بازگشت نفت به ۱۰۰ دلار با کاهش ۲.۵ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه اوپک

بازگشت نفت به 100 دلار با کاهش 2.5 میلیون بشکه‌ای تولید روزانه اوپک

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس مسائل اقتصاد انرژی با تأکید بر این که اوپک قدرت بازگشت قیمت نفت به ۱۰۰ دلار را بدون کاهش چشمگیر تولید ندارد گفت: اوپک برای این مقصود باید ۲.۵ میلیون بشکه در روز نفت را از بازار خارج کند.

نرسی قربان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  درباره پاسخ به این سؤال که آیا تمدید مذاکرات هسته‌ای که منجر به عدم افزایش صادرات نفت خام ایران در هفت ماه آینده می‌شود، شرایط را برای موافقت عربستان با کاهش تولید اوپک آسان‌تر خواهد کرد؟ گفت: این دو موضوع به هم ربطی ندارند؛ البته در صورتی که ایران در مذاکرات 1 + 5 موفقیت کامل به دست می‌آورد، نفوذ ایران را افزایش می‌داد اما در اوپک باید با سایر اعضا همکاری و اجماع داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه ایران باید در این زمینه با عربستان سعودی و سایر اعضا تعامل داشته باشد، اجماع کشورهای عضو اوپک برای کاهش تولید نفت خام را غیرقابل پیش‌بینی دانست و گفت: کاهش تولید این سازمان به مذاکرات و بده بستان‌های میان اعضا بستگی دارد.

این کارشناس اقتصاد انرژی با اظهار این که اجماع اعضای اوپک بر روی کاهش تولید نفت خام بسیار کم است توضیح داد: برخی از کشورهای عضو با کاهش تولید ممکن است بازارهای خود را از دست بدهند. البته بهترین راه این است که اوپک بتواند با کشورهای غیر عضو اوپک لابی کند تا تولیدکنندگان غیر عضو نیز تولید نفت خام خود را کاهش دهند؛  البته تولیدکنندگان غیرعضو اوپک مانند روسیه تاکنون از این موضوع استقبال نکرده‌ اند.

قربان در پاسخ به این سؤال که آیا اوپک مانند گذشته توانایی افزایش قیمت نفت را خواهد داشت؟ یادآور شد: فراموش نکنید که اوپک تشکیل نشده است که قیمت نفت را کنترل کند بلکه این سازمان با هدف مقابله با زورگویی‌های شرکت‌های بین‌المللی نفت در سال 1960 تأسیس شد؛ در حال حاضر اوپک با تغییر تولید خود از کاهش و یا افزایش چشمگیر قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.

وی با تأکید بر این که اوپک قدرت بازگشت قیمت نفت به 100 دلار را بدون کاهش چشمگیر تولید خود ندارد گفت: اوپک سعی می‌کند که از تغییرات چشمگیر در قیمت نفت جلوگیری کند و تا کنون نیز در این زمینه موفق بوده است.

وی با اظهار این که تأثیرگذاری اوپک در صورت اجماع اعضای این سازمان است افزود: اگر اعضای اوپک بر کاهش 2.5 میلیون مازاد نفت خام در بازار اجماع کنند، می‌توانند در این زمینه موفق شوند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه