مزایای سیاسی و اقتصادی میزبانی مذاکرات هسته‌ای برای وین

مزایای سیاسی و اقتصادی میزبانی مذاکرات هسته‌ای برای وین

خبرگزاری تسنیم: مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۵ که در شهر وین اتریش برگزار شد درست است که نتیجه نهایی را به همراه نداشت، اما برای میزبان این صحنه تماشایی بین‌المللی، مزایای سیاسی و اقتصادی بسیاری به ارمغان آورد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، این دور از مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 که قرار بود آخرین دور این مذاکرات باشد به مدت یک هفته در وین اتریش برگزار شد که البته توافق نهایی به دست نیامده و این مذاکرات به مدت چند ماه دیگر تمدید شد.

کشور اتریش پس از توافق ژنو در سال گذشته میزبان اصلی مذاکرات هسته ای بوده و تا کنون 8 دور مذاکره در وین برگزار شده است.

در این مطلب ما بر آنیم نگاهی به مزایای سیاسی و اقتصادی میزبانی این مذاکرات برای کشور اتریش و بخصوص شهر وین و رغبت بالای مقامات و مسئولین این کشور برای برگزاری این مذاکرات در این کشور بیاندازیم.

"سباستین کورتس" وزیر امور خارجه اتریش چندی پیش در گفتگو با یک رسانه آلمانی برگزاری مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در کشورش را مایه افتخار ارزیابی کرده بود.

"مارتین ویس"، سخنگوی وزارت خارجه اتریش هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم از عهده داری میزبانی دورهای بعدی مذاکرات هسته ای ایران استقبال کرده و اظهار داشته است: ما برای میزبانی از دورهای بعدی مذاکرات هسته ای پیشنهاد میزبانی را داده ایم اما تصمیم گیری در این باره مربوط به ما نیست و طرف های مذاکره کننده تصمیم می گیرند که کجا برای نشست ها مناسب است.

وی همچنین تاکید کرد که این گفتگوها بسیار مهم است و جهانیان به مذاکرات هسته ای در وین چشم می دوزند، چرا که همه می خواهند ببینند چه اتفاقی روی می دهد، آیا راه حلی پیدا می شود یا خیر.

روزنامه آلمانی زبان "ویرتشافتز بلات" نیز در مطلبی به مزایای اقتصادی میزبانی مذاکرات هسته ای  برای شهر وین اتریش پرداخته و نوشت: مذاکرات هسته ای 100 میلیون یورو سود تبلیغاتی برای وین داشته است.

در ادامه این مطلب آمده است: مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است، اما این گفتگوها در هر صورت برای وین (به عنوان میزبان این مذاکرات) مزایایی داشته است.

بر اساس ارزیابی "ووفگانگ روسمان" از کارشناسان غربی این دور از مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 که حدود یک هفته طول کشید یک سود تبلیغاتی حدود 100 میلیون یورو برای وین داشته است.

وی با اشاره به گزارش های متعدد رسانه ای و توزیع تصاویر این نشست به سراسر جهان با استناد به داده های وزارت امور خارجه اتریش اظهار داشت: در آخرین روز مذاکرات وین خبرهای این نشست خبر اصلی در سی ان ان، بی بی سی و الجزیره که از رسانه های مهم خبری در دنیا محسوب می شوند، بود.

در دوران نقطه اوج این مذاکرات حدود 500 خبرنگار در شهر وین حضور داشتند و در ابتدای مذاکرات هم 250 خبرنگار به این شهر اتریش سفر کرده بودند.

به گفته "روسمان" در چهار هفته گذشته تنها رسانه مهم "نیویورک تایمز" 45 بار درباره مذاکرات اتمی در وین گزارش داد.

 به گفته وی همچنین در رسانه های اجتماعی به این موضوع بسیار پرداخته شد. در پنج روز گذشته در توییتر تحت عنوان مذاکرات هسته ای وین حدود 58 هزار مقاله وجود داشت که  ارزش تبلیغاتی آن برابر با بسیاری موضوعات پرطرفدار در این فضا است.

 بر اساس اطلاعات وزارت امور خارجه اتریش، "سباستین کورتس" وزیر امور خارجه این کشور در هفتم ژانویه 2014 در بروکسل و در دیداری که با "کاترین اشتون" مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت تقاضای میزبانی مذاکرات هسته ای ایران در کشورش را ارائه داد.

در کنفرانس امنیتی مونیخ در 31 ژانویه تصمیم گرفته شد که مذاکرات هسته ای در وین برگزار شود و از آن زمان چندین دور از این مذاکرات در این شهر اتریش برگزار شده که اولین دور آن در 18 فوریه بود.

روزنامه اتریشی "استاندارد" نیز در در مطلبی به مسئله میزبانی وین برای مذاکرات هسته ای ایران پرداخته و نوشت: مذاکرات هسته ای ایران برای وین کسب اعتبار کرد. اینکه آیا وین در دورهای بعدی مذاکرات هم میزبانی این نشست را عهده دار خواهد شد هنوز مشخص نیست. البته اینکه وزارت امور خارجه همچنان قدرتمندانه در این راستا و برای کسب میزبانی این نشست ها در آینده نیز تلاش می کند نه تنها دلایل سیاسی بلکه دلایل اقتصادی هم دارد.

این روزنامه اتریشی در ادامه به حضور 500 خبرنگار از سراسر دنیا در اتریش در روزهای اوج مذاکرات هسته ای ایران اشاره کرده و نوشت: در مجموع حدود 26 هزار بار در رسانه های آنلاین واژه "مذاکرات ایران در وین" به کار برده شد.

حدود 58 هزار توییت در توییتر درباره این موضوع در پنج روز گذشته به اشتراک گذاشته شد.

البته بر اساس اطلاعات وزارت خارجه اتریش اینکه این صحنه دیدنی (مذاکرات هسته ای ایران) برای پرداخت کنندگان مالیات چقدر هزینه داشته است هنوز مشخص نیست.

اما به گفته "مارتین ویس" سخنگوی وزارت خارجه اتریش که در گفتگو با "استاندارد" سخن گفته بود، برگزاری این نشست ابعاد تازه ای را پیش روی شهر معروف وین گشود. در هر حال در زمان اوج مذاکرات هسته ای ایران وزرای امور خارجه پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در وین حضور یافتند.

اتریش هزینه اقامت همه وزرای امور خارجه کشورهای مذاکره کننده در این مذاکرات را تقبل کرده، اما هزینه اقامت هیات های همراه این وزرا به عهده کشور مربوطه بوده است.

روزنامه اتریشی استاندارد در ادامه این مطلب نوشت: همچنین برای صنعت گردشگری وین نیز این حضور چند جانبه بین المللی اعتبار به ارمغان آورد.

وین در رتبه بندی شهرهایی که نشست ها و مذاکرات در آن برگزار می شود از جایگاه بسیارخوبی برخوردار است و میزان اقامت های هتل ها از طریق گردشگری نشست ها در وین حدود 12 درصد است.

به گفته "والتر اشتراسر" سخنگوی بخش گردشگری وین از آنجایی که وین شهری با مسیرهای کوتاه و بسیار امن بوده و همچنین برنامه های چهار چوبی بسیار خوبی را برای گردشگرانی که برای نشست ها به این شهر می آیند ارائه می دهد برای این منظور مناسب است. در سال 2013 وین بعد از پاریس و مادرید با برگزاری 182 همایش بین المللی در جایگاه سوم قرار گرفت.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان