آیا «انقلاب‌های رنگی» اوباما دامن آمریکا را گرفته است؟

آیا «انقلاب‌های رنگی» اوباما دامن آمریکا را گرفته است؟

خبرگزاری تسنیم: اعتراضات منطقه فرگوسن در آمریکا که در چند روز اخیر شدت یافته است این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که آیا انقلاب‌های رنگی که آمریکا آن را در کشورهای دیگر طرح‌ریزی کرده بود دامن خود این کشور را نیز گرفته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم پایگاه خبری شبکه روسیا الیوم در مطلبی نوشت که، به‌دنبال تبرئه افسر پلیس عامل قتل جوان سیاه‌پوست آمریکایی، شهر فرگوسن و دیگر شهرهای آمریکایی ناآرامی‌های خشونت‌باری را در چند روز اخیر تجربه کرده است.

این اعتراض‌ها نشانگر این است که مسئله تبعیض نژادی در آمریکا هنوز حل نشده است و هنوز این مشکل وجود دارد.

معترضان اطمینان دارند که کشتن این جوان سیاه‌پوست و تبرئه قاتل وی از سوی دستگاه قضایی آمریکا با وجود اینکه این جوان هیچ مقاومتی را در برابر پلیس از خود نشان نداده است، تنها به‌دلیل نژادپرستی است؛ به همین دلیل ساکنان 100 شهر آمریکا از جمله واشنگتن، نیویورک و شیکاگو از این اعتراض‌ها حمایت می‌کنند.

در بیانیه‌ای که از سوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا منتشر شده است این نابسامانی‌های نژادی تأیید شده است و شاهدان می‌گویند که این حالت شبیه حوادث 1992 است که در لس‌آنجلس رخ داد. این حوادث زمانی روی داد که دادگاه یک پلیس را که یک شهروند سیاه‌پوست آمریکایی را کشته بود، تبرئه کرد و در پی اعتراض به این اقدام دادگاه آمریکایی 50 تن کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

دیمیتری ترینین رئیس مرکز کارنگی در مسکو می‌گوید: مقامات آمریکا در سالهای اخیر به مشکلات نژادپرستی و اجتماعی توجه لازم را نداشته‌اند. این مشکل کنار مشکل نابرابری‌های اجتماعی سالها است که در آمریکا وجود دارد و حوادث فرگوسن تلنگر جدیدی است که این مشکل به‌صورت نهایی حل و فصل نشده است.

تاتینا شکالینا رئیس بخش تحلیل تطبیقی مشکلات بین المللی در آکادمی بین المللی در این باره گفت: اوباما به‌شدت مشغول مسائل بین المللی شده است به‌گونه‌ای که هیچ‌وقتی برای پرداختن به امور اجتماعی و اقتصادی در داخل این کشور برای اوباما باقی نمی‌ماند.

وی می‌افزاید: اوباما در دوره اول ریاست جمهوری خود عملیات‌های نظامی را فعال کرد و الآن نیز مشغول بحران اوکراین و مسائل خاورمیانه و مقابله با روسیه است که هیچ حل مشکلی را برای مردم به‌همراه نداشته است.

وی تأکید کرد: آمریکا با وجود رنج‌هایی که ساکنان شرق اوکراین متحمل آن می‌شوند هیچ توجهی به حقوق بشر در این منطقه ندارد، این موضع در قبال حقوق بشر در خارج از کشور تأثیر خود را بر حقوق بشر در داخل آمریکا گذاشته است و این مسئله‌ای است که در داخل آمریکا و در حوادثی که هم اکنون در فرگوسن است شاهد آن هستیم.

این کارشناس مسائل بین المللی افزود که به‌احتمال زیاد نزاع بین سیاه و سفید شدت خواهد یافت و به همین دلیل باید این بحران هرچه سریعتر قبل از بحرانی‌تر شدن اوضاع حل و فصل شود.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان