فیلم/ ماجرای ۱۵ ماه بلاتکلیفی در وزارت علوم

فیلم/ ماجرای 15 ماه بلاتکلیفی در وزارت علوم

خبرگزاری تسنیم: پنجمین وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت خانه علوم، تحقیقات و فناوری توانست رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بگیرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، فرهادی با کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به عنوان سیزدهمین وزیر علوم تاریخ انقلاب اسلامی معرفی شد.

قبل از وی، چندین گزینه دیگر توسط دولت برای این وزارت خانه پیشنهاد شدند. "جعفر میلی‌منفرد" به‌عنوان اولین گزینه پیشنهادی وزارت علوم  نتوانست اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را کسب کند.

وی در جلسه رأی اعتماد نمایندگان مجلس در روز 24 مردادماه به‌دلایل متعددی که مهمترین آن حضور در تجمعات غیرقانونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در فتنه سال 88 بود با 162 رأی مخالف، 105 رأی موافق و 15 رأی ممتنع موفق به کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس نشد و به این شکل اولین وزیر علوم معرفی شده دولت از همراهی با کابینه جا ماند.

پس از این رئیس‌جمهور، "جعفر توفیقی" را که از گزینه‌های محتمل وزارت علوم بود و تصدی‌گری وزارت علوم دولت اصلاحات را نیز در کارنامه خود داشت به‌عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب کرد. توفیقی وزارت علوم دولت دهم را رسماً در 27 مرداد ماه 92 از کامران دانشجو تحویل گرفت.

پس از این مسئولان دولت،  "رضا فرجی‌دانا" را به جای "جعفر توفیقی" در 29 مهرماه به‌عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کردند. رضا فرجی‌دانا به‌عنوان دومین گزینه پیشنهادی وزارت علوم در جلسه رأی اعتماد ششم آبان‌ماه سال 92 با  70 رأی مخالف، 159 رأی موافق و 32 رأی ممتنع توانست رأی اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند و سکان وزارت علوم را به‌عهده گرفت.

در حالی که هنوز یک سال از حضور رضا فرجی‌دانا در وزارت علوم نگذشته بود، انتقادات مختلف نمایندگان و جامعه دانشگاهی به اقدامات وزیر علوم دولت یازدهم در دانشگاه‌ها از جمله انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها از طریق اعزام هیئت‌های سه‌نفره و پرحاشیه، کند شدن سرعت رشد علمی، انتصابات جنجال برانگیز فرجی‌دانا را پس از دریافت یک کارت زرد به جلسه استیضاح کشاند و وی با 145 رأی موافق، 15 رأی ممتنع و 110 رأی مخالف از وزارت علوم خداحافظی کرد.

رئیس‌جمهور بلافاصله "محمدعلی نجفی" رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت را که موفق به اخذ رأی اعتماد نمایندگان مجلس نشده بود به‌عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی کرد.

"محمود نیلی احمدآبادی" و "فخرالدین احمدی دانش آشتیانی"  به‌عنوان سومین و چهارمین گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم هم موفق به کسب رأی اعتماد مجلس نشدند.

بسیاری از نمایندگان مجلس معتقد بودند تا قبل از معرفی فرهادی، گزینه های قبلی معرفی شده توسط دولت شبیه هم بودند و رفتاری مشابه یکدیگر در فتنه سال 88 داشتند.

در این ویدئو ماجرای 15 ماه بلاتکلیفی در وزارت علوم را مرور می کنیم:

 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon