تفکر بسیجی در ادارات

تفکر بسیجی در ادارات

خبرگزاری تسنیم:اکثر نیروی انسانی ادارات نیروی زحمت کش، مومن و معتقد به انقلاب اسلامی هستند ، اگر مدیران شرایط فراهم کنند و سیستم بستر برای خدمت آن‌ها فراهم کند، به طور قطع و یقین بسیجی وار تلاش می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، لطف‌الله فروزنده در یادداشتی اختصاصی برای تسنیم به موضوع تفکر بسیجی در ادارات پرداخته است:

هفته بسیج، یادآوری یاد و خاطرات مردان بی ‌ادعا است که با ایمان و مجاهدت و روحیه شهادت‌طلبی، حماسه ای زرین در تاریخ ایران اسلامی آفریدند.

امام بسیج را شجره طیبه دانسته و رهبری معظم انقلاب بسیج را یک فرهنگ.

بی شک فرهنگ بسیجی در هر صحنه حضور و بروز پیدا کند، زمینه شور و نشاط و بهره‌وری و اثربخشی فراهم خواهد شد.

ظرفیت دفاع مقدس، ظرفیت بی نظیری است که در آن فرهنگ بسیج از نظر به عمل رسید و امروز الگو مقاومت در بین مبارزین خسته ناپذیر مسلمان شده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از شعارهای امسال را مدیریت جهادی قرار دادند.مدیریت جهادی نیاز به فرهنگ بسیجی دارد تا فرهنگ بسیجی در بین نیروی انسانی نهادینه نشود، انتظار مدیریت جهاد نمی‌توان داشت.

فرهنگ بسیجی در نظام اداری یعنی باور به کارامدی اسلام، رعایت تقوی و پاکی، روحیه نظم و انضباط داشتن، تلاش برای اجرای قانون و دستورات مدیران در چارچوب قانون،‌روحیه تفکر ، مشارکت ، خلاقیت ، دغدغه خدمت به مردم به عنوان ولی‌نعمت در قالب ارباب رجوع، روحیه کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری ، دغدغه دستمزد در مقابل کار و دنبال نان حلال بودن.

امروز نظام اداری با پدیده کم کاری، بیکاری پنهان، عدم بهره‌وری، پایین بودن انگیزه نیروی انسانی، عدم رضایت مردم از خدمات و فساد اداری روبه‌رو است. برای اصلاح آن چه باید کرد؟ فرهنگ بسیجی چه کمکی به این مهم خواهد کرد؟

در سال‌های گذشته در برنامه‌های توسعه و 7 عنوان برنامه تحول اعلام شد. این برنامه‌ها در قانون مدیریت خدمات کشور قانونی و نهادینه شد. در دوران تصدی حقیر در معاونت توسعه مدیریت نیز بر اساس قانون 10 برنامه تحول تنظیم شد. دولت فعلی نیز 8 برنامه تحول را ارائه کرد، نکات مشترک هر سه برنامه عبارتند از :

1) اصلاح ساختار و تعیین نقش دولت و واگذاری امور به مردم در حوزه‌های اقتصادی – اجتماعی

2) توسعه دولت الکترونیک

3) توانمندی نیروی انسانی

4) توجه به حقوق مردم و ارباب رجوع

5) استفاده از روش‌های نوین مدیریت

6) توسعه فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش‌‌های اسلامی ایرانی

اما در اجرای این برنامه دو نگاه وجود دارد. یک نگاه‌، نگاهی ارزشی است که معتقد است اصلاح نظا م اداری بدون نهادینه شدن تفکر بسیجی امکان پذیر نیست. باید با نیروی با ایمان به خدا و تقوی و خود کنترلی همه همت خود را برای اصلاح نظام اداری و پاک از فساد و بهره‌وری بالا مصروف دادند. البته روش های مدیریتی و سیستم مدیریت عملکرد در چارچوب قانون نیز لازم و ضروری است.

در حالی که تفکر دیگر معتقد به استفاده از روش‌های مدیریتی که در غرب تجربه شده است، دارد که در نتیجه آن برخورد مکانیکی با نیروی انسانی است .

اکثر نیروی انسانی ادارات نیروی زحمت کش، مومن و معتقد به انقلاب اسلامی هستند ، اگر مدیران شرایط فراهم کنند و سیستم بستر برای خدمت آن‌ها فراهم کند، به طور قطع و یقین بسیجی وار تلاش می‌کنند.

باید ابتدا مدیران ارشد و میانی خود پاک،‌معتقد به اصول و مبانی انقلاب ساده‌زیست، خلاق و مبتکر و کاردان باشند تا نیروی انسانی به تاسی از مدیران حرکت و تلاش کنند.

چگونه مدیری که میلیاردها تومان ثروت دارد می‌تواند الگو باشد؟
چگونه مدیری که در فتنه فعال بوده و دغدغه به‌کارگیری عوامل فتنه را دارد، می‌‌تواند تفکر بسیجی را ترویج کند؟

چگونه مدیری که دنبال تشریفات است می‌تواند فرهنگ بسیجی را دنبال کند؟

چگونه مدیری که به حفظ قدرت خود و همفکرانش در انتخابات آینده فکر می‌کند می‌تواند تفکر بسیجی را ترویج دهد؟

چگونه مدیری که امید به مدل‌های غربی دارد می‌توان بسیجی باشد؟

مدیران بسیجی ، جهادگر، مخلص، بی‌باک،‌ساده زیست ، ولایت مدار،‌استکبار ستیز و ضد فساد می‌توانند این مهم را انجام دهند.

دولت و هیئت وزیران باید خود را به این صفات آراسته کنند و با به کارگیری انسان‌های متدین و توانمند از قبیل نیروهای وفادار انقلاب اسلامی در بدنه عظیم دستگاه‌های اجرایی که وابستگی به هیچ گروه و حزب سیاسی ندارند، کاردان و مجرب هستند و صرفا دغدغه حفظ نظام و ارزش‌های انقلاب اسلامی ، ولایت فقیه ، خدمت خالصانه به مردم را دارند، زمینه و بستر فرهنگ بسیجی را فراهم کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon