مرکز دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر؛ از روش دیپلماسی ایثار تا بیش از ۲۲ هزار دستاورد علمی

مرکز دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر؛ از روش دیپلماسی ایثار تا بیش از 22 هزار دستاورد علمی

خبرگزاری تسنیم:رئیس مرکز دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر گفت: مجموعا اعضای مرکز در طول ۸ ساله‌ای که به صورت فعال کار خود را شروع کرده‌اند ۲۲ هزار و ۸۹۷ عنوان دستاورد علمی داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبرنگاران برای پاسخگویی به سوالات جامعه ایثارگر با حضور علی‌عباس کمری رئیس مرکز دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر در ساختمان بنیاد شهید برگزار شد.

کمری در این جلسه با اشاره به فعالیت‌های مرکز دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر گفت: ما شاخص‌های مختلفی برای عضوگیری و جذب نخبه‌های ایثارگر داریم که از آن جمله می‌توان مقالات علمی در کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی، انتشارات جهانی، اعضای هیئت علمی و اساتید نمونه و کشوری، متخصصین و مدرسین حوزه‌های علمیه نفرات اول دانش آموختگان رشته‌های مختلف و حوزه‌های علمیه دارندگان پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی و کارآفرینان برتر را برشمرد.

اعضای مرکز دانش پژوهان در سال 93 به بیش از 6 هزار نفر خواهد رسید

وی افزود: آمار کلی مرکز دانش‌پژوهان نشان می‌دهد جذب ما رو به رشد بوده و هرسال به تعداد جامعه ما افزوده شده است. آمار جذب ما در سال 88 سه هزار و 383 نفر، درسال 89 سه هزار و 860 نفر، درسال 90 چهار هزار و 584 نفر، درسال 91 پنج هزار و 473 نفر، درسال 92 پنج هزار و 778 نفر و در سال 93 پیش‌بینی ما این است که بیش از 6 هزار نفر عضو داشته باشیم. در این جامعه آماری ما در سال 92 دو هزار و 870 فرزند شهید، دو هزار و 143 جانباز، 685 فرزند جانباز، 105 فرزند آزاده، 64 نفر همسر جانباز و 18 نفر همسر آزاده وجود دارد.

بیش از 22 هزار دستاورد علمی در طول 8 سال

رئیس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم تقسیم بندی به تفکیک مقاطع تحصیلی داشته باشیم باید بگوییم 837 نفر عضو PHD داریم، 440 نفر پزشکی، 65 نفر برد تخصصی و فوق تخصصی، 640 نفر دکترای حرفه‌ای، 1853 نفر کارشناسی ارشد، و دو هزار و 65 نفر دانشجو داریم. مجموعا این افراد در طول 8 ساله‌ای که به صورت فعال کار خود را شروع کرده‌اند 22 هزار و 897 عنوان دستاورد علمی در این شاخص‌ها داشتند.

کمری با اشاره به فعالیت‌هایی که در مرکز دانش پژوهان انجام شده است به خصوص در طول یک سال گذشته گفت: فعالیت‌های ما به صورت متنوع انجام شده است که از جمله آن می‌توان به بازنگری و تدوین اساسنامه مرکز دانش پژوهان، اجرای طرح آلاله در 22 اسفند 92 یعنی روز شهید در سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان برای بازدید از خانواده شهدا، حضور نخبگان شاهد و ایثارگر در نهاد ریاست جمهوری و جلسه با رئیس جمهور، دیدار شورای برنامه‌ریزی با رؤسای قوا و انتقال دیدگاه‌ها در حوزه ایثارگری، دیدار جمعی از نخبگان تشکل‌ها از حوزه‌های مختلف وزارتخانه‌ها، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای نخبگان، برگزاری ورکشاپ با عناوین مختلفی همچون مخترعین برتر، کارآفرینان در حاشیه نمایشگاه، دیدار با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و ارائه نظرات و پیشنهادات، برگزاری همایش تبیین جایگاه نخبگان در برنامه ششم توسعه و دیدار شورای برنامه‌ریزی و مشورتی نخبگان با رئیس بنیاد شهید اشاره کرد.

دهه فجر امسال تجلیل از نخبگان برتر استانی/ 22اسفند همایش تجلیل از نخبگان کشوری

وی با اشاره به برنامه‌هایی که برای آینده طرح‌ریزی شده است گفت: برگزاری یک همایش ملی یک روزه در 25 یا 26 آذرماه 93 با عنوان تبیین جایگاه نخبگان و تشکل‌ها در تبیین فرهنگ ایثار و شهادت از جمله برنامه‌هایی است که درنظر داریم آن را اجرا کنیم همچنین تهیه بانک اطلاعات جامع از نخبگان و صدور کارت عضویت برای آنها، بازنگری و تدوین چشم‌انداز 10 ساله گذشته بنیاد شهید و تدوین چشم انداز 10 سال آینده یعنی تا سال 1404 بنیاد شهید، ادامه طرح آینده‌سازان یا مدیریت فردا با یک رویکرد جدید که می‌خواهیم با کمک نخبگان و تشکل‌ها بحث جانشین پروری را پیگیری کنیم تا به مرحله اجرا برسد، برگزاری همایش تجلیل از نخبگان برتر استانی در دهه فجر سال 93 در دستور کار قرار گرفته است. همچنین در 22 اسفند امسال همزمان با روز شهید همایش تجلیل از نخبگان کشوری برگزار خواهد شد، فراخوان ملی اختراعات و طرح‌های ملی و برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان شاهد و ایثارگر از جمله برنامه های مورد نظر برای اجرا است. یکی از طرح‌هایی که با مشارکت شهرداری درنظر است که انجام شود و از طرح‌های ابداعی نخبگان است کاشت درختی به یاد هر شهید در پارکی در تهران.

کمری با اشاره به اقدامات بعدی که برای فعالیت‌های مرکز دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر و توسعه کمی و کیفی در نظر گرفته است، گفت: درحال حاضر در حوزه تشکل‌های مرکزی و استانی 51 تشکل به صورت مرکزی در مرکز تشکل‌ها فعالیت دارد. 21 تشکل اصلی داریم و 130 تشکل در استان‌ها شناسایی کردیم که به زودی جذب مرکز خواهند شد و حمایت‌های لازم از آنها صورت می‌گیرد. 35 تشکل فعال در حوزه فرهنگی و اجتماعی، 5 تشکل در حوزه اقتصادی با عنوان ایثار و شهادت، 9 تشکل در حوزه بین الملل، 9 تشکل مربوط به جانبازان 70 درصد و خاص و دو تشکل با عنوان تشکل‌های فعال در حوزه احزاب سیاسی داریم که نام این دو تشکل مجمع جانبازان انقلاب اسلامی و تشکل فرزندان شاهد و ایثارگر است. 

سایت اطلاع رسانی مرکز دانش پژوهان راه اندازی خواهد شد

رئیس مرکز دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر با اشاره به دستاوردهای مختلف بنیاد در حوزه تشکل‌ها، گفت: دستاوردهایی که در این بخش داشته‌ایم تدوین اساسنامه به صورت خاص برای تشکل‌ها و مرکز و تشکیل شورای سیاستگذاری مرکز است که از افراد شاخص و نخبه استفاده شده است. اجرای دستورالعمل ضوابط اجرایی تشکل‌ها و تعریف هشت کمیسیون در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، علمی، پژوهشی، ورزشی، مناسب‌سازی محیط، حقوقی و بین‌الملل در مرکز تشکل‌ها بوده است. طبق آمار در سال گذشته نشر 15 عنوان کتاب با عنوان سیره عملی شهدا و فرماندهان انجام شده است که در ایستگاه‌های اتوبوس و ترمینال‌ها از آنها استفاده خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: آماده سازی 13 عنوان کتاب در این حوزه از جمله دیگر اقدامات است در حوزه نخبگان نیز نزدیک به 40 عنوان کتاب کار انتشاراتمان به اتمام رسیده است. جمع آوری، تدوین و به روز رسانی آثار شهدا از دیگر جمله فعالیت‌ها است. نشست تخصصی زنان فرهیخته ایثارگر با موضوع سبک زندگی دینی و انتشار 65 مقاله با موضوعات و رویکرد انتخاباتی و سیاسی در حوزه تشکل‌ها انجام شده است. برپایی نمایشگاه مصدومین شیمیایی در سالن اصلی کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه هلند از جمله دیگر اقدامات انجام شده است.

کمری در ادامه تصریح کرد: سایت اطلاع‌رسانی ما طراحی شده و در هفته‌های آتی در ساختمان جدید مرکز دانش‌پژوهان راه‌اندازی خواهد شد. این سایت قابلیت عضوگیری از تشکل‌ها و نخبگان را داراست و به این ترتیب ارتباط ما درسال‌های آتی با نخبگان بیشتر الکترونیکی خواهد شد. رشد و ارتقای سطح علمی، تخصصی و تعهدی در جامعه هدف یکی از اهداف ما است.

رئیس مرکز دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر در پاسخ به سوال یکی از ایثارگران در خصوص نحوه عضویت در مرکز دانش پژوهان گفت: ایثارگران می‌توانند به دو روش با ما تماس داشته باشند و عضو مرکز شوند. اول اینکه مراکز بنیاد شهید در استان‌ها در حوزه معاونت فرهنگی یکی از کارشناسان ما حضور دارد که وظیفه جذب، راهنمایی و مشاوره نخبگان را برعهده دارد. دوم مراجعه به سایت مرکز دانش پژوهان است.

دیپلماسی ایثار و ارتباط با ایثارگران سایر کشورهای اسلامی

وی در پاسخ به سوالی درمورد مزایا و امکانات عضویت در مرکز دانش پژوهان گفت: در دستورالعمل حمایتی ما بعد از عضوگیری این است که هرچه سابقه افراد در عضویت بالاتر باشد و دستاوردشان ارزش بالاتری داشته باشد مزایای مادی و معنوی خوبی برایشان درنظر گرفته شده است. توافقنامه‌ای که مراحل ابتدایی خود را می‌گذراند با بنیاد ملی نخبگان تنظیم شده چنانچه به نتیجه برسد حمایت‌هایی نیز از جانب آنها صورت می‌گیرد.

کمری در پاسخ به سوالی در مورد دیپلماسی ایثار که در این مرکز مطرح بوده است گفت: یکی از برنامه‌های فراملی ما دیپلماسی ایثار خواهد بود چون اعتقاد داریم نظام جمهوری اسلامی به دنبال توسعه فرهنگ ایثار و شهادت است این موضوع در سطح کشورهای اسلامی برای ما قابل اهمیت است. ارتباط ما با ایثارگران سایر کشورهای اسلامی مدنظر است که آن را دنبال می‌کنیم و جزو برنامه‌های بلندمدتمان است.

وی همچنین با اشاره به لزوم تشکیل اتاق فکر در بنیاد شهید گفت: یکی از وظایف مهمی که بر دوش مرکز دانش پژوهان است بحث کادر سازی و مدیریت فردا است. بارها رئیس بنیاد شهید تأکید کردند مرکز دانش پژوهان باید اتاق فکر بنیاد باشد. ما هم دستورالعمل‌های خاصی را پیش بینی خواهیم کرد و این آمادگی را داریم که در هرجایی و در هر حوزه‌ای از بنیاد بدون هیچ چشمداشتی عزیزان را در اختیار مدیران محترم بگذاریم. یکی از افق‌های ما جمع آوری ایده‌ها از بین نخبگان حفاظت و نگهداری از آنها و تولید آنها است.

دنبال آن هستیم که یک برند علمی تخصصی با پشتوانه نخبگان بسازیم

رئیس مرکز دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر با اشاره به طرح مدیریت فردا گفت: این طرح در برخی استان‌ها اجرا شده و وقفه‌ای در آن پیش آمد اهداف طرح نامشخص بود و باید روی آن بیشتر کار می‌شد. با یک دوره کلاس کسی مجوز مدیر شدن را پیدا نمی‌کند اما ما می‌خواهیم با برگزاری این دوره‌ها آنها را آماده نگه داریم دنبال آن هستیم که یک برند علمی تخصصی با پشتوانه نخبگان بسازیم تا همه دستگاه‌ها برای دریافت نیرو سراغ مرکز دانش پژوهان بیایند. زیرساخت‌ها را فراهم کرده‌ایم تا دوره‌های تخصصی و اموزشی را برای اعضایمان برگزار کنیم. بدین ترتیب مدیران با تخصص کافی در آینده خواهیم داشت.

کمری با اشاره به تشکل‌های مرتبط با حوزه ایثار و شهادت گفت: هر NGO که مرتبط با حوزه ایثار و شهادت باشد و در حوزه ترویج آن فعالیت کند قطعا حمایت خواهیم کرد اما نحوه شکل گیری آنها مهم است ما باید افرادی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند بشناسیم و اسامی هیئت مدیره و هیئت موسس را تأیید کنیم کلیه دستگاه‌ها در این زمینه مراحل مشخصی دارند ما هم بعد از استعلام‌های مورد نیاز توافقنامه اصولی به آنها می‌دهیم و بعد از آن برایشان پروانه فعالیت صادر می‌کنیم. نزدیک به 50 درصد جامعه هدف ما تاکنون توانسته اند کارهایشان را عملیاتی کنند.

168 طرح تا کنون به شرکت تکاک ارائه شده است

وی با اشاره به تولید انبوه طرح‌ها و پروژه‌های ابتکاری گفت: ما به عنوان مرکز دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر فقط برخی از مراحل کار را می‌توانیم زیرپوشش خود بگیریم. قطعا پروژه هایی مثل طرح‌های ملی و حمایت از آنان از عهده ما خارج است. در رابطه با تولید انبوه یکی از بهترین راهکارها که به ذهنمان رسید تأسیس شرکت "تکاک" بود. به کمک سازمان اقتصادی کوثر هر نخبه و سرآمدی می‌تواند ایده‌اش را به تولید برساند. در طرح تکاک بخشی از سرمایه های مورد نیاز تأمین خواهد شد و وظیفه این شرکت است که ایده نخبه را در زمینه تولید اقتصادی تأمین کند و تا 5 سال هم این حمایت‌ها در حوزه‌های مختلف ادامه دارد. تکاک از پارسال تأسیس شده و به نظرم حدود 168 طرح تاکنون به آن ارائه شده است.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران