لایحه بودجه ۹۴ با فرض ادامه تحریم به مجلس می‌رود

لایحه بودجه 94 با فرض ادامه تحریم به مجلس می‌رود

خبرگزاری تسنیم: وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه لایحه بودجه ۹۴ با فرض ادامه تحریم به مجلس می‌رود از تحقق ۹۸ درصد درآمدهای مالیاتی بودجه امسال خبر داد و گفت: استقلال بانک مرکزی ربطی به نحوه عزل و نصب رئیس آن ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی طیب‌نیا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر "طبق اعلام آقای نوبخت معاون برنامه ریزی رئیس جمهور دولت برای سال آینده سه لایحه بودجه با فرض نتایج مذاکرات در تدوین خواهد کرد، باتوجه به مذاکرات روز گذشته، بناست چه لایحه‌ای به مجلس ارائه شود؟" افزود: لایحه بودجه با فرض ادامه شرایط تحریم در دولت تدوین و به مجلس ارائه خواهد شد.

وی افزود: ما از مدت‌ها قبل در ستاد اقتصادی دولت تمام سناریوها و گزینه‌های محتمل برای کشور را چه از حالت خوش‌بینانه و چه بد‌بینانه مطرح و سناریوها را تعریف کردیم؛ آثار و نتایج هرکدام را برآورد کردیم و برای مقابله با هر وضعیتی راهکاری را طراحی کردیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اطمینان داد: دولت آماده بوده و هست که در هر وضعیتی براساس آن شرایط برنامه‌های خود را تنظیم کند، در لایحه بودجه‌ای که قرار است به مجلس تقدیم شود نیز با فرض ادامه شرایط تحریم برنامه‌ها را تدوین کرده‌ایم؛ همچنین بودجه را با فرض کاهش معنادار قیمت نفت (کاهش حدود 30درصدی قیمت نفت) تنظیم خواهیم کرد و سعی کردیم قیمت نفت قیمتی باشد که کاملاً جنبه‌های احتیاط در آن رعایت شود و از وصول آن درآمد مطمئن باشیم.

طیب‌نیا درباره سایر منابع درآمدی دولت از جمله مالیات و سود سهام در لایحه بودجه 94 گفت: سعی شده برآوردهای منطقی از این منابع صورت گیرد به‌گونه‌ای که اطمینان بالایی از وصول این منابع در سال آینده داشته باشیم. تجریه سال جاری البته نشان داد که برآوردهای ما برآوردهای منطقی بود.

* 98 درصد درآمد مالیاتی سال 93 تا به امروز محقق شد

این عضو کابینه دولت یازدهم، با اعلام "برای مالیات رشد 42درصدی را در سال جاری پیش‌بینی کرده بودیم" افزود: خوشبختانه تا امروز 97-98 درصد این درآمدها محقق شده و این حاکی از توفیق قابل ملاحظه‌ای است که در راستای اقتصاد مقاومتی به دست آورده‌ایم و اقتصاد مقاومتی ایجاب می‌کند وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش و سهم درآمدهای مالیاتی را از بودجه افزایش دهیم.

* 17هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی پرداخت شد

طیب‌نیا همچنین با اعلام اینکه تاکنون 21 هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی تخصیص داده شده است، گفت: 17 هزار میلیارد تومان را رسماً پرداخت کردیم و مابقی بودجه عمرانی هم پرداخت می‌شود. فکر می‌کنم تا آخر سال رکورد کم‌سابقه در خصوص هزینه‌های عمرانی را به جای بگذاریم، این با وجود کاهش درآمدهای نفتی است چراکه می‌خواهیم هزینه‌های عمرانی را بالاتر از سالهای قبل تخصیص دهیم.

وی با بیان "درآمد نفت در بودجه سال آینده براساس حداقلی که تضمین شده و از تحقق آن مطمئن هستیم، تعیین می‌شود" گفت: در خصوص هزینه‌های جاری دولت تلاش کردیم نهایت صرفه‌جویی را انجام دهیم، تا بتوانیم بخش قابل ملاحظه‌ای از منابع بودجه را به هزینه‌های عمرانی اختصاص دهیم.

* رقم افزایش حقوق کارمندان در بودجه 94 هنوز مطرح نشده است

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین درباره میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در بودجه 94، صراحتاً گفت: هنوز به رقم میزان افزایش حقوق کارمندان دولت برخورد نکرده‌ام و ان‌شاءالله در دولت مطرح می‌شود.

* رقم اعتبار هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه 94 می‌آید

این عضو کابینه دولت یازدهم در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر "آیا درآمد هدفمندی یارانه‌ها در بودجه 94 آورده می‌شود؟ و همچنین برآورد دولت از این درآمد برای سال بعد چیست؟" گفت: بله، حتماً در بودجه این را لحاظ می‌کنیم ولی جزئیات بودجه‌ای را همکاران ما در معاونت برنامه ریزی باید بدهند. در قانون بودجه طبیعتاً برای هدفمندی یارانه‌ها باید حکم لازم قید شود.

* درباره حذف یارانه اغنیا از من نپرسید

خبرنگار تسنیم گفت: طی هفته‌های اخیر خبری به نقل از معاون وزیر کار آمد مبنی بر دستور ویژه رئیس جمهور برای تکمیل بانک جامع اطلاعاتی یارانه طی 2 ماه آینده، بعد از آن هم گفت‌وگویی از معاون اجرایی رئیس جمهور مبنی بر برنامه‌های ویژه یارانه‌ای دولت برای سال 94 در تسنیم منتشر شد، باوجود خبرهای منتشر شده مبنی بر احتمال تغییر فهرست یارانه بگیران در سال آینده، روز گذشته خبری از آقای نوبخت منتشر شد که وی تأکید کرده بود در سال بعد یارانه به تمام خانوارها پرداخت می‌شود؛ لطفاً به‌عنوان وزیر اقتصاد به‌طور مشخص برنامه دولت را برای ادامه هدفمندی یارانه‌ها تشریح کنید وبه این تناقضات هم پاسخ دهید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ گفت: در خصوص پرداخت‌های نقدی آقای دکتر ربیعی مسئول هستند و ایشان باید پاسخ نهایی را بدهند.

* استقلال بانک مرکزی ربطی به نحوه عزل و نصب رئیس آن ندارد

طیب‌نیا در ادامه درباره مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برای نحوه عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی، اظهار داشت: استقلال بانک مرکزی به این چیزها نیست که رئیس کل چگونه نصب یا عزل می‌شود، در همه‌جای دنیا رئیس کل بانک مرکزی توسط قوه مجریه نصب می‌شود و هیچ کشوری از این قاعده کلی مستثنا نیست.

وی افزود: اگر استقلال بانک مرکزی به این معنا باشد که قوه مجریه تعیین کننده رئیس کل بانک مرکزی نباشد، هیچ‌کجای دنیا چنین وضعیتی وجود ندارد؛ قبل از برنامه چهارم در ایران روال این‌گونه بود که وزیر امور اقتصادی و دارایی حکم نصب رئیس کل را صادر می‌کرد اما در این قانون تصمیم گیری شد تا نصب رئیس کل توسط رئیس جمهور انجام شود؛ آنچه به‌تازگی مجمع تشخیص تصویب کرده نیز جدا از این امر نیست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین تصریح کرد: الآن مستحضرید، آنچه امروز حاکم است، این بوده که رئیس کل بانک مرکزی توسط وزیر اقتصاد منصوب می‌شود، براساس مصوبه مجمع رئیس جمهور حکم رئیس کل بانک مرکزی را صادر می‌کند و این بدان معناست که جایگاه رئیس کل ارتقا پیدا خواهد کرد.

طیب‌نیا البته این را هم گفت که در عزل رئیس کل بانک مرکزی با مصوبه جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام شرایط و محدودیت هایی در نظر گرفته شده تا عزل رئیس کل در هیئت دولت مطرح و با رأی هیئت وزیران عملیاتی شود؛ بنابراین مصوبه هم در نصب هم در عزل شرایط ارتقای رئیس کل را فراهم کرده است؛ البته استقلال بانک مرکزی در چیز دیگر و جای دیگر است و استقلال در سیاست‌های پولی و مالی است. بانک مرکزی نه در هدف بلکه در تعیین ابزار باید از استقلال برخوردار باشد.

* منشأ نوسانات اخیر ارز و طلا تحولات بین‌المللی است

وزیر اقتصاد درباره نوسانات هفته‌های اخیر بازار ارز و طلا، تصریح کرد: این نوسانات اولاً خیلی محدود و ناچیز بود که اصلاً قابل اهمیت و ذکر نیست، از طرف دیگر منشأ این نوسانات تحولات بین المللی است و بازتاب آنها در بازار داخلی طبیعی می‌باشد.

این عضو کابینه دولت یازدهم همچنین تأکید کرد: مردم به‌خوبی دریافتند که اقتصاد در شرایط آرامی قرار گرفته و آرامش و ثبات در بازارهای مختلف حاکم شده است. ما موفق شدیم تورم را تا حدودی مهار کنیم اگرچه هنوز سطح عمومی قیمت‌ها در حال افزایش است ولی از سرعت افزایش قیمت‌ها کاسته شده است.

طیب‌نیا با اشاره به رشد مثبت سرمایه گذاری از زمستان سال قبل و تداو م آن در سال جاری، گفت: این روند حاکی از این است که سرمایه گذاران خصوصی نسبت به وضعیت اقتصاد کشور و آینده اقتصاد از اطمینان برخوردار شده‌اند و بازدهی و امنیت را برای سرمایه‌های خود پیش‌بینی می‌کنند.

وی در همین ارتباط به مذاکرات روز گذشته ایران با گروه 1+5 اشاره و تصریح کرد: مذاکرات خیلی نتایج مثبتی داشت،‌ مستحضرید زمانی بود که حاضر نبودند حق ایران را در زمینه هسته‌ای و انرژی هسته‌ای جدی بگیرند اما الآن به‌گونه‌ای شده که دنیا می‌داند ایران کشور کاملاً صلح‌طلب است و ایران ثبات و آرامش را در منطقه فراهم می‌کند، به همین خاطر دشمنان ما مجبور شده‌اند حق ما را بپذیرند و این واقعیتی انکارناپذیر است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: اطمینان دارم با توجه به روندی که تا کنون داشتیم در ادامه موفق به دریافت حقوق حقه خودمان شویم؛ الآن دیگر اصل غنی‌سازی مورد بحث نیست و درباره چند و چون و کیفیت بحث صورت می‌گیرد و این به‌معنای این است که در نبرد سنگین حوزه سیاسی و اقتصادی برنده مبارزه بوده‌ایم و این را به مردم تبریک می‌گوییم.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه