فشارهای داخلی آمریکا روند کند مذاکرات هسته‌ای را تهدید می‌کند

فشارهای داخلی آمریکا روند کند مذاکرات هسته‌ای را تهدید می‌کند

خبرگزاری تسنیم: یک خبرگزاری انگلیسی ضمن اشاره به تمدید ۷ ماهه مذاکرات هسته ای بین قدرت‌های جهانی و ایران برای دستیابی به توافق جامع نوشت که فشارهای داخلی منتقدان در واشنگتن و تهران تهدیدی برای ادامه روند مذاکرات خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، پس از ناکامی برای دستیابی به یک توافق که برنامه هسته ای ایران را در ازای لغو تحریم های اقتصادی اعمال شده به رهبری آمریکا محدود می کند، روز دوشنبه طرف ها موافقت کردند تا بار دیگر برای دستیابی به یک توافق مذاکرات را تا جولای آینده تمدید کنند.

بر اساس این گزارش ایران و گروه 1+5 شامل اعضای دائم شورای امنیت و آلمان در حال مذاکره برای دستیابی به توافق جامع بر سر برنامه هسته ای ایران هستند ولی می توان این مذاکرات را 2+1+5 نامید و نقشی را برای تندروها در کنگره آمریکا و منتقدان در ایران در نظر گرفت.

حتی پیش از تمدید مذاکرات هسته ای ایران تا جولای آینده نیز منتقدان در واشنگتن خواستار تشدید اعمال تحریم های جدید علیه ایران شده بودند. کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل موسوم به آیپک که یکی از لابی های پرنفوذ در واشنگتن به شمار می رود از کنگره خواسته است تا تحریم های بیشتری را علیه ایران تصویب کند.

آیپک با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: کنگره باید الان پیام روشنی را ارسال کند با این مضمون که صبر آمریکا بدون حد و مرز نخواهد بود و ایران نباید اجازه داشته باشد تا به قابلیت و توانایی تولید سلاح هسته ای دست یابد.

روبرت منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از درخواست برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران خودداری کرده ولی گفته است که "چرخه مذاکرات همراه با کاهش تحریم علیه ایران موفقیت آمیز نبوده است. "

تحریم های جدید چالشی برای باراک اوباما به شمار می رود ، اوباما تاکید کرده است که هرگونه تحریم جدیدی را در این شرایط رد خواهد کرد. حسن روحانی نیز که سال گذشته قول داد تا سطح زندگی مردم را ارتقا دهد با فشار روبرو است.

روزنامه های تهران برای نشان دادن ناامیدی و یاس خود نسبت به باقی ماندن تحریم های نفتی و بانکی علیه ایران از واژه "هیچ" برای ارزیابی و توصیف نتیجه مذاکرات وین استفاده کردند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری تاکید کرد که مذاکرات هسته ای پیشرفت واقعی و چشمگیری داشته است. در نشست دو روزه پشت درهای بسته که اواسط نوامبر در شهر مسقط پایتخت عمان برگزار شده کری و هیات همراه پیشنهادی را به ایران ارائه کرده اند: ایران می تواند به جای 1500 سانتریفیوژ از 4500 سانتریفیوژ استفاده کند.

مشاوران جان کری اعلام کرده اند که وی زمانی که خارج از آمریکا بوده بیش از 10 بار با نمایندگان آمریکایی در تماس بوده است. یکی از این تماس ها با باب کروکر سناتور جمهوری خواه و از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنا بوده است.

کروکر روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای تاکید کرد که وی ترجیح می دهد به جای دستیابی به یک توافق بد از ادامه مذاکره با ایران حمایت کند ولی اگر مذاکرات به شکست منجر شود کنگره باید گزینه های دیگری از جمله تشدید تحریم ها را آماده کند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان