گاز فلر هر مترمکعب ۳ سنت به بخش خصوصی فروخته می‌شود

گاز فلر هر مترمکعب 3 سنت به بخش خصوصی فروخته می‌شود

خبرگزاری تسنیم: معاون سرمایه گذاری و تأمین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران از جمع آوری گاز فلری که سوزانده می شود با سرمایه گذاری بخش خصوصی و فروش آن به سرمایه گذاران با متوسط قیمت ۳ سنت در هر مترمکعب خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی کاردر در نشستی خبری اظهار داشت: سالیان سال است که گازهای فلر یکی از معضلات شرکت ملی نفت ایران است.

وی افزود: همراه تولید نفت خام، گازهایی تولید می شود که اغلب سوزانده می شود که سوختن این گازها را هم در مناطق خشکی و هم در مناطق دریایی در میادین نفتی کشور داریم.

معاون سرمایه گذاری و تأمین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: هم اکنون پروژه های متعدد NGL برای جمع آوری و ایجاد ارزش افزوده به گازهای همراه داریم اما به علت کمبود منابع مالی طرح های NGL به موقع راه اندازی نشده است.

کاردر با بیان اینکه به دستور وزیر نفت تا زمان بهره برداری از پروژه های NGL مقرر شده که گازهای در حال سوختن با سرمایه بخش خصوصی جمع آوری شود، گفت: برنامه ریزی شده تا با برگزاری مزایده ای 20 میلیون مترمکعب گاز در حال سوختن در فلرها در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار بگیرد تا صنعتگران بتوانند از این گاز برای تولیدات صنعتی و برق استفاده کنند.

وی ادامه داد: فردا (چهارشنبه 5 آذر) نخستین نشست توجیهی متقاضیان حضور در این مزایده برگزار می شود و تاکنون حدود 40 شرکت برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرده اند.

معاون سرمایه گذاری و تأمین مالی شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: پس از برگزاری نشست توجیهی، متقاضیان سرمایه گذاری از 8 آذر تا 19 دی ماه فرصت دارند تا مدارک خود را برای حضور در مزایده بفرستند، از 20 دی تا 20 بهمن کارهای ارزیابی مدارک صورت می گیرد و اعلام نتایج 25 بهمن خواهد بود و از اول تا 20 اسفند عقد قرارداد با شرکت های برنده شده در مزایده، انجام می شود.

کاردر اذعان داشت: یکسال زمان برای اجرای پروژه ها برای سرمایه گذاران خواهد بود و از ابتدای سال 95 تا پایان سال 1398 گازهای همراه در اختیار آنها قرار می گیرد.

وی افزود: سرمایه گذاران هم می توانند برای تبدیل گاز به برق سرمایه گذاری کنند و هم می توانند با سرمایه گذاری بیشتر اقدام به احداث واحدهای MINILNG و GTL  کنند.

معاون سرمایه گذاری و تأمین مالی شرکت ملی نفت ایران گفت: اگرچه ارقام مختلفی در خصوص میزان گازی که سوزانده می شود تاکنون اعلام شده اما باید توجه داشت که برخی از این حجم اعلام شده مربوط به کارهای عملیاتی است که در برخی زمان ها به علت ایجاد اشکال فنی در سیستم، گاز به صورت فلر هدایت می شود.

وی ادامه داد: نزدیک به 20 میلیون مترمکعب گازهای در حال سوزاندنی که به مزایده گذاشته می شود هم اکنون حدود 75 درصد حجم گازهایی است که واقعا می سوزد و به جز موارد عملیاتی است.

کاردر خاطرنشان کرد: نزدیک به 50 میدان نفتی برای جمع آوری و استفاده از گازهای همراه در این مزایده شناسایی شده اند که این تعداد به جز فلرهای پارس جنوبی است.

این مقام مسئول در خصوص قیمت گاز گفت: هر مترمکعب گاز جمع آوری شده، به طور متوسط 3 سنت در هر مترمکعب به بخش خصوصی فروخته می شود که البته رقم ها از 1.75 سنت تا 4.2 سنت بر حسب نوع میدان، میزان سرمایه گذاری و کیفیت گاز متفاوت است.

وی افزود: اگر وزارت نیرو هر کیلووات ساعت برق تولید را 6 تا 7 سنت از بخش خصوصی خریداری کند، نرخ بازگشت سرمایه این سرمایه گذاری 23 تا 25 درصد خواهد بود.

کاردر با بیان اینکه پکیج کاملی از اطلاعات را در اختیار متقاضیان سرمایه گذاری قرار می دهیم، گفت: در اسناد مزایده اعلام کردیم که تا 80 درصد مقادیر را ما تضمین می کنیم و اگر پایین تر از 80 درصد گاز دادیم مجبور به تخفیفیم و به عبارتی خودمان را جریمه می کنیم، اگر ما 80 درصد آماده تحویل داشتیم و آنها نتوانستند تحویل بگیرند باید پول 80 درصد را بپردازند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه