توسعه مدیریت شهری مستلزم تحقق مدیریت واحد شهری است

توسعه مدیریت شهری مستلزم تحقق مدیریت واحد شهری است

خبرگزاری تسنیم: سرپرست دفتر امور شوراهای شهر و روستای وزارت کشور گفت: برای تحقق توسعه مدیریت شهری ناچار به اعمال مدیریت واحد شهری هستیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیلبه نقل از روابط عمومی استانداری اردبیل بهزاد افشار در کارگاه شوراهای اسلامی اردبیل, اظهار داشت: وزارت کشور به هیچ وجه قصد محدودسازی و کاهش وظایف و اختیارات شوراها را ندارد.

وی گفت: وزارت کشور و دولت تدبیر و امید در ارتباط با شوراها سیاست توانمندسازی، تقویت و کارآمدی نظام شورا در سطح کشور را در برنامه خود دارد, بنابراین همه فعالیت‌های ما معطوف به توانمندسازی شورا بوده به طوری که از هر طرح و لایحه‌ای که بتواند تقویت و کارآمدی نظام شورا و تثبیت مدیریت شهری و ایجاد عضویت واحد شهری را تحکیم کند،حمایت می‌کنیم.

بهزاد افشار افزود: ما معتقدیم شوراها به عنوان رکنی در مدیریت واحد شهری، در حل مشکلات شهری اثرگذار هستند و شهرهای کوچک و بزرگ ما بدون مشارکت مردم مدیریت نمی‌شود.

سرپرست دفتر امور شوراهای شهر و روستای وزارت کشور با اشاره به اینکه نیازمند یک راهبرد کلان در ارتباط با مدیریت شهرها و شوراهای شهر هستیم، تصریح کرد: برای توسعه مدیریت شهری ناچار به مدیریت واحد شهری هستیم، چرا که نه دولت؛ نه شورا و نه نخبگان از وضعیت کنونی این نهاد رضایت کافی ندارند.

مدیر بخش تخصصی شوراها در وزارت کشور با تاکید بر اخذ رضایت‌مندی مردم از عملکرد شوراها جهت رشد و توسعه شورا، بیان کرد: رضایت مردمی موجب می‌شود نخبگان، مسئولان شهری و نمایندگان مجلس به شوراها اعتماد کرده و در نتیجه به  مطالبات مردم جامه عمل بپوشانند.

افشار به آسیب شناسی شوراها با توجه به عملکرد هیأت های حل اختلاف اشاره و عدم آگاهی اعضای شورا نسبت به مجموعه قوانین مرتبط با شوراها، انجام اعمال خلاف شئون شورا، مداخله امور اجرایی شهرداری و فقدان شرایط عضویت را از آسیب‌های شوراها عنوان کرد و گفت: عدم تعامل درون گروهی اعضای شوراها با یکدیگر، اختلاف و درگیری ایجاد می‌کند و به انحلال شورا منجر می شود.

وی با بیان اینکه بیش ترین تهدید و آسیب شوراها در عدم ثبات مدیریت شهری و عزل و نصب‌های مکرر شهرداران است، افزود: شورا در طول 16 سال فعالیت خود در کنار خدمات شان، تهدیدهایی هم برای نظام اجتماعی، شهری و روستایی کشور ایجاد کرده اند.

سرپرست دفتر امور شوراهای شهر و روستای وزارت کشور از دخالت شوراها در امور اجرایی و فاصله گرفتن از نقش نظارتی تا جایی که در حد کارمندان شهرداری تغییر جایگاه دهند، انتقاد کرد و افزود: بی برنامگی و روزمرگی یکی دیگر از تهدیدهای شوراها بوده است.

افشار تصریح کرد: در طول 16 سالی که نهاد شوراهای اسلامی شهری تاسیس شده بحث شورا در بوته نقد بوده به طوری که نگاه دوسویه به شورا ایجاد شده است که برخی نگاه ها نسبت به عملکرد شوراها تند بوده و برخی دیگر حضور شورا در مدیریت شهری را مغتنم می شمارد.

وی به عملکرد کمیسیون مرکز سفر اعضای شوراها به خارج از کشور در یک اول دوره چهارم فعالیت شوراها اشاره کرد و با تاکید بر انجام سفرهای داخل کشور، گفت: در این مدت تعداد 29 مورد تقاضا سفر خارجی کمیسیون مرکزی واصل شد که 19 مورد با موافقت و 10 مورد آن با مخالفت کمسیون مواجه شد، که در این بحث کشورهای مجارستان اتریش، چین، سوئیس بیشتر مورد تقاضا بودند.

 رئیس ستاد مرکزی پاسخگویی به استعلامات حقوقی وزارت کشور هم در ادامه جلسه اظهار کرد: شورای اسلامی شهر یک نهاد نظارتی بوده که رکن تصمیم گیری، رکن اداره امور از قانون اساسی آن محسوب می شود.

علی دشتی، با یادآوری اینکه قوه مجریه مهمترین تعاملات را با شوراهای محلی دارد، گفت: این تعاملات در استان اردبیل نمره بالایی دارد در حالی که در همین زمینه اختلاف و درگیری ها در برخی استان ها شدید است.

وی با تاکید بر اینکه شوراها جهت نظارت ایجاد شده اند،افزود: از جایگاه شوراها برداشت های متفاوتی در کشور وجود دارد که موجب انحراف قانون‌هایی از قانون اساسی شده که در کاربرد حکومت محلی با مدیریت محلی تردید ایجاد کرده است که این آسیب باعث کم شدن اختیارات شوراها و تضعیف نظارت‌های شورا یا تشدید نظارت بر شورا می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی پاسخگویی به استعلامات حقوقی وزارت کشور بیان کرد: ما معتقدیم باید بین شهر و ارگان‌های اداره کننده آن، تناسبی وجود داشته باشد به طوری که شهرداری، شورای شهر و نهادهای خدمات رسان در شهر به عنوان سه ضلع یک مثلث، با هم همکاری و فعالیت کنند.

دشتی با تاکید بر اینکه شورا عامل تمرکززدایی بوده که در مقام ناظر بر اداره امور محلی قرار دارد، تصریح کرد: توجه به مدیریت محلی شوراها محور و نقطه تمایز نظام های پیشرفته و عقب افتاده است.

وی از روزمرگی و در نظر نگرفتن چشم‌انداز شورا انتقاد کرد و با تاکید بر برنامه محوری گفت: برنامه محور نبودن یک آسیب جدی در شوراهاست چرا که شورا بدون برنامه کاملا بی معنا است.

دشتی خواستار توجه به مقتضیات محلی شد و اظهار کرد: مقتضیات محلی اصل مهمی است که اعضای شورا در همه زمینه‌های اجتماعی و تاریخی باید در نظر بگیرند چرا که شورا در افق چشم انداز، محور مشارکت مردم در اداره امور محل طبق مقتضیات محلی هستند.

مدیرکل امور شهری استانداری اردبیل هم در این جلسه گفت: استان اردبیل جز استان‌های اول در کل کشور است که دوره آموزشی " آنچه شوراهای اسلامی شهر و روستای استان باید بداند " را برگزار می‌کند.

فرزاد قلندری با ابراز امیدواری از اینکه برگزاری چنین دوره هایی، نیاز آموزشی شوراها را تامین می کند، تصریح کرد: هدف ما از برگزاری این کارگاه آموزشی، تبیین دیدگاه‌های اعضای شوراها و وزارت کشور بوده چرا که تبادل نظر و هم فکری در راستای حل  مشکلاتی که در مسیر کاری شورا ها قرار دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon