دیوان عدالت علی‌رغم برخی جوسازی‌ها رویکرد خوبی در پرونده‌های میراث فرهنگی دارد

دیوان عدالت علی‌رغم برخی جوسازی‌ها رویکرد خوبی در پرونده‌های میراث فرهنگی دارد

خبرگزاری تسنیم: رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جوسازی‌ها علیه دیوان عدالت اداری مبنی بر رای این دیوان به خروج اماکن تاریخی از فهرست آثار ملی را نادرست خواند و گفت:بر‌خلاف جوسازی‌ها، دیوان بسیاری مواقع به نفع میراث فرهنگی رای می‌دهد.

مسعود سلطانی‌فر در گفت‌و‌گو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سئوال که آیا سازمان میراث فرهنگی برای خارج نشدن اماکن تاریخی از فهرست آثار ملی در دیوان، اقدام به تغییر و اصلاح قوانین خود کرده است یا خیر افزود: اولا اصلاح قوانین یک پروسه طولانی و پیچیده است و ثانیا قبول داریم قوانین در بخش‌هایی مربوط به چند ده سال گذشته است که باید اصلاح شود و ما منکر این موضوع نیستیم.

معاون رییس جمهور اضافه کرد: برای اصلاح قوانین با بخش‌های مختلف مجلس شورای اسلامی از جمله کمیسیون فرهنگی و فراکسیون‌های گردشگری، تعامل خوبی برقرار کرده‌ایم و قرار شده نمایندگان مجلس نظرات خود را ارایه کنند.ما نیز گروهی را متشکل از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی تشکیل کرده‌ایم تا اصلاحات مورد نیاز را احصا کنند. اصلاحات احصا شده در قالب طرح یا لایحه به دولت یا مجلس پیشنهاد می شود و مشکل اساسی در این قضیه وجود ندارد.

سلطانی‌فر درباره تعامل سازمان میراث فرهنگی با دیوان عدالت اداری نیز گفت: نکات حجت الاسلام منتظری درباره پرونده‌های میراث فرهنگی قابل تامل است و ما رد نمی کنیم و با تعامل و همفکری نزدیک با مجموعه دیوان عدالت و مجلس شورای اسلامی می توانیم این مشکلات را حل کنیم.

وی تصریح کرد: به طور مستمر در ارتباط با پرونده‌های مختلف با دیوان عدالت اداری ارتباط داریم و رویکرد دیوان نیز در این پرونده‌ها برخلاف جوسازی‌هایی که گاهی اوقات علیه دیوان عدالت می شود، رویکرد خوبی است به طوری که دیوان بسیاری مواقع در پرونده‌های مطروحه بر اساس قانون به نفع میراث فرهنگی رای داده داده و مشکل جدی در این زمینه مشاهده نمی شود. باید همه تلاش کنیم تغییرات لازم انجام شود.

به گزارش تسنیم، پیش‌تر حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری رییس دیوان عدالت اداری درباره پرونده‌های مربوط به میراث فرهنگی و اینکه دیوان عدالت اداری در اینگونه پرونده‌ها به اماکن تاریخی اهمیت نمی‌دهد و آنها را از فهرست اثر ملی خارج می‌کند گفته بود: اینکه دیوان عدالت اداری به آثار ملی اهمیت نمی‌دهد ادعای خلافی است. ما معتقدیم آثار ملی ارزش دارد و ارزش هر اثری را باید حفظ کرد. وظیفه دیوان عدالت اداری انطباق اقدامات دستگاه‌ها با قانون است. بر این اساس، سازمان میراث فرهنگی نمی‌تواند هر ملکی که سابقه 100 یا 200 ساله دارد ثبت کند و بگویید مالک حق نقل و انتقال و فروش ندارد زیرا قانون چنین اختیاری را به سازمان میراث فرهنگی نداده است لذا وقتی چنین اتفاقی می‌افتد افراد برای احقاق حق مالکیت خود به دیوان عدالت اداری مراجعه می‌کنند.

وی گفته بود: از اثرات ثبت یک ملک در فهرست آثار ملی این است که مالک نمی‌تواند ملک خود را تعمیر، تخریب، نوسازی یا بفروشد و به نوعی محدودیت در اختیارات مالک بوجود می آید که این خلاف قانون و شرع است. محدودیت‌هایی که سازمان میراث فرهنگی برای اموال مردم بوجود می‌آورد حتما باید مستند به قانون باشد و تنها قانون می‌تواند برای مالکیت مالک محدودیت ایجاد کند نه سازمان میراث فرهنگی. حرف ما به سازمان میراث فرهنگی این است که اگر می‌خواهید با آنچه انجام می‌دهید برخورد و تصمیمات شما را نقض نکنیم باید یا ملک را از مالک بخرید یا با مالک مصالحه و سازش کنید و قرارداد ببندید و مالک متعهد شود در ازای پولی که می گیرد ملک را تخریب نکند. راه سوم نیز این است که سازمان میراث فرهنگی باید قانونی را از مجلس بگذارند و قانون به آنها اجازه دهد هر جایی را که به عنوان اثر ملی ثبت کردند، مالک ملک حق نداشته باشد بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی تخریب یا تعمیر کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon