برخورد با تصرف‌کنندگان غیرقانونی اراضی در حاشیه شهر کرمان

برخورد با تصرف‌کنندگان غیرقانونی اراضی در حاشیه شهر کرمان

خبرگزاری تسنیم: فرماندار کرمان گفت: تاکنون با تصرف کنندگان غیر قانونی ۷۳۰ هکتار اراضی مربوط به حاشیه‌نشینی در استان کرمان برخورد قانونی شده است که بخش اعظم آن یعنی ۴۷۰ هکتار، در حوزه‌ی شهر کرمان بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، محمدعلی توحیدی در حاشیه‌ی بازدید از اقدامات انجام‌شده در مورد مبارزه با حاشیه‌نشینی در  کرمان،اظهار داشت: کم‌تر از یک ماه است که به همت استاندار، اعضای شورای تامین استان، دستگاه قضایی، جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی و راه و شهرسازی استان، بیش از 330 هکتار از اراضی کشاورزی در منطقه‌ی طاهرآباد، حسن آباد و مستوره که به صورت غیرمجاز، تغییر کاربری داده و قطعه‌بندی شده بود، تخریب شده است.

وی، با اشاره به این‌که هنوز آثار کشت و زرع در برخی از این مناطق مشاهده می‌شود، گفت: دلیل تغییر کاربری این اراضی از کشاورزی به مسکونی، فقط خشک‌سالی نبوده و درواقع منفعت‌طلبی مالکان موجب تغییر کاربری غیرمجاز شده است.

فرماندار کرمان، افزود: بیش از 60 هکتار از اراضی مناطق حسن‌آباد و طاهرآباد که به صورت غیرقانونی، قطعه‌بندی و ساخته شده، اراضی دولتی بوده که اکنون تصرف شده و برای مالکان آن‌ها پرونده‌ی قضایی تشکیل شده است.

توحیدی با تاکید بر تصمیم جدی استاندار کرمان در مبارزه با حاشیه‌نشینی، گفت: هر کس خلاف مقررات و ضوابط قانونی، اقدام به ساخت و ساز در شهر کند، دستگاه‌های مختلف استان با قاطعیت و قدرت و بدون هیچ تبعیضی با آن‌ها برخورد می‌کند.

وی در مورد بخشی از این اراضی حصارکشی‌شده که هنوز تخریب نشده‌اند، بیان نکرد: بخشی از این زمین‌ها متعلق به مواردی است که قانون‌گذار اختیاراتی را برای برخی از دستگاه‌ها مانندجهاد کشاورزی داده که در این موارد، اولویت با تغییر در حوزه‌ بخش است و این افراد مجوز لازم را در وقت قانونی از دستگاه‌های مربوطه گرفته‌اند.

فرماندار کرمان افزود: در مورد زمین‌هایی که مجوز لازم برای ساخت و ساز یا تغییر کاربری دارند، ما تابع قانون و مکلف به ارایه‌ خدمات هستیم.

توحیدی اظهار داشت: برخی دیگر از این زمین‌ها باید در کارگروه‌های تخصصی و در کمیسیون ماده صد شهرداری ، بررسی و در مورد تخریب آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

وی در رابطه با خریداران زمین‌هایی که به طور غیرقانونی تغییر کاربری داده شده‌اند، گفت: افرادی که از مشکل این زمین‌ها مطلع نبودند، می‌توانند علیه فروشنده شکایت کنند و ما هر گونه حمایتی را از این افراد در چهارچوب قانون، اعمال می‌کنیم.

فرماندار کرمان با اشاره به این‌که 31 منطقه در حوزه‌ی شهر کرمان و بخشی هم در حوزه‌ی شهرستان ماهان در معرض اقدامات طمع‌آمیز تغییر کاربری از کشاورزی به مسکونی قرار دارد، گفت: مناطق دیگری مانند سعادت‌آباد، دشت جوپاری، قائم‌آباد و ده‌بالا که در معرض تغییر کاربری غیرمجاز قرار دارد، شناسایی شده و به متولیان مربوطه ارجاع شده و از آن‌ها حراست می‌شود.

توحیدی بیان کرد: سعی کرده‌ایم در کنار تخریب حاشیه‌نشینی‌های غیرمجاز، مکان‌هایی را برای سامان‌دهی قانونی افرادی که مشکل مسکن دارند، در نظر بگیریم که در مناطق شهری و روستایی این اقدام انجام شده است.

وی با اشاره به این‌که بخشی از معضل حاشیه‌نشینی مربوط به قصور دستگاه‌های متولی زمین‌ها بوده است، گفت: علاوه بر قصور دستگاه‌های متولی زمین، بخشی از مشکل نیز متوجه دستگاه‌های خدمات‌رسانی است که بدون داشتن پروانه‌ی ساختمانی به این واحدها خدمات داده‌اند.

فرماندار کرمان با اشاره به این که تاکنون با 730 هکتار اراضی مربوط به حاشیه‌نشینی در استان کرمان برخورد قانونی شده است، گفت: بخش اعظم این زمین‌ها یعنی 470 هکتار از آن، در حوزه‌ شهر کرمان بوده است.

توحیدی با اعلام این‌که تاکنون 1538 هکتار اراضی غیرمجاز شناسایی و ممیزی شده است، گفت: از این میزان، 430 هکتار، اراضی دولتی است که با سرعت در حال تخریب و تصرف آن‌ها هستیم.

وی در بازدید از منطقه‌ی مومن‌آباد و رضا‌آباد گفت: در این مناطق نیز تغییر کاربری غیرمجاز از کشاورزی به مسکونی داده شده که تاکنون بیش از 60 هکتار تخریب شده است.

فرماندار کرمان افزود: 20 هکتار از اراضی تخریب‌شده در مناطق مومن‌آباد و رضاآباد، دولتی و مابقی، مربوط به تغییر کاربری بوده است.

توحیدی در بازدید از اراضی منطقه‌ی عباس‌آباد با اشاره به این‌که اراضی غیرقانونی این منطقه در نوبت تخریب هستند، گفت: در این منطقه، باغ‌های پسته را به طور غیرقانونی، حصارکشی و قطعه‌بندی کرده و اقدام به ساخت و ساز در آن‌ها کرده‌اند.

وی افزود: تاکنون 22 مورد از واحدهای مسکونی که بدون مجوز در منطقه‌ی عباس‌آباد اقدام به احداث بنا کرده‌اند، شناسایی شده و در حال طی مراحل قضایی برای آن‌ها هستیم.

فرماندار کرمان ادامه داد: 173 هکتار در منطقه‌ی عباس‌آباد، شناسایی و تصرف شده که 11 درصد آن مربوط به اراضی ملی و دولتی و مابقی، مربوط به تغییر کاربری‌های غیرمجاز بوده است.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon