشه‌یابی جریان‌های افراطی و تکفیری هم به ارائه گزارشی از مقالات ارائه شده و بیانیه نهایی کمیسیون‌های خود پرداختند.

همچنین با حضور آیت‌الله سبحانی و علی‌اکبر ولایتی، از هشت جلد کتاب مجموعه مقالات کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام رونمایی شد.

در بیانیه پایانی این کنگره نیز ضمن تاکید علمای اسلام بر ارتباط گسترده علمی علما با یکدیگردر جهت وحدت اسلامی و مبارزه با تشکیل گروههای تکفیری، بر لزوم تشکیل مجمع جهانی علمای اسلام تاکید شد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon