موضوعی که در نشست آتی اوپک مطرح نمی‌شود

موضوعی که در نشست آتی اوپک مطرح نمی‌شود

خبرگزاری تسنیم: در حالی که ایران و گروه ۱+۵ نتوانستند به توافق هسته‌ای جامعی دست یابند افزایش احتمالی صادرات نفت ایران برای ۶ ماه دیگر به تعویق افتاد و بنابراین نیازی به طرح این مسئله در نشست آتی اوپک نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رویترز طی گزارشی نوشت بسیاری از وزرای کشورهای عضو اوپک که این هفته در نشست اوپک در وین حاضر خواهند بود، احتمالا از این مسئله که قدرت های جهانی نتوانستند بر سر برنامه هسته ای ایران با این کشور به توافق برسند، خوشحال خواهند بود، زیرا افزایش احتمالی صادرات نفت ایران برای 6 ماه دیگر به تعویق افتاد.
روز دوشنبه، مهلت مذاکرات هسته ای ایران برای حل این اختلاف 12 ساله به اتمام رسید و ایران و گروه 1+5 توافق کردند که مذاکرات را بار دیگر تا 30 ژوئن 2015 تمدید کنند. هرچند حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه گفت که شکاف ها کمتر شده و مواضع نزدیک تر گشته است، اما جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که هنوز اختلاف نظرهای مهمی پابرجاست.
بر اساس این گزارش عدم دستیابی به توافق، فعلا یک بحث پیچیده را از دستور کار نشست روز پنجشنبه اوپک خارج کرد: چگونگی بازکردن جا برای بازگشت یک میلیون بشکه نفت ایران به بازار که به دنبال تحریم های سال 2012 از سهمیه عرضه اوپک حذف شده است.
بازگشت مجدد نفت ایران به بازار قیمت های جهانی که از ماه ژوئن تاکنون بیش از 30 درصد کاهش یافته اند را بیش از پیش تحت فشار قرار خواهد داد. این عامل همچنین احتمالا میزان تنش بین ایران و عربستان، دو عضو کلیدی اوپک را افزایش خواهد داد.
کارستن فریچ، تحلیلگر بازار نفت در کومرزبانک فرانکفورت گفت: «آخرین چیزی» که عربستان می خواهد شاهد آن باشد، کاهش تولید برای باز کردن جا برای افزایش عرضه نفت ایران است.
بدین ترتیب، این تاخیر در انعقاد توافق جامع هسته ای می تواند در به نتیجه رسیدن نشست این هفته اوپک که به دقت از سوی تحلیلگران رصد می شود، موثر باشد.
فریچ افزود، تمدید مذاکرات هسته ای «موافقت با کاهش تولید در نشست پنجشنبه اوپک را برای عربستان آسان تر خواهد کرد.»
اما طارق ظاهر، عضو موسسه تیچه کپیتال در نیویورک نظر دیگری دارد. وی می گوید، با حذف یک عامل ریسکی از بازار اوپک ممکن است دیگر مجبور به اقدام فوری نباشد.
اما از سوی دیگر، برخی سناتورهای آمریکایی اقداماتی را در پیش گرفته اند که می تواند منجر به افزایش تحریم ها و کاهش بیشتر صادرات نفت ایران شود.
رابرت منندز، سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی و مارک کیرک، سناتور جمهوری خواه ایالت ایلینویز بر باراک اوباما فشار آورده اند تا موضعی سرسختانه در قبال تهران اتخاذ کند. آنها گفته اند که در صورتی که از توافق به دست آمده راضی نباشند، برای اعمال مجازات های بیشتر تلاش خواهند کرد.
انتهای پیام/ 119

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه