بحران فرگوسن یک بحران آمریکایی است که ریشه در برده‌داری نژادپرستانه دارد

بحران فرگوسن یک بحران آمریکایی است که ریشه در برده‌داری نژادپرستانه دارد

خبرگزاری تسنیم: این برای نخستین بار نیست که آمریکا با چالش نژادی روبه‌رو شده، بحران نژاد و دموکراسی که بار دیگر با تظاهرات صدها نفر در فرگوسن در اعتراض به رأی هیئت منصفه در خصوص پرونده قتل مایکل براون، مورد توجه جهانی قرار گرفت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، اعتراضات مردمی در فرگوسن و سایر مناطق آمریکا بار دیگر از دوشنبه‌شب آغاز شد. مردم نسبت به بی‌گناه شناخته شدن دارن ویلسون مأمور پلیس سفیدپوستی که 3 ماه پیش مایکل براون نوجوان سیاه‌پوست را با شلیک گلوله به قتل رسانده بود معترض هستند.

بر اساس این گزارش تصاویر تلویزیونی در حالی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را نشان می‌داد که خواستار تظاهرات مسالمت آمیز می‌شد که در تصاویر دیگری درگیری‌های شدید بین جمعیت معترض و نیروهای پلیس به نمایش درمی‌آمد.

عصر اوباما ثابت کرده است که بسیار پیچیده‌تر از آن است که حامیان و منتقدان وی شش سال پیش آن را تصور کرده بودند. فرگوسن به‌خوبی نمایانگر اختلافات طبقاتی و نژادی در کشوری است که اوباما توانست با لفاظی‌های خود در طول رقابت‌های انتخاباتی 2008 میلادی به‌طور معجزه آسایی به پیروزی برسد.

تبلیغات انتخاباتی اوباما بر مبنای تغییر و امید بود و هم به سفیدپوستان و هم سیاه‌پوستان امید تازه‌ای برای تعالی سیاسی می‌داد. با این حال دستیابی به اهداف مورد نظر اوباما بر مبنای مجموعه‌ای از ارزش‌های مترقی مربوط به بخش بهداشت و سلامت، محیط زیست، دستمزد برابر برای زنان و پایان دادن به دو جنگ هنوز مبهم و نامشخص است.

سخنرانی مشهور اوباما در سال 2008 میلادی تحت عنوان "یک اتحادیه کاملتر" نشانگر رویکرد وی در قبال سیاست‌های نژادپرستانه بود. اوباما در این سخنرانی به تاریخ غم‌انگیز برده داری و نژاد پرستی و اعتراضات سیاه‌پوستان اشاره کرد.

البته بخش وسیعی از جامعه آفریقایی آمریکایی‌ها توجهی به این جزییات نکردند. به‌جای آن سیاه‌پوستان آمریکا بازتاب تب و تاب خود را در اتفاق فوق العاده‌ای می‌دیدند که بر اساس آن اوباما و همسرش به یک پست سیاسی دست یافته بودند که سیاه‌پوستان حتی خواب آن را نیز نمی‌دیدند.

تصمیم اوباما برای ازدواج با یک زن سیاه‌پوست و ابراز عشق و علاقه خود به دو دخترش و مباحثی که در کتاب پرفروش خاطراتش موسوم به "رؤیاهایی از پدرم" مطرح کرده تأثیر زیادی بر تقویت روابط وی با افکار عمومی سیاه‌پوستان داشته است.

در سال 2007 میلادی اوباما خود را بخشی از "نسل جاشوا" معرفی کرد. اوباما در این زمینه امتیازی بیشتر از مارتین لوتر کینگ کسب نکرده است. در طول انتخابات ریاست جمهوری 2008 میلادی اوباما و جامعه سیاه‌پوستان وارد یک توافق ناگفته شدند:

سیاه‌پوستان به‌سهم خود از رئیس جمهور در برابر حملات جناح راست حمایت و دفاع کنند و اوباما نیز به‌نوبه خود به جامعه سیاه‌پوستان از طریق قدرت وسیع اجرایی خود کمک و یاری رساند.

اوباما ثابت کرد که محبوبیت زیادی بین جامعه سیاه‌پوستان داشته است. در طول مدت شش‌ساله ریاست جمهوری، مسائلی مثل فرصت‌های شغلی و مدارس عمومی که برای سیاه‌پوستان از اهمیت زیادی برخوردار بوده مورد توجه ویژه اوباما قرار گرفته است.

در سال 2009 میلادی زمانی که پلیس یک محقق آفریقایی آمریکایی دانشگاه هاروارد به‌نام هنری لوییس را در خانه خودش بازداشت کرد، اوباما این اقدام را کاری ابلهانه و احمقانه توصیف کرد.

دوره دوم ریاست جمهوری اوباما وی را با اظهار نظر در خصوص مرگ ترایوون مارتین یک نوجوان غیرمسلح که توسط جورج زیمرمن کشته شد، بیشتر نشان داد. اوباما باهوش‌تر از آن است که با مسائل بزرگی که نه‌تنها فرگوسن بلکه کل جامعه سیاه‌پوستان با آن روبه‌رو است آگاه نباشد.

بحران فرگوسن یک بحران آمریکایی است که ریشه در برده داری نژاد پرستانه و نژاد پرستی نهادی دارد. امتناع اوباما از اذعان به روشی که بیماری نژاد پرستی کل بدنه سیاسی، نهادها، ساختارها و فرهنگ آمریکا را آلوده کرده یک تراژدی است.

بیش از 50 سال قبل جان اف. کندی رئیس جمهور آمریکا حقوق مدنی را "مسائل اخلاقی " توصیف کرد که نابودی آن کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد.

انتهای پیام/ع*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان