نجفی وزارت علوم را چگونه به فرهادی تحویل داد؟

نجفی وزارت علوم را چگونه به فرهادی تحویل داد؟

خبرگزاری تسنیم: پس از اینکه محمدعلی نجفی در ۲۹ مردادماه سرپرست وزارت علوم شد، اقدامات توفیقی و فرجی‌دانا را در این وزارتخانه ادامه داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، محمدعلی نجفی در 29 مردادماه سرپرست وزارت علوم، تحقیقات وفناوری شد و اقدامات یک‌ساله جعفر توفیقی و رضا فرجی‌دانا را در این وزارتخانه ادامه داد.

*تغییر 10 رئیس دانشگاه

تغییر رؤسای دانشگاه‌ها که پیش از حضور نجفی در وزارت علوم به حدود 56 تغییر رسیده بود، توسط نجفی ادامه یافت و وی در اولین اقدام خود در دهم شهریورماه محمد میرزایی را به‌عنوان سرپرست دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان و علی تیزرو را به سمت ریاست مرکز آموزش عالی لامرد منصوب کرد.

نجفی در 11 شهریورماه نیز محمدعلی دهقان را به سمت سرپرستی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان منصوب و با رضا رنجبر کریمی خداحافظی کرد.

سرپرست سابق وزارت علوم کار ناتمام فرجی‌دانا را در زمینه ریاست دانشگاه صنعتی شریف پایان داد و 16 شهریورماه فتوحی را جایگزین رضا روستاآزاد در این دانشگاه کرد.

وی 2 روز بعد از معرفی سرپرست دانشگاه شریف، "خلیل جمشیدی" را به‌عنوان سرپرست دانشگاه زنجان و محمود نیلی را به سمت سرپرستی دانشگاه صنعتی همدان منصوب کرد و با محسن افشارچی و حسن کی‌پور رؤسای سابق دانشگاه‌های زنجان و صنعتی همدان خداحافظی کرد.

سرپرست سابق وزارت علوم در این مدت علی‌اصغر بهشتی را به سمت سرپرست دانشگاه مهندسی فناوری‌های نوین قوچان منصوب و با کاظم‌پور بدخشان خداحافظی کرد.

محمدعلی نجفی پس از این در 14 آبان‌ماه عبدالمجید مصلح را به‌عنوان سرپرست جدید دانشگاه خلیج فارس و در 28 آبان‌ماه بهمن حیاتی را به‌عنوان سرپرست جدید دانشگاه ملایرمنصوب کرد.

نجفی در آخرین روز کاری خود نیز به روند تغییرات در دانشگاه‌ها ادامه داد و در 4 آذرماه با برکناری هادی جباری از ریاست مجتمع آموزش عالی گناباد، حسین نجاری را به‌عنوان سرپرست جدید مجتمع آموزش عالی گناباد منصوب کرد.

*تعیین تکلیف ریاست 29 دانشگاه

در مدت زمان حضور نجفی در وزارت علوم، تکلیف وضعیت سرپرستی برخی از دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص شد و در این بین وضعیت ریاست 29 دانشگاه مشخص شد.

در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی اعضای این شورا به رؤسای دانشگاه‌های وزارت علوم از جمله اردکان، تفرش، گلستان، منابع طبیعی گرگان، منابع طبیعی ساری، شاهرود، رامین خوزستان، بیرجند، حکیم سبزواری، صنعتی جندی‌شاپور،‌ فنی و حرفه‌ای، کاشان، صنعتی شیراز، تربت حیدریه، بناب، دامغان، بوعلی سینای همدان، سمنان، لرستان، هرمزگان، صنعتی شریف، هنر، صنعتی امیرکبیر، دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی، جیرفت، زنجان، کرمانشاه و ولی‌عصر(عج) رفسنجان رأی اعتماد دادند.

*بلاتکلیفی سرپرستان 4 دانشگاه کشور

با این وجود طی حضور نجفی در وزارت علوم، تکلیف ریاست دانشگاه‌های بزرگی مانند تهران، پیام‌نور، خوارزمی و اصفهان مشخص نشد و این دانشگاه‌ها با گذشت زمان همچنان با حضور سرپرست اداره می‌شوند.

بین این دانشگاه‌ها مهلت قانونی 6ماهه سرپرستی محمود نیلی احمدآبادی در دانشگاه تهران در آستانه پایان یافتن است و در 19 آذر این مهلت رسماً تمام می‌شود. همچنین مدت زمان سرپرستی فراهانی در مسند ریاست دانشگاه پیام‌نور در آستانه یک‌سالگی است.

اما در این میان وضعیت دانشگاه‌های خوارزمی و اصفهان از سایر دانشگاه‌ها نامناسب‌تر به نظر می‌رسد، زیرا با وجود اینکه بنا به گفته برخی از اعضای شورا سرپرست این دو دانشگاه نتوانسته‌اند رأی اعتماد اعضای شورا را کسب کنند، سرپرستان این دو دانشگاه همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و این در حالی است که حضور آنها در این دانشگاه‌ها نیز در آستانه یک‌سالگی است.

*استعفای میلی‌منفرد و سمنانیان/ نجفی قبول نکرد

در دوران سرپرستی نجفی، جعفر میلی‌منفرد معاون آموزشی وزارت علوم و سعید سمنانیان رئیس مرکز هیئت‌های‌امنا و هیئت‌های ممیزه وزارت علوم استعفا دادند که وی با استعفای آنها موافقت نکرد.

فرهادی با کسب رأی اعتماد از مجلس و حضور در وزارت علوم در واقع میراث‌دار وزارتخانه‌ای شد که پیش از وی توفیقی، فرجی‌دانا و نجفی طی 15 ماه گذشته آن را اداره کردند.

وزارتخانه‌ای که با چالش‌ها و مسائل مختلفی دست و پا زده و بخشی از آنها در انتظار تصمیم‌گیری و تدبیر وزیر جدید علوم است.

باید دید وی برای ادامه حیات این وزارتخانه چه تدابیری را اندیشیده و با این میراث به جا مانده از مدیران قبلی وزارت علوم چه خواهد کرد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon