تراموا و منوریل گزینه‌های نهایی سیستم حمل و نقل عمومی در شهر کرمان است

تراموا و منوریل گزینه‌های نهایی سیستم حمل و نقل عمومی در شهر کرمان است

خبرگزاری تسنیم: شهردار کرمان گفت: اگر قطار شهری در کرمان با نمونه‌ای که به توافق رسیدیم اجرا شود، مورد استقبال سایر استان ها نیز قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، مهندس ابوالقاسم سیف‌الهی در نشست مشترک استاندار کرمان با سرمایه‌گذاران چینی و مالزیایی ضمن خیر مقدم به هیئت مالزیایی  و چینی که از شرکت ام‌ریل برای بررسی و انجام مطالعات اولیه‌ی خطوط ریلی به کرمان سفر کرده‌اند، افزود: از یک سال و نیم قبل گفت‌وگو‌ها و مذاکراتی بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر کرمان با شرکت مذکور آغاز شد.

وی با اشاره به این‌که کرمان 1404 از جمعیت و رشد اقتصادی و گردشگری  بالایی برخوردار خواهد شد، گفت:  متوسط سفر در روز در کرمان حدود یک میلیون و 250 سفر است که این عدد در سال 1404 به بیش از 3 میلیون سفر خواهد رسید.

شهردار کرمان با بیان این‌که با حضور آقای رزم‌حسینی به عنوان استاندار کرمان، این استان به سرعت در حال طی پله‌های رشد و توسعه است، گفت: در حال حاضر دولت و بخش خصوصی سرمایه گذاری بسیار بالایی را در بخش کشاورزی صعنت و معدن در استان دارند.

سیف‌الهی خاطرنشان کرد: غیر از هفت کلان‌شهر اصلی بقیه مراکز استان ها در چارچوب مسایل اقتصادی دیدگاه‌های استاندار کرمان را سرلوحه‌ی کار خودشان  قرار داده‌اند و هر پروژه‌ای که در کرمان اجرا شود می‌تواند به عنوان پایلوت در سایر استان ها اجرا شود.

وی با بیان این که کرمان چهار گزینه برای اجرای قطار شهری پیش‌بینی شده است، گفت: این چهار گزینه شامل مترو، ال.آر.تی، تراموا و منوریل می‌باشد.

شهردار کرمان در خصوص مترو گفت: اجرای مترو در زیرزمین و داخل تونل هزینه‌ی بالایی دارد و به دلیل بالا بودن آب‌های زیرسطحی و بافت خاکی نامناسب شهر کرمان و تعداد جابحایی شهر کرمان این طرح در الویت قرار نگرفته است.

سیف‌الهی درباره‌ پروژه‌ی  ال.آر.تی  نیز گفت: از آن‌جا که  ال.آر.تی نمی‌تواند خود را با ترافیک شهری هماهنگ کند و بافت تاریخی شهر کرمان را تحت تاثیر قرار می دهد، این طرح نیز در اولویت قرار نگرفته است.

وی با بیان این که تراموا و منوریل به عنوان دو گزینه‌ی  نهایی هستند که هیات مذکور با کارشناسان مربوطه در فاز شناخت مطالعات اولیه‌ی آن‌ها را انجام دادند، گفت: مقرر شده است اطلاعات ژئوتکنیک، خاک و آنچه به عنوان  تاسیسات  زیرزمینی وجود دارد، اطلاعات بافت تاریخی، انرژی،  وضعیت جابجایی مسافر و مراکز مهم به این هیات از طریق کارشناسان شهرداری ارایه شود.

شهردار کرمان اظهار داشت: اطلاعاتی که داده می‌شود تقریبی است و بعدا  باید توسط مشاور به صورت ریز و دقیق بررسی شود.

سیف‌الهی با بیان این که در جلساتی که در شهرداری برگزار شده دو گزینه‌ی تراموا و منوریل مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: هیات چینی و مالزیایی فاینانس را از طریق منابع اعتباری چین تهیه و تکنولوژی را از طریق مالزی وارد می‌کنند.

وی اظهار داشت: این هیات راغب است که طرحش را با اولویت اول منوریل  ارایه کند و توجیه سرمایه‌گذار بر این است که منوریل را از فرودگاه  به دلیل اینکه فضای سبز و درختان بولوار جمهوری را بتوانیم حفظ کنیم تا چهارراه سمیه قابل انجام است و خط شمال و جنوبی از پل شهرک ولایت تا میدان اول هفت باغ مشکل خاصی ندارد.

شهردار کرمان تصریح کرد: این هیات حداقل ارتفاع ستون ها را از سطع زمین 5.5 متر در نظر گرفته‌اند که  قابل تعمیم به استاندارهای ارتفاعی حل و نقلی ایران نیز هست.

سیف‌الهی افزود: این هیات اظهار می‌کند که اگر خط منوریل وارد بافت تاریخی شود، می تواند ارتفاع را کم و یا  از زمین استفاده کند و برای انرژی  نیز می توانند از سی تن جی  و انرژی برق استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: هیئت کارشناسی ایرادی را که به اجرای تراموا وارد می‌کند این است که سرعت حرکت تراموا پایین است و واگن های تراموا با ترافیک شهری درگیر می شود و زمان دقیق رسیدن مسافر به مقصد را نمی تواند تضمین کند.

شهردار کرمان تصریح کرد: زمینی که در پایانه‌ها برای تراموا نیاز داریم، بیشتر از زمینی است که برای منوریل نیاز داریم و این هیئت در مجموع با حدود 40 درصد افزایش هزینه منوریل را به تراموا ترجیح می دهد.

انتهای پیام/

اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon