وزارت علوم از ۱۵ ماه «رکود» عبور می‌کند؟

وزارت علوم از 15 ماه «رکود» عبور می‌کند؟

خبرگزاری تسنیم: پنجمین گزینه پیشنهادی وزارت علوم امروز بالاخره وزیر شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، امروز بالاخره وزارت علوم دولت یازدهم وزیردار شد و محمد فرهادی پنجمین گزینه پیشنهادی وزارت علوم موفق شد رأی اعتماد نمایندگان مجلس را اخذ کند.

با روی کار آمدن دولت یازدهم "جعفر میلی‌منفرد" به‌عنوان اولین گزینه پیشنهادی وزارت علوم با سابقه سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برهه‌ای از دوران اصلاحات در 13 مرداد ماه سال 92 برای کسب رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

وی در جلسه رأی اعتماد نمایندگان مجلس در روز 24 مردادماه به‌دلایل متعددی که مهمترین آن حضور در تجمعات غیرقانونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در فتنه سال 88 بود با 162 رأی مخالف، 105 رأی موافق و 15 رأی ممتنع موفق به کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس نشد و به این شکل اولین وزیر علوم معرفی شده دولت از همراهی با کابینه جا ماند.

پس از این رئیس‌جمهور، "جعفر توفیقی" را که از گزینه‌های محتمل وزارت علوم بود و تصدی‌گری وزارت علوم دولت اصلاحات را نیز در کارنامه خود داشت به‌عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب کرد.

توفیقی وزارت علوم دولت دهم را رسماً در 27 مرداد ماه 92 از کامران دانشجو تحویل گرفت.

پس از این مسئولان دولت، رسانه‌ها و حتی خود توفیقی در اظهار نظر‌های مختلف از وی به‌عنوان گزینه قطعی وزارت علوم برای معرفی به مجلس نام بردند، اما به‌ناگاه "رضا فرجی‌دانا" در 29 مهرماه به‌عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد.

رضا فرجی‌دانا به‌عنوان دومین گزینه پیشنهادی وزارت علوم در جلسه رأی اعتماد ششم آبان‌ماه سال 92 با  70 رأی مخالف، 159 رأی موافق و 32 رأی ممتنع توانست رأی اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند و سکان وزارت علوم را به‌عهده گرفت.

در حالی که هنوز یک سال از حضور رضا فرجی‌دانا در وزارت علوم نگذشته بود، انتقادات مختلف نمایندگان و جامعه دانشگاهی به اقدامات وزیر علوم دولت یازدهم در دانشگاه‌ها از جمله انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها از طریق اعزام هیئت‌های سه‌نفره و پرحاشیه، کند شدن سرعت رشد علمی، انتصابات جنجال برانگیز فرجی‌دانا را پس از دریافت یک کارت زرد به جلسه استیضاح کشاند و وی با 145 رأی موافق، 15 رأی ممتنع و 110 رأی مخالف از وزارت علوم خداحافظی کرد.

رئیس‌جمهور بلافاصله "محمدعلی نجفی" رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت را که موفق به اخذ رأی اعتماد نمایندگان مجلس نشده بود به‌عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی کرد.

در شرایطی که برخی گمانه‌زنی‌ها در این زمان از احتمال معرفی اشخاصی چون علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، فرهادی رئیس جمعیت هلال احمر و وزیر اسبق بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، مصطفی کواکبیان نماینده سابق مجلس و دبیرکل حزب مردم‌سالاری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، محمدحسین امید معاون اداری مالی وزارت علوم، بطحایی رئیس سابق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و نجفی به‌عنوان وزیر پیشنهادی خبر می‌دادند، "محمود نیلی احمدآبادی" سرپرست دانشگاه تهران به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم دولت از سوی رئیس‌جمهور به رئیس مجلس معرفی شد.

نیلی احمدآبادی به‌عنوان سومین گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم در جلسه 7 آبان‌ مجلس با کسب 79 رأی موافق و 160 رأی مخالف نتوانست رأی اعتماد مجلس را کسب کند.

در حالی که مدت قانونی دولت برای معرفی وزیر به مجلس در حال اتمام بود رئیس‌جمهور "فخرالدین احمدی دانش آشتیانی" را به‌عنوان چهارمین گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم معرفی کرد، اما آشتیانی نیز با کسب 171 رأی مخالف، 70 رأی موافق و 13 رأی ممتنع نمایندگان مجلس موفق به کسب رأی اعتماد مجلس نشد.

در این شرایط رئیس‌جمهور با استفاده از حکم حکومتی ضمن تمدید مهلت سرپرستی نجفی بر وزارت علوم "محمد فرهادی" را به‌عنوان پنجمین گزینه پیشنهادی دولت معرفی کرد.

فرهادی با کسب رأی اعتماد نمایندگان سیزدهمین وزیر علوم تاریخ انقلاب اسلامی است که پیش از این وزارت فرهنگ و آموزش عالی نام داشت.

پیش از وی علی شریعتمداری، حسن حبیبی، حسن عارفی، محمدعلی نجفی، محمد فرهادی، محمدرضا هاشمی‌گلپایگانی، مصطفی معین، جعفر توفیقی، محمدمهدی زاهدی، کامران دانشجو و رضا فرجی‌دانا این کرسی را در اختیار داشتند.

با گذشت 15 ماه متلاطم در این وزارتخانه باید دید فرهادی با به‌عهده گرفتن تصدی این وزارتخانه که به‌گفته بسیاری از کارشناسان به‌دلیل ارتباط با جامعه دانشگاهی و نخبه کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چگونه از عهده این مسئولت سنگین برخواهد آمد. آیا از رکود 15ماهه در وزارت علوم عبور خواهیم کرد؟

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon