تکرار ادعای آلایندگی بنزین پتروشیمی در نامه ۴ مقام ارشد دولت به لاریجانی+ نامه

تکرار ادعای آلایندگی بنزین پتروشیمی در نامه 4 مقام ارشد دولت به لاریجانی+ نامه

خبرگزاری تسنیم: در حالی که ادعای دولت درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ (ریفرمیت) توسط سه کمیسیون انرژی، بهداشت و درمان و اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی رد شده است، چهار مسئول دولتی با امضای نامه‌ای به رئیس مجلس دوباره همان ادعا‌ها را تکرار کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پس از آنکه ادعای آلایندگی هوای تهران به‌دلیل استفاده از ریفرمیت واحدهای پتروشیمی توسط سه کمیسیون انرژی، صنایع و معادن و اصل 90 مجلس رد شد، این‌بار سازمان محیط زیست با تکرار ادعاهای قبلی خود نامه‌ای را تنظیم کرده است که سه مقام ارشد دولتی نیز آن را امضا کرده‌اند.

حسین امیری خامکانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم با اعلام این که در نامه چهار مسئول دولتی به رئیس مجلس بر اهمیت رعایت شاخص‌های زیست محیطی تأکید شده است گفت: در بخشی از این نامه از  احتراق ناشی از سوخت خودروها، صنایع و فعالیت‌های تجاری و خانگی به‌عنوان مهمترین منابع آلایندگی هوا نام برده و اشاره شده است که در سال‌های گذشته عدد آروماتیک و بنزن سوخت مصرفی مطابق با استاندارد نبود و  افزایش مصرف پتروبنزین با عنوان ریفرمیت و اکتان‌افزا در سالهای گذشته وضعیت را بدتر کرده است.

وی با بیان اینکه در نامه مورد نظر آمده است که طی سال‌های 1379 تا 1384 با اجرای اولین برنامه جامع کاهش آلودگی، هوای تهران رو به بهبود قرار گرفت اما در ادامه با توقف این برنامه و تولید و توزیع اکتان‌افزای پتروشیمی تعداد روزهای ناسالم در این شهر روند افزایشی یافت گفت:  همچنین در متن مذکور تأکید شده است که دولت تدبیر و امید در همان ابتدای شروع به کار دولت، موضوع محیط زیست را در اولویت کاری خود قرار داد و بر همین اساس، برنامه راهکارهای کاهش آلودگی هوا با 9 محور ــ سوخت، خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، خودروهای نو، نیروگاه‌ها، مدیریت حمل‌ونقل عمومی، پایش و پیش‌بینی هوا،‌ آموزش و اطلاع رسانی و زیرساخت‌های شهری ــ در 10 اردیبهشت 93 در هیئت دولت تصویب و ابلاغ شد.

نماینده مردم زرند در مجلس با اشاره به اینکه در این مصوبه به وزارت نفت حکم شده است که افزودن ریفرمیت پتروشیمی را به بنزین مصرفی متوقف کند ادامه داد: بر اساس این مصوبه مسئولیت بررسی کیفیت سوخت مصرفی به سازمان محیط زیست واگذار شده است. همچنین تأکید شده که توزیع سوخت کشور باید مطابق استاندارد یورو4 ــ بنزن 1 درصد، آروماتیک 35 درصد و الفین 18 درصد ــ باشد.

امیری گفت: در این نامه آمده است که با اجرای این مصوبه شرایط کیفی هوای تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهتر شده است؛ به‌طوری که روزهای پاک از دو روز به شش روز و روزهای سالم از 128 به 139 روز افزایش و روزهای ناسالم از 56 روز به 41 روز کاهش یافته است. همچنین تأکید شده است که تولید، واردات و عرضه انواع فرآورده‌های نفتی متناسب با استانداردهای زیست محیطی مورد تأیید کارشناسان است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس معتقد است که هدف از نگارش و تأیید مطالب آن توسط مدیران دولتی، بازگشت آرامش به جامعه و دادن این اطمینان به مسئولان و مردم است که سوخت عرضه شده متناسب با استانداردهای روز دنیاست.

در ادامه این گزارش تسنیم اصل نامه مورد نظر را منتشر می‌کند:

 

 

 

 

و اما خبرگزاری تسنیم لازم می‌داند که درباره این نامه چند نکته را یادآوری کند.

1 ــ در این نامه اظهار شده که با اقدامات انجام شده طی سالهای 1384 ــ 1379 روند کیفی هوای تهران  نسبت به سالهای اخیر رو به بهبود بوده که به‌دلایل زیر این موضوع نمی‌تواند منطقی باشد.

الف. طی  سالهای مذکور استاندارد بنزین نزدیک به یورو2 بوده و آزمون‌های بنزن و آروماتیک روی محموله‌های تولید داخل و وارداتی انجام نمی‌شد ( به‌طوری که استاندارد یورو2 را نیز به‌صورت کامل پوشش نمی‌داد) و در آزمون‌های موردی نیز میزان بنزن 5 درصد، آروماتیک 45 تا 55 درصد حجمی و محتوای گوگرد تا 1000 پی.پی.ام. گزارش شده است (‌به استناد اسناد ارائه شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش).

ب. در سالهای مورد نظر سبد سوخت در کشور پیاده سازی و اجرا نشده بود، این در حالی است که در سالهای اخیر سهم سی.ان.جی. در سبد حمل و نقل به 25 درصد (معادل 18 میلیون لیتر بنزین) رسیده و جایگزین بنزین شده است.

ج. رشد سالانه مصرف سوخت به‌ویژه بنزین بین سالهای 1384 ــ 1379 بین 10 تا 12 درصد و مقدار مصرف در سال 84 به 67 میلیون لیتر در روز رسید، این در حالی است که طرح‌های مدیریت مصرف سوخت در بخش حمل و نقل و بهبود کیفی در پالایشگاه‌های کشور اجرا نشده بود (مطابق گزارشات عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش).

د. پتانسیل تولید بنزین داخلی در سالهای مورد بحث حداکثر 43 میلیون لیتر با اکتان 82 و سایر شاخص‌ها در حد استاندارد یورو2 بود که با توجه به عدم اعتقاد مسئولان وقت به توسعه کمی و اجرای طرحهای زیست محیطی و تمرکز بر واردات، ادامه این روند می‌توانست به‌دلیل شرایط تحریم، عدم بسترسازی زیرساخت‌های ذخیره‌سازی و تخلیه بنزین درمبادی ورودی، عدم توسعه خطوط لوله انتقال فرآورده و محدودیت‌های عرضه فر‌آورده در بازار خلیج فارس امروز کشور را با بحران مواجه کند.

هـ. تا پایان سال 1383 تمام خودروهای تولید داخل از سیستم کاربوراتور استفاده می‌کردند که در هر کیلومتر بیش از 60 گرم گاز آلاینده از اگزوز خارج می‌شد. از نظر ضوابط نیز این خودروها فاقد استاندارد آلایندگی بوده و حتی استاندارد یورو1 را هم پوشش نمی‌دادند (سخنان رئیس انجمن خودروسازان در یک‌صد و سی و هشتمین جلسه کمیته محیط زیست مورخ 1390.10.27). همچنین طی سالهای مذکور خودروسازان از لنت ترمزهای آزبست‌دار استفاده می‌کردند. همچنین امکان معاینه فنی خودروهای کاربوراتوری وجود نداشت و این نوع خودروها فاقد مبدل‌های کاتالیستی بودند.

و. ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا عمدتاً از سال 1384 به بعد در تهران نصب و راه‌اندازی شده است و قبل از آن آلاینده‌های خاص مانند آزبست٬ آلاینده‌های آلی فرار و عناصر فلزی در شهر تهران اندازه‌گیری نمی‌شد.

2 ــ در نامه مذکور به عرضه بنزین یورو4 در سال جاری اشاره شده که با توجه به اسناد ارائه شده بنزین وارداتی استاندارد پاتیلی بوده و در تولیدات داخلی هم تنها پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند امکان تولید یورو4 را دارد که این پروژه نیز در 16 بهمن 1391 به بهره برداری و از تاریخ مذکور توزیع تدریجی آن در کشور شروع شده است.

3 ــ همچنین در میانه فریاد استقلال خواهی و خطر تحریم بنزین و بریز و بپاش وارداتی است که به‌حکم ادعای بدون سند معصومه ابتکار، مجموعه بزرگی از شرکت‌های غیرانتفاعی بین المللی "تقدیر از رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست" ایران را در اولویت کاری خود قرار دادند. آش به‌قدری شور شد که صدای ضدانقلاب نیز در این میانه درآمد. روزآن‌لاین هلندی در همین رابطه در 11 اردیبهشت 1393 نوشت: "به‌فاصله 48 ساعت پس از انتشار خبر اعطای نشان مجلس فرانسه به معصومه ابتکار، دانشگاه ییل در آمریکا اعلام کرد که رتبه سلامت محیط زیست ایران طی ده سال گذشته تا امروز، 63 پله سقوط کرده است!".

پیش از این نیز در مراسمی در تهران اعلام شده بود که معصومه ابتکار از سوی بنیاد "انرژی گلوب" به‌عنوان "بانوی زیست محیطی جهان" انتخاب شده و جایزه بنیاد انرژی به وی اهدا شده است. اهدای این جایزه به ابتکار چنان غیرمنتظره و بی‌دلیل بود که رادیو فردا ارگان رسانه‌ای وابسته به دولت آمریکا در گفت‌وگو با ولفگانگ نویمان، بنیان‌گذار بنیاد جهانی، تلاش کرد از این موضوع ابهام زدایی کند. نویمان در قسمتی از مصاحبه خود در دفاع از اهدای جایزه به معصومه ابتکار گفت: "همه می‌دانند که به‌خصوص در چند سال اخیر، تکنولوژی جدید و پیشرفته در بسیاری از زمینه‌ها مثل محیط زیست وارد ایران نشده است. با چنین شرایطی ما هم نمی‌توانیم برآوردمان را بر اساس پیشرفت در بقیه کشور‌ها بگذاریم و انتظارهای بیشتری داشته باشیم." البته نویمان نگفت که چرا بر اساس همین منطق جایزه خیرخواهانه‌اش را به جواد محمدی‌زاده و یا فاطمه جوادی دو رئیس دیگر سازمان حفاظت از محیط زیست در این 8 سال اهدا نکرده است!

4 ــ آغاز دوباره واردات بنزین با هدف توقف دریافت ریفرمیت پتروشیمی‌ها در دولت یازدهم هم بی‌حاشیه نماند؛ چرا که کیفیت بنزین وارداتی تا تاریخ 15 تیرماه امسال فاقد استاندارد یورو4 بود و اکنون نیز که اعلام می‌شود بنزین مورد نظر با کیفیت یورو4 وارد می‌‌شود، احتمال وجود فلزات ممنوعه مانند ام.ام.تی. در محموله‌های وارداتی  وجود دارد.

5 ــ جای بسی تأسف است که برخی اظهارات غیرکارشناسی نشان می‌دهد سیاست تا چه‌اندازه حتی در حوزه‌هایی که ماهیت اجتماعی دارد وارد شده و سلامت مردم رنگ و بوی سیاست گرفته است و در نهایت این  موضوع به‌شکل تناقض‌گویی بروز داده می‌شود.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه