تعمیق روابط فرهنگی در گروی گفت‌وگوی دینی است

تعمیق روابط فرهنگی در گروی گفت‌وگوی دینی است

خبرگزاری تسنیم: عماد افروغ در حاشیه نهمین دور از گفت‌وگوهای دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای واتیکان گفت: گفت‌وگوی دینی مکانیزمی است که از طریق آن تکامل فرهنگی و تعمیق روابط بین فرهنگ‌ها ممکن خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عماد افروغ، در حاشیه نهمین دور از گفت‌وگوهای دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای واتیکان با بیان اینکه توجه به منطق گفت‌وگو یکی از راهکارهای سازنده در برقراری صلح جهانی است، گفت: برقراری تعامل دوسویه همواره ابزاری قدرتمند برای مفاهمه و رسیدن به اصول مورد توافق بوده و در این میان می‌توان از گفت‌وگو به‌عنوان بستری برای بحث و مناظره در مورد تفاوت‌ها نهایت بهره‌برداری را کرد و محورهای اختلاف را با کمترین هزینه و وقت کنار گذاشت.

وی با تأکید بر لزوم برپایی گفت‌وگوی دینی اظهار داشت: این جلسات مشترک دینی که با نیت فهم نقاط اشتراک و توجه بیشتر به آنها برگزار می‌شود، هیچ تردیدی نیست که یکی از ضروریات عصر امروز بوده و راه‌گشای بسیاری از مشکلات به‌ظاهر حل‌ناشدنی خواهد بود.

افروغ در رابطه با چگونگی تعمیق روابط بین فرهنگ‌ها خاطرنشان کرد: گفت‌وگوی دینی مکانیزمی است که از طریق آن تکامل فرهنگی و تعمیق روابط بین فرهنگ‌ها، ممکن خواهد بود.

نماینده سابق خانه ملت، به برجسته‌سازی نمادها در دنیای روشنگری اشاره کرد و افزود: در عصر حاضر که به دنیای روشنگری شهرت یافته، شاهد انواع نمایش‌ها و اظهار تضادهای متعدد فکری هستیم.

وی ادامه داد: در این زمینه هانتینگتون در مقاله معروف خود موسوم به نبرد تمدن‌ها، با شناخت کافی از مسیحیت و فرهنگ لیبرال ضمن نادیده گرفتن مبنایی‌ترین پایه وحدت یعنی یکتاپرستی می‌کوشد تا بر طبل اختلاف و تفرقه کوبیده تمدن‌ها را به جان هم بیندازد که در نهایت نتیجه این امر، فراهم شدن بستری برای مانور نظام سرمایه‌داری می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هانتینگتون جهت آشتی ناپذیری‌های دینی و نبرد تمدّنی مقدمه چینی می‌کند، گفت: با وجود رویکردی که هانتینگتون دارد، اما باید گفت که وی بنیاد مستحکمی نداشته و لذا لازم است تا این‌گونه گفت‌وگوهای دینی برگزار شده تا نسبت به یکدیگر شناخت کامل حاصل گردد.

تأکید بر توجه رهبران دینی نسبت به موضع‌گیری عملی

افروغ در خصوص مواضع برخی از رهبران دینی نسبت به موضوعات اجتماعی و رفتارهای خشونت‌ آمیز و افراط‌گرایانه گفت: با توجه به برپایی نهمین دور گفت‌‌وگوی دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان، امید است به یک جمع‌بندی قطعی دست یافته در این خصوص یک موضع‌گیری عملی گرفته شود.

وی ادامه داد: بر این اساس، خوب است آموخته‌ها را وارد عمل کرده و از همه مهم‌تر نسبت به نجات بشر توجه ویژه داشته حتی در نشست‌های مقطعی نیز به‌دنبال آن باشیم که یک موضع گیری عملی داشته باشیم.

صدور بیانیه گفت‌وگوی دینی؛ لازمه شناخت تفاوت‌ها و تأکید بر مشترکات یکدیگر است

این استاد دانشگاه افزود: گفت‌وگوی فرهنگی و به‌ویژه تعامل بین ادیان به‌دلیل مبانی و اصول مشترک امری ضروری و مستحکم به‌لحاظ مبنایی است، از این رو بیش از پیش نیازمند شناخت تفاو ت‌ها و تأکید بر مشترکات یکدیگر هستیم.

وی در خصوص میزان مطالبات عمومی جهت انتشار کتاب و مجلات مربوط به گفت‌وگوی دینی، گفت: لازم است تا به‌لحاظ متنی شاهد عمق بیشتر در این نشست‌ها باشیم و گردآوری مباحث بیان شده در این گفت‌وگوها را، در قالب مکتوباتی پیوسته دنبال کنیم.

افروغ با اذعان این نکته مهم که استقرار یک صلح پایدار نیاز به نگرشی جهانی داشته نگرش عام‌گرایی می‌طلبد، گفت: بشر باید احساس سرنوشت مشترک و مسئولیت جهانی در برابر این سرنوشت داشته باشد تا بتواند در مسیر استقرار صلح گام بردارد.

وی در پایان یادآور شد: تهیه و صدور بیانیه می‌تواند مقدمه‌ای برای عمل مشترک میان ادیان باشد، البته ناگفته نماند که برای مثال فقر و این‌قبیل مباحث جهانی یکی از  مشترکاتی است که مطلوب است در گفت‌وگوی دینی به آنها پرداخت شود تا در نهایت زمینه‌سازی مناسبی برای همکاری آزادانه و متقابل به وجود آید.

انتهای پیام/*

اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران