رسانه‌ها رای نیاوردن وزرا را به مسائلی منتسب نکنند که باعث توهین به مجلس شود

رسانه‌ها رای نیاوردن وزرا را به مسائلی منتسب نکنند که باعث توهین به مجلس شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور گفت: سایتها و رسانه‌ها رای ندادن مجلس را به مسائلی منتسب نکنند که باعث اهانت به مجلس شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در جلسه رای اعتماد به محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی از آغاز پیروزی انقلاب تا امروز در ادوار مختلف بار سنگین قانونگذاری، نظارت، دموکراسی و پیگیری برای اجرای قانون و تصویب لوایح بسیار مهم و سرنوشت‌ساز و طرح‌های بسیار مهم، قوانین مربوط به برنامه پنج‌ساله، بودجه سالانه و همچنین رای اعتماد به وزرا در ادوار مختلف را داشته است که این رای اعتماد پیوند بسیار مبارکی را بین مجلس و دولت بوجود می‌آورد و وزرای ما تنها از حمایت دولت برخوردار نیستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه وزیر زمانی وارد وزارتخانه می‌شود که رای مثبت نمایندگان را به همراه داشته باشد، تصریح کرد: همه امور و کارهایی که بر دوش مجلس شورای اسلامی قرار دارد، از جمله حراست از مرزها که شما می‌دانید تغییر در مرزها با رای بسیار بالای مجلس امکانپذیر است و نیز قراردادها و مقاوله‌نامه‌ها و همه قراردادهایی که بین ایران و کشورهای مختلف منعقد می‌شود، باید به تایید مجلس برسد که اعطای وام بلاعوض و بسیاری از اموری که قانون اساسی تعیین کرده است، بر دوش مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

روحانی در ادامه اظهار داشت: از مجلس اول تا امروز و در همه موارد حساس، مجلس شورای اسلامی رسالت و وظیفه بسیار مهم خود را در قبال ملت ایران به عنوان نمایندگان ملت به خوبی ایفای نقش کردند و این مجلس هم همان مسیر را انشاءالله تا پایان ادامه خواهد داد، زیرا ثمره این مجالس کشوری در مسیر قانون، مقررات، مردمسالاری دینی، استحکام قوای سه‌گانه تحت هدایت‌های مقام معظم رهبری و در نهایت ساختن قدرت بزرگ ملی در برابر رقبا و یا دشمنان است.

وی تاکید کرد: امیدوارم که روز به روز عظمت مجلس و نمایندگان و نیز توفیقات شما برای خدمت به مردم شریف ایران بیشتر و بیشتر باشد.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه امروز برای پنجمین بار خدمت نمایندگان مجلس رسیدم تا وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه بسیار مهم علوم، تحقیقات و فناوری را خدمت شما نمایندگان مجلس معرفی کنم، افزود: از همه کاندیداها و وزرای پیشنهادی سابق که قبول زحمت کردند و به مجلس آمدند و توانستند رای 70 نماینده و یا 79 نماینده را در کنار خودشان داشته باشند اما در عین حال نتوانستند رای اکثریت نمایندگان را کسب کنند، از آنها هم تشکر می‌کنم که برای رضای خدا خود را آماده کردند.

"به مجلس آمدن و پشت تریبون صحبت کردن سخت است و گاهی برای خودش و خانواده‌اش مشکلاتی ایجاد می‌کند، اما آنها برای انجام وظیفه آمدند که از آنها سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم که در مناصب و مسئولیت‌های دیگر بتوانند برای خدمت به مردم عزیز کشورمان ادای وظیفه کنند."

روحانی در معرفی فرهادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم گفت: امروز آقای فرهادی که همه شما شاید به اندازه بنده و یا بیشتر او را می‌شناسید، به عنوان وزیر جدید برای این وزارتخانه معرفی شده است.  وی هم در وزارت علوم و هم در وزارت بهداشت دارای سابقه است. یک بار دیگر و قبل از اینکه ویژگی‌های فرهادی را بیان کنم، می‌خواهم به ملت شریف ایران بگویم که رای نیاوردن وزرا را، سایت‌ها و رسانه‌ها به مسائلی منتسب نکنند که نتیجه آن اهانت به مجلس شورای اسلامی و یا نمایندگان مجلس باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما در کشورمان یک دموکراسی ویژه و غیر حزبی داریم، تصریح کرد: این دموکراسی در دنیا کمتر تجربه شده است. اگر دموکراسی ما حزبی بود و 2 یا 3 حزب بزرگ و یا اقلیت و اکثریت داشتیم و دولت و مجلس از یک حزب و یا حداقل از دو حزب بود، مقداری کار آسان‌تر بود و در تعامل سیاسی کار راحت‌تر بود. اما به هر حال قانون اساسی ما این شیوه را برگزیده و انتخاب کرده است و ما هم در طول این مدت همین راه را ادامه دادیم، البته این شیوه امتیازات و مشکلاتی هم دارد، اما معنایش این نیست که ما برای آینده فکر و تامل نکرده و راه بهتری پیدا نکنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه شیوه دموکراسی ما اینچنین و غیر حزبی است، گفت: دموکراسی در جایی که نظرات نهادهای قانونی با افکار عمومی مردم منطبق است، کار خیلی سخت پیش نمی‌رود، اما شما می‌دانید که در فراز و نشیب و در سال‌های مختلف و در انتخابات‌های گوناگون،‌ افکار عمومی مردم ایستا نیست و در نقطه 5 یا 4 سال پیش نمی‌ایستد. افکار عمومی مانند نهر زلال و روان است.

روحانی با بیان اینکه افکار عمومی مانند حرکت جوهری که ملاصدرا آن را عنوان می‌کند، دارای حرکت است، افزود: افکار عمومی دارای حرکت جوهری است و بیشتر از آن چیزی که ملاصدرا عنوان می‌کند وجود دارد. به هر حال افکار عمومی تغییر می‌کند و ما همواره باید با فکر مردم و در کنار افکار آنها باشیم. البته افکار عمومی مردم از چارچوبی تبعیت می‌کند.

اختلاف 13 میلیونی نفر پیروز انتخابات با نزدیک‌ترین رقیب، نشانه تایید قاطع این گفتمان توسط مردم است

وی در ادامه با اشاره به اینکه افکار عمومی مردم از فرهنگ دینی، ملی، منافع ملی و مصالح ملی تبعیت می‌کند، اظهار داشت: معمولا اکثریت قاطع مردم خطا نمی‌کنند. آخرین انتخاباتی که افکار مردم را دیدیم و باید معیار ما باشد، 24 خرداد است. در این انتخابات گفتمان و فردی مورد تایید و انتخاب مردم قرار گرفته که اگر این فرد با نفر بعدی آرایش یک میلیون رای بود، احتمال نزدیک بودن گفتمان وجود داشت. اما اگر گفتمانی رای آورده که با نفر بعدیش 13 میلیون رای و 3 برابر نفر بعدی است و تا این اندازه اختلاف رای دارد، نشاندهنده آن است که این افکار و گفتمان مورد تایید قاطع مردم است. ضمن اینکه گفتمان نفر دوم هم با نفرات بعدی تفاوت زیادی نداشته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز گفتمان اعتدال مورد اعتماد همه ما است تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر گفتمان اعتدال تاکید کرده‌اند. این گفتمان، گفتمان دین و فرهنگ بزرگ ایران است که این گفتمان مورد تایید همه و حتی نمایندگان مجلس است.

روحانی با اشاره به اینکه ما امت وسط هستیم و بر مبنای امت وسط حرکت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: دموکراسی چارچوب‌ها و نهادهایی دارد که همه ما باید در این چارچوب‌ها حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: موضع دولت در برابر مجلس همواره اخلاق، ادب و قانون است و ما به آرای مجلس شورای اسلامی در هر شرایطی احترام می‌گذاریم و رای مجلس به عنوان رای مردم مورد احترام ما است. بین ما و شما هم خداوند بزرگ، قانون اساسی و افکار عمومی قضاوت می‌کند. حکم ما بعد از وحی خداوند، اصول قانون اساسی و افکار عمومی مردم است.

رئیس جمهور ضمن تشکر از زحمات نمایندگان مجلس و ریاست قوه مقننه از آغاز دولت تاکنون تصریح کرد: در مقاطع مختلف مجلس و دولت در کنار هم بوده‌اند. ما در مسائل مهم کشور نیز امروز در کنار هم خواهیم بود.وزیری که امروز خدمت شما نمایندگان مردم معرفی شده است، دارای سوابق گسترده و زیاد از آغاز پیروزی انقلاب است.

روحانی با بیان اینکه فرهادی جزو چهره‌های انقلابی دوران انقلاب در شهر مشهد مقدس بوده است و پس از پیروزی انقلاب هم همواره به عنوان خادم این انقلاب بوده است افزود: مهمترین معیار برای ما خدمت به انقلاب و مردم است. فرهادی در جهاد دانشگاهی، کمیته‌های ستاد انقلاب فرهنگی به عنوان مسئول دانشگاه خدمت کرده و خدمات فراوانی را داشته است.

وی اضافه کرد: فرهادی خیلی از گوش‌ها را شنوا کرده است، البته دکتر هاشمی وزیر بهداشت نیز خیلی از چشم‌ها را بینا کرده است. انشاءالله قلب سلیم هم با شما. امیدواریم با چشمی بینا و گوشی شنوا و دلی پاک و سلیم بتوانیم مسیر مسئولیت و راه مسئولیت را ادامه دهیم و به مقصد برسانیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه فرهادی در وزارتخانه بهداشت دارای سابقه فعالیت بوده و از نظر آموزشی به وزارت علوم نیز نزدیک است گفت: این وزارتخانه‌ها باید با هم هماهنگ بوده و همکاری داشته باشند. البته بر اساس برنامه ششم توسعه باید دانشگاه‌های جامع در دستور کار قرار گیرد.

روحانی اضافه کرد: فرهادی فردی انقلابی، مومن و معتدل و معتقد به تحول در دانشگاه است. دانشگاه ما باید از کمیت به کیفیت بهتر برسد. دانشگاه ما باید دانشگاه علم و آگاهی به سیاست باشد، نه سکوی جناح‌های مختلف سیاسی. فرهادی معتقد است که دانشگاه باید آرام و مرکز علم باشد. دانشگاه باید با مشکلات جامعه ما توام باشد. اگر مشکلاتی در کشور ما و در حوزه‌های مختلف وجود دارد، این دانشگاه است که باید به کمک ما بیاید.

وی با تاکید بر اینکه ما فقط اقتصاد دانش بنیان نمی‌خواهیم اظهار داشت: سیاست، فرهنگ و تعامل دولت و مجلس و حرکت قوای سه‌گانه هم باید دانش‌بنیان باشد. آنچه ما در اختیار داریم و در کنار وحی که بالاترین مسیر هدایت ما است، عقل و علم است که این سه در کنار هم می‌تواند ما را به مقصد نهایی برساند. ما می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که کشور ایران در آینده به عنوان مرجع علمی برای منطقه و جهان اسلام باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: امیدوارم با شناختی که نمایندگان مجلس از فرهادی دارند و اینکه وی در مقاطع حساس مسئولیت وزارتخانه علوم و بهداشت را بر دوش داشته است، با رای قاطع شما نمایندگان، گره از این وزارتخانه هم باز شود و وزیر بتواند انجام مسئولیت کرده و دانشگاه‌های ما نیز بتوانند نشاط خودشان را بازیابند.

روحانی خاطر نشان کرد: بنده این ایام که ایام بسیج و نیروی دریایی است را به هر دوی آنها تبریک می‌گویم. می‌دانید که امام راحل در پنجم آذر سال 1358 و در یک سخنرانی فرمودند که ما به ارتش 20 میلیونی نیاز داریم. حتی ایشان تعبیر کردند که جوانان ما باید آموزش ببینند و اینطور نباشد که وقتی تفنگی در دستشان قرار دهند بلد نباشند از آن استفاده کنند. حتی امام تعبیر کردند که ما به 20 میلیون تفنگدار نیاز داریم. با این بیان امام در سخنرانی پنجم آذر بسیج و ارتش 20 میلیونی کلید خورد و در جنگ تحمیلی بسیج نقش بزرگی ایفا کرد و امروز هم نقش بزرگی را بر دوش و بر عهده دارد.

وی در پایان به سالروز نیروی دریایی ارتش اشاره کرد و گفت: شما می‌دانید که نیروی دریایی در همان ماه‌های اولیه توانست موفقیت‌های بسیار بزرگی را به دست آورد و در واقع پس از آذر سال 59، نیروی دریایی عراق باقیمانده‌اش را در خور عبدالله حبس کرد و کار ناوچه پیکان و رشادت‌های نیروی دریایی از یاد ملت ایران نخواهد رفت. بر شهدای بسیج، مجلس و نیروی دریایی و روح همه شهیدان و امام شهیدان درود می‌فرستیم و از نمایندگان مجلس، هیئت رئیسه، ریاست مجلس به دلیل تحمل این جلسه تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon