«مالکیه» برنده جایزه بهترین فیلم بخش حقوق بشر جشنواره فیلم کوتاه برلین شد

«مالکیه» برنده جایزه بهترین فیلم بخش حقوق بشر جشنواره فیلم کوتاه برلین شد

خبرگزاری تسنیم: مستند «مالکیه» که به تازگی در جشنواره فیلم کوتاه برلین برنده جایزه بهترین فیلم بخش حقوق بشر شده است، در جشنواره سینما حقیقت به رقابت با دیگر آثار می‌پردازد.

محمد باقر شاهین، کارگردان مستند «مالکیه» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، درباره ی این مستند گفت: « مالکیه » روایت یک روستا به نام مالکیه در جنوب حلب در شمال سوریه است. گروه النصره که منتسب به داعش است با حمله به این روستا، تمام مردان این منطقه را می‌کشد و می‌سوزاند. در این مستند یک دختربچه نحوه کشته شدن پدر، برادران، عمو و پسرعموهایش را روایت می‌کند.

وی افزود: در ابتدا از یکی از دوستان شنیدم که در مالکیه چه اتفاقی افتاده است. بعد از آن تلاش کردم به سوریه بروم و البته در این مسیر سختی‌های زیادی تحمل کردم. در هر صورت خودم را به سوریه رساندم. در مالکیه بچه‎ها جلوی من می‎آمدند تا حرفهایشان را به دوربین من بگویند. اثر شلیک گلوله بر دیوار همه خانه‌ها وجود داشت. ترس همیشگی من این بود که نیروهای داعش دوباره به آنجا بیایند و این کودکان را بکشند. این موضوع باعث شد تا به ساخت چنین مستندی بپردازم.

این مستند ساز درباره حضور این فیلم در جشنواره‌های خارجی گفت: این مستند در جشنواره‌های رندنس لندن، ویدئو آرت نیویورک، سینه رست استرالیا، فیلم کوتاه سئول و حقوق بشر بارسلون به رقابت با دیگر فیلم‌های مستند پرداخت و توانست جایزه بگیرد. اخیرا این مستند در جشنواره برلین که از 9 نوامبر تا 17 نوامبر در این شهر برگزار شد شرکت کرد و توانست به عنوان بهترین فیلم بخش حقوق بشر جایزه بگیرد.

وی افزود : در این جشنواره یکی از داوران سرشناس درباره‌ی مستند «مالکیه» گفت این مستند توانست در 2 دقیقه چیزی را به نمایش بگذارد که بعضی از فیلم‌ها در 90 دقیقه نیز نمی‌توانند آن را به مخاطب نشان دهند.

شاهین اضافه کرد: « مالکیه » در جشنواره‌های دفاع مقدس و فیلم کوتاه حضور داشت و اکران عمومی شد. این فیلم در جشنواره تصویر سال و مقاومت به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد و اکنون نیز در جشنواره سینما حقیقت در سه بخش ملی، بین المللی و شهید آوینی حضور دارد.  از این جهت شاید «مالکیه» تنها فیلمی باشد که در سه بخش حضور دارد. نسخه‎ای که برای این جشنواره در نظر گرفتیم با نسخه اصلی تفاوتی ندارد.

این مستند به تهیه کنندگی خانه مستند انقلاب اسلامی ساخته شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران