نصف ظرفیت صنعت کشور غیرفعال است

نصف ظرفیت صنعت کشور غیرفعال است

خبرگزاری تسنیم: معاون امور صنایع وزارت صنعت با بیان این که صنایع کشور با کمتر از ۵۰ درصد از ظرفیت خود فعالیت می کنند گفت: صنعت خودرو از ۶۰ درصد،‌ صنعت سیمان از ۹۴ درصد، و صنایع غذایی از ۶۰ درصد ظرفیت خود استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محسن صالحی نیا در جلسه دوره آشنایی با مفاهیم صنعت معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که چرا با برگزاری جلسات مختلف شورای سیاستگذاری خودرو تصمیمات کارآمدی را از این شورا نمی‌بینیم، اظهار داشت: شورای سیاست‌گذاری خودرو هر یک هفته درمیان برگزار می‌شود و سخنگو نیز بلافاصله بعد از اتمام جلسه نتایج را اعلام می‌کند. بیان صحبت‌هایی مبنی براینکه تصمیمات مناسبی در این شورا گرفته نمی‌شود مناسب نیست چرا که به عنوان نمونه افزایش تولید خودرو یکی از تصمیمات کارآمدی بود که در طول جلسه سیاست‌گذاری خودرو انجام شد.

وی مسائل مربوط به کیفیت و خدمات پس از فروش و برنامه ریزی برای تولید خودروهای برقی و هیبردی را از دیگر موضوعات جلسات شورای سیاستگذاری خودرو عنوان کرد و افزود: در شکل کلان و حتی موضوعات جزئی شورای سیاستگذاری خودرو ورود پیدا کرده و تصمیمات مناسبی را برای توسعه صنعت خودروی کشور انجام می‌دهد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت در رابطه با این موضوع که در حال حاضر صنایع ما با کمتر از 50 درصد از ظرفیت خود فعالیت می کنند نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و عنوان کرد: در بخش خودرو هم اکنون ظرفیت تولید دو میلیون دستگاه خودرو را داریم. در سال 90 توانستیم یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو تولید کنیم و امسال نیز درصددیم یک میلیون و 200 هزار دستگاه تولید نماییم که در مجموع از ظرفیت خودرو به میزان 60 درصد استفاده شده است.

وی تصریح کرد: در سایر صنایع نیز به عنوان مثال در سیمان از 94 درصد ظرفیت، صنایع غذایی از 60 درصد ظرفیت استفاده کرده‌ایم. اما باید این نکته را مشخص کنم که ظرفیت صنایع مختلف متفاوت بوده و هر کدام با توجه به نوع پروژه ها و تجهیزات خود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صالحی نیا در رابطه با تخصیص یارانه 1200 میلیارد تومانی که با اولویت صنایع کوچک و متوسط مورد تصویب دولت قرار گرفته است، افزود: قرار است این رقم در قالب سود تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد حتی تفاهم نامه‌ها نیز با بانک‌های تخصصی امضا شده تا دو یا سه برابر ظرفیت این منبع تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد اما هنوز چنین چیزی اجرایی نشده است.

وی با بیان این مطلب که در جلسه روز گذشته شورای اشتغال نیز این موضوع عنوان شده است، گفت: امیدواریم لااقل تا پایان سال این منابع به نحو مناسبی به بخش‌های تولیدی تخصیص پیدا کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه