نمایش ۸۰ اثر تصویرگری هنرمندان ایرانی در نمایشگاه کتاب تفلیس

نمایش 80 اثر تصویرگری هنرمندان ایرانی در نمایشگاه کتاب تفلیس

خبرگزاری تسنیم: مدیر بخش بین‌الملل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی از برگزاری نمایشگاه تصویرگری ایران با موضوع شاهنامه در فستیوال کتاب تفلیس از ۲۸ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۱۴ برابر۷ تا ۹ آذر خبر داد و گفت:‌ ۸۰ اثر تصویرگران ایرانی در این نمایشگاه به نمایش در می‌آید.

غلامرضا نوعی مدیر بخش بین‌الملل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به حضور ایران در نمایشگاه کتاب گرجستان گفت:‌ نمایشگاه تصویرگری ایران با موضوع شاهنامه در فستیوال کتاب تفلیس از 28 تا 30 نوامبر 2014 برابر7 تا 9 آذر توسط موسسه نمایشگاهای فرهنگی ایران در محل دائمی نمایشگاه‌های گرجستان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به شیوه حضور ایران در این فستیوال و برگزاری نمایشگاه تصویرگری ایران با موضوع شاهنامه در تفلیس گفت:‌ به دلیل سابقه تمدنی ایران و گرجستان و اشتراکات فرهنگی دو سرزمین، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برای نخستین بار در خرداد سال جاری در نمایشگاه کتاب تفلیس حضور پیدا کرد.

نوعی تصریح کرد:‌ غرفه این مؤسسه برای مردم گرجی بسیار جذاب بود،‌ برخی از آنان با دیدن تصاویر شهرهای باستانی و میراث مشترک به ویژه شهر اصفهان ذوق زده می‌‌شدند؛ بخصوص مردان و زنان سالخورده اشک در چشمانشان حلقه می‌ زد. از جمله دیدارها و بازدیدکنندگان این غرفه، حضور رئیس انجمن تصویرگران آن کشور بود که از کیفیت تصویرگری کتابهای کودک و نوجوان ایرانی به خوبی مطلع بود.

وی افزود:‌ رئیس انجمن تصویرگران گرجستان در این دیدار،‌ پیشنهاد اجرای برنامه‌های مشترک را ارائه کرد‌،که تفاهم‌نامه‌ای در تهران پیگیری شد و با مساعدت معاون امور فرهنگی مقررشد، چند تن از تصویرگران ایران در فستیوال کتاب تفلیس شرکت و نمایشگاهی مستقل با موضوع شاهنامه برپا کنند. در این نمایشگاه علاوه بر حضور تصویرگران، نمایشگاهی از کتابهای کودک و نوجوان و آثار هنری تصویرگران ایران با موضوع شاهنامه و حماسه‌های آن به نمایش در می‌‌آید.

نوعی با اشاره به برخی از این آثار تصریح کرد:‌ در این نمایشگاه کتاب‌هایی از 10 ناشر حوزه کودک و نوجوان که صرفاً با عناوین و مضامین شاهنامه در کشورمان تالیف شده به نمایش گذاشته می‌شود. شناسایی این آثار با کارشناسی دو تن از هنرمندان و نویسندگان انجام پذیرفت و پس از مکاتبه ناشرانی از جمله خانه ادبیات، شباویز، قدیانی، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، پیدایش، افق، موسسه فرهنگی هنری خراسان، طاهر، نظر، پنچره در این مجموعه بین یک تا بیست جلد کتاب ارائه نمودند.

وی گفت:‌ علاوه بر نمایش کتاب، 80 اثر تصویرگری از هنرمندانی مانند آقایان و خانم‌ها حسن عامه‌کن، محرم اسلام نژاد، میترا عبدالهی، عطیه بزرگ سهرابی، زهرا حقگو، مریم حسن‌نژاد، علی خدایی، عطیه مرکزی، نرگس محمدی، مانلی منوچهری، کریم نصر، پژمان رحیم نژاد، نوشین صفاخو، امیر شبانی پور، فرشید شفیعی، سید فضل الله طباطبایی، نیره تقوی، مرجان وفائیان به این کشور ارسال شد.

مدیر بخش بین‌الملل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی گفت: همچنین علی بوذری، گلریز گرگانی و سارا خرامان از جمله تصویرگرانی هستند به صورت مستقیم در این نمایشگاه حضور پیدا خواهند کرد و به اجرای کارگاه هنری و سخنرانی می‌پردازند. البته در نظر داشتیم 5 تصویرگر در این رویداد حاضر باشند که دو تن از هنرمندان از این سفر انصراف دادند.

وی با اشاره به دیگر نمایشگاه‌های پیش‌روی در سطح بین‌الملل از جمله قطر گفت:‌ هماهنگی و حضور در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های خارجی کاری سخت و دشوار است. از جمله این مشکلات، اخذ روادید است. این مشکلات در کشورهای عربی به مراتب از کشورهای اروپایی سختتر است. در خصوص کشورهای اروپایی قوانین و مقررات مکتوبی وجود دارد، گاه به روشنی به دلایل عدم صدور ویزا، از جمله نقص مدارک و... اشاره می­‌کنند، اما در برخی کشورهای عربی بدون هیچ توجیه منطقی ویزا صادر نمی­ک‌نند. البته اولویت ما حفظ عزت و نام ایران است، لذا تلاش می‌کنیم عمدتاً با دعوتنامه طرف مقابل در این نمایشگاه‌ها حضور پیدا کنیم.

نوعی افزود:‌ بنای مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی مشارکت دادن افراد حقیقی و حقوقی موثر در برنامه‌ها و هم‌افزایی است. از این رو علاوه بر همفکری با چند تن از تصویرگران به صورت مستقیم رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان و انجمن فرهنگی و هنری تصویرگران ایران در این رویداد مشارکت می‌کنند. به منظور کاهش در هزینه‌ها کارشناسان و همکاران مؤسسه نمایشگاهها، هیچ گونه حضور مستقیمی در این نمایشگاه ندارند و رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان میزبان این هنرمندان است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران