بهترین واکنش به جنایات داعش، تبلیغ کرامت انسان در اسلام برای مخاطب جهانی است

بهترین واکنش به جنایات داعش، تبلیغ کرامت انسان در اسلام برای مخاطب جهانی است

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی جبهه اصلاح طلبان با بیان اینکه ایران اسلامی می‌تواند پرچمدار و داعیه دار اسلام جهانی شود، گفت: جریان‌های نهفته و آشکار به رهبری آمریکا در تلاشند از اسلام چهره خشونت‌طلب معرفی کنند.

مجید محتشمی دبیرکل حزب آزادی و سخنگوی جبهه اصلاح طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، با اشاره به شرایط کنونی جهان اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی جهان و سر آغاز هزاره سوم، شاهد تعرضات شدید به آموزه‌های دینی در نوع نگرش و رفتار به ویژه با نماد داعش هستیم؛ از اقدامات گروه تروریستی داعش به وضوح روشن است که جریانی با حمایت غرب به رهبری آمریکا، با درک خیزش جوامع اسلامی برای نیل به اسلام حقیقی و استقبال و گرایش غیرمسلمانان به ویژه شهروندان غربی به اسلام در تلاش هستند تا از اسلام چهره تحریف شده و خصوصاً خشونت طلب به جهانیان نشان دهند.

وی افزود:‌ در شکل گیری این جریان تروریستی و تلاش برای نشان دادن چهره تحریف شده از اسلام می‌توان به دلایلی همچون آمار تأمل برانگیز گرایش به اسلام در انگلیس و فرانسه در یک دهه گذشته و در آغاز هزاره سوم اشاره کرد که موجی از وحشت و هراس را بین سردمداران استکبار جهانی ایجاد کرده و بنابراین دشمنان اسلام به دنبال چاره اندیشی و گذر از این بحران در گام نخست در تلاش برای تخریب چهره مسلمانان هستند.

دبیرکل حزب آزادی ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به این وضعیت، باید راهبرد و ارائه نگاه اسلامی از وضعیت موجود در آموزه‌های اسلامی (تکلیفی به نگرش جهانی اسلامی) حقوقی تغییر پیدا کند.

محتشمی افزود: آنچه در آموزه‌های دینی ما در طول 1400 سال گذشته بیشتر بدان توجه شده و بر آن تمرکز یافته و هزاران هزار کتاب و تألیف علما آن را غنا بخشیده است، این است که اسلام از بُعد تکلیفی به آحاد مردم ارائه شده و به عبارتی ترسیم اسلام مؤمنین بوده است؛ یعنی اسلامی که انسان بعد از ایمان به توحید و وحدانیت خداوند تبارک و تعالی و پذیرش آن، به جرگه و حیطه مسلمانی درآمده و علما و دانشمندان سختکوش اسلامی با تفقه و اجتهاد در منابع اربعه، تکالیف مؤمنین را در قالب فتاوی دینی ترسیم می‌کنند و بر مؤمنین نیز فرض بر تبعیت، تقلید و پذیرش است.

**عدم توجه به نگاه حقوقی به انسان در 1400 سال گذشته

وی ادامه داد: به عبارتی دیگر در حوزه اندیشه دینی و بر پایه و استناد به حدود 500 آیه احکامی قرآن کریم و سنت رسول گرامی اسلام و روایات اهل بیت (ع)، احکام تکلیفی برای مؤمنان ترسیم شده است و این احکام نه تنها در حوزه تشیع، بلکه در حوزه تسنن حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی و با تأسی از روایات منتصب به صحابه ادامه داشته است.

سخنگوی جبهه اصلاح طلبان با بیان اینکه آنچه در 1400 سال گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته، نگاه حقوقی به انسان است، گفت: زبان اسلام و قرآن کریم، "هذا بلاغ للناس" و به عبارتی ابلاغ جهانی است نه ابلاغ صرفاً به مؤمنین؛ بنابراین در قرآن کریم آیه ابلاغی "هذا بلاغ للناس" آمده است و حکایت از این موضوع دارد که این ابلاغی برای ناس و همه آحاد جهانی است و به عبارتی قرآن کریم صرفاً به مؤمنین اختصاص ندارد و مخاطبان آن همه انسان‌ها در طول تاریخ بشری هستند.

محتشمی اظهار داشت: اگر جمعیت کنونی جهان را 7 میلیارد در نظر بگیریم، حدود به 2 میلیارد نفر از مردم گیتی، دین اسلام را پذیرفته‌اند و این در حالی است که حدود 5 میلیارد نفر از دایره و دامنه ابلاغ جهانی اسلام خارج هستند. لذا باید تأکید کرد که دامنه و دایره ابلاغ اسلام و قرآن کریم، تمام 7 میلیارد کنونی را شامل می‌شود.

**در دعوت به دین، هیچ کس مجوز گرفتن حق حیات از کسی را ندارد

وی افزود: قرآن کریم شفابخش دردها، آرزوها و آمال همه بشریت است. چه برای کسی که در آمریکا دین مسیح را پذیرفته است یا در سایر نقاط جهان دین و مکتب خاصی دارد، لذا از شرق و غرب عالم همگان مورد مخاطب قرآن کریم هستند.

دبیرکل حزب آزادی اظهار داشت: چنانچه اشاره شد، قرآن کریم در آیات خود تأکید دارد که باید به ابلاغ ناس توجه شود و این در حالی است که به آنچه در آموزه‌های دینی تاکنون بیشتر توجه شده، اسلام تکلیفی است نه اسلام حقوقی؛ به اعتقاد ما نیز آن جنبه از اسلام که باید به آن پرداخته می‌شد تا جنبه جهانی پیدا کند و دایره بشریت را شامل شود، اسلام حقوقی، انسانی و اسلامی است که به تعبیر قرآن "و لقد کرمنا بنی آدم"، فرزندان بنی آدم را تکریم کرده و در عظمت خلقت آنان به آیه "فتبارک الله احسن الخالقین" اشاره کرده است.

**عناصر منشور اسلام جهانی

محتشمی با بیان اینکه نخستین گام پیام الهی در دعوت به توحید، با ابلاغ جهانی صورت گرفته است و آیه هذا "بلاغ للناس" مؤید و مبیّن اسلام جهانی است، گفت: گام بعدی، توصیف بنی آدم به برخورداری از ارزش و کرامت انسانی است که از آن، حق و حقوقی برای بنی آدم تبلور و ترسیم می‌شود که در وحیانیّت الهی و در ارسال کتب آسمانی برای انسان‌ها ارزشگذاری شده است.

وی گفت: آنچه در اسلام به عنوان کرامت و ارزش انسانی تلقی می‌شود، توصیف اسلام انسانی برای پرورش و تربیت او در چارچوب قواعد الهی است و حقوقی بر آن مترتب است که در صورت رعایت حقوق آدمی، انسان می‌تواند تکالیف دینی خود را آزادانه و آگاهانه پذیرفته و به سرانجام برساند؛ در این صورت است که انسان به آرمان‌های بزرگ و متعالی دسترسی پیدا می‌کند.

دبیرکل حزب آزادی با بیان اینکه اسلام، پرچم دعوت را به پا می‌دارد و همه آحاد مردم را به توحید دعوت می‌کند، اظهار داشت: اولین پیام قرآن کریم دعوت به توحید، نفی شرک و بت پرستی است لذا در دعوت به دین نیز به هیچ عنوان مجوز گرفتن حق حیات را از کسی نداریم و آیه "لا اکراه فی الدین" مؤید این مطلب است چراکه اسلام فقط تبیین راه رشد را آشکار می‌کند، "اما شاکراً و اما کفورا".

**دین اسلام، به مخاطبان جهانی و آحاد مردم روی کره زمین تعلق دارد

سخنگوی جبهه اصلاح طلبی یادآور شد: باید از این به بعد علاوه بر اسلام تکلیفی که با مرجعیت گره خورده است، دایره اجتهاد از مخاطبان مسلمانان و مؤمنین وسیع تر شود چرا که دین اسلام، به مخاطبان جهانی و آحاد مردم روی کره زمین تعلق داشته و با دعوت به توحید، نفی شرک و بت پرستی و با تبیین و ابراز کرامت و ارزش های آدمی در قالب تبیین حقوق انسانی، و به عبارتی اسلام جهانی ارائه شود.

محتشمی تصریح کرد: ما باید در شرایط کنونی که عده‌ای با حمایت‌های دستگاه‌های جاسوسی و امنیتی سیا، موساد و سایر دستگاه‌های امنیتی اروپایی درصدد تخریب چهره جهانی اسلام هستند و گروه های تکفیری از جمله طالبان، القاعده، داعش، بوکوحرام و ... با تکیه به اسلام تکلیفی جهادی به بریدن سر و مُثله کردن انسان‌ها و به نمایش گذاشتن خشونت‌های دَدمنشانه اقدام می‌کنند، نشان دهیم که اسلام، دین جهانی است و مخاطبان آن همه آحاد مردم هستند و نخستین موضوع دعوت به توحید و ابراز برخورداری انسان از کرامت و ارزش انسانی است.

وی با بیان اینکه دومین عنصر در منشور اسلام جهانی، برخورداری از کرامت و ارزش انسانی برای جامعه بشری است، اظهار داشت: مهمترین ارزش برای انسان‌ها حق آزادی است، یعنی انسان از لحظه تولد تا مرگ از حق آزادی انتخاب برخوردار می‌شود و اگر همه حقوق انسانی ترسیم شود، حق آزادی "امّ الحقایق" و مادر همه حقوق انسانی محسوب می‌شود.

دبیر کل حزب آزادی با اشاره به سومین عنصر در اسلام جهانی اظهار داشت: عدالت محوری و ترسیم عدالت به عنوان رعایت حقوق انسانی سومین عنصر در اسلام جهانی محسوب می‌شود چراکه هسته مرکزی اسلام جهانی، "عدالت" است و عدالت به معنی رعایت حقوق انسانی است که حتی دایره آن از این بالاتر است و حقوق محیط زیست، آب و هوای پاک و سایر حقوق متصوره در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی نیز از حقوق مورد نیاز محسوب می‌شود.

محتشمی گفت: حقوق شهروندی در دل عدالت محوری، اعتدال در امور، پرهیز از خشونت و افراط و تفریط قرار دارد و امام علی (ع) در همین راستا می‌فرمایند، "برای انسان دو فضیلت وجود دارد؛‌ عقل و منطق"؛ با قوه عقل می‌فهمیم وبا قوه منطق می‌فهمانیم. یعنی پرهیز از خشونت و افراط و تفریط.

وی با اشاره به اینکه از ویژگی‌های اسلام جهانی بررسی و بازنگری در حقوق مرد و زن است، اظهار داشت: براساس آیات قرآن کریم مرد و زن در خلقت، آفرینش، آخرت و مسیر زندگی با هم برابرند لذا می‌توان بازنگری اساسی درباره حقوق مرد و زن در ادبیات اسلام جهانی انجام داد.

**فرهنگ غرب با صدمات اساسی به خانواده، موجب اضمحلال بنیان خانواده شده است

سخنگوی جبهه اصلاح طلبان ادامه داد: حفظ حقوق و بُنیان خانواده از عناصر اسلام جهانی است چراکه فرهنگ غرب با صدمات اساسی به خانواده، موجب اضمحلال بنیان خانواده شده است. این در حالی است که آیات قرآن کریم از حقوق انسان‌ها و جامعه بشری یاد می‌کند و به عبارتی سرمایه اجتماعی با رعایت حفظ بنیان خانواده امکان پذیر است و این می‌تواند یکی از شعارها و علایم اسلام جهانی برای بشریت باشد.

محتشمی افزود: در مواهب طبیعی، استفاده از این مواهب و پرهیز از اسراف و تبذیر، از عناصر اسلام جهانی است که همه بشریت را به استفاده از مواهب طبیعی و پرهیز از اسراف و تبذیر گوشزد می‌کند.

**ایران اسلامی می‌تواند پرچمدار دار اسلام جهانی شود

وی با بیان اینکه پیام آخر اسلام جهانی در قرآن ظلم ستیزی است، خاطرنشان کرد: خداوند برای عالمیان هیچ ظلمی را نمی‌خواهد چرا که خدا در دستگاه آفرینش، هیچ ظلم و ستمی را روا نداشته است و همه هستی در جای احسن و میزان خود قرار داشته است و در آیات قرآن کریم آمده است "همه انسان‌ها وارد مسیری می‌شوند که از جهنم می‌گذرد و در جهنم کسی واگذاشته می‌شود که جزء ظالمین باشد".

دبیرکل حزب آزادی با تأکید بر اینکه باید ادبیات کنونی ما با تمرکز و توجه عمیق به تبیین حقوق انسانی از دیدگاه قرآن کریم، از اسلام مؤمنین به اسلام جهانی ارتقا یابد، تصریح کرد: اسلام جهانی باید جهانیان را مخاطب قرار داده و چهره حقیقی اسلام را در تکریم بنی آدم و پرهیز و مخالفت با هرگونه خشونت، شکنجه، هتاکی و دشنام دادن برای جهانیان آشکار سازد؛ قرآن کریم می‌فرمایند "کسانی که شما را به غیر از خدا دعوت می‌کنند، دشنام ندهید و به عبارتی با استدلال و منطق پاسخ آنها را بدهید".

محتشمی در پایان تأکید کرد: در هزاره سوم و جهان تشنه به توحید و معنویت، ایران اسلامی می‌تواند پرچمدار و داعیه دار اسلام جهانی شود و منشوری از اسلام جهانی را بر پایه دعوت به توحید، احترام به حقوق انسانی و بشریت، پرهیز از ظلم، خشونت لفظی و فیزیکی، هتاکی و دشنام برای جهانیان تبلیغ و توصیف کرده و جامعه جهانی را به صلح و دوستی رهنمون کند.

انتهای‌پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon