غرب با ایران در مسائل هسته‌ای ستیزه‌جویی نکند؛ نگاه مثبتی به مذاکرات داریم


غرب با ایران در مسائل هسته‌ای ستیزه‌جویی نکند؛ نگاه مثبتی به مذاکرات داریم

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان "نگاه مثبتی به مذاکرات داریم" گفت: غرب به‌دنبال ستیز با ایران در مسائل هسته‌ای نباشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، علی لاریجانی صبج امروز در گردهمایی پرچمداران نهضت حسینی علیه السلام، اظهار داشت: از سال‌های دور پیگیر این موضوع بودم که باید برای فرهنگ دینی، ساز و کارهای مشخصی داشته باشیم.

وی بیان کرد: عظمت و سرافرازی ملت ایران به‌دلیل حب اهل‌بیت علیهم السلام است و همان‌طوری که ما در مسائل مختلف برای پیشرفت کار می‌کنیم، باید ساز و کارهای تربیت اسلام شناس را فراهم کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این که حوزه‌های علمیه دولتی نشوند، فکر درستی است و یک زمانی مرحوم شهید مطهری(ره) می‌فرمودند یکی از عللی که عالمان دینی ما شهامت و استقلال را دارند و نظر خود را راحت می‌گویند به این برمی‌گردد که ارتزاق آنها به دولت‌ها نیست.

لاریجانی اضافه کرد: حتی در دولت‌هایی مثل دولت جمهوری اسلامی ایران که اساسش حمایت از تفکر دینی است، حوزه‌های علمیه باید مستقل باشند و بتوانند حرف خود را در ارتباط با اقدامات دولت بزنند.

وی گفت: این نفی وظیفه دولت‌ها نمی‌کنند، دولت‌ها باید برای گسترش حوزه‌های علمیه مثل گسترش دانشگاه‌ها کمک کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای همین در سال‌های اخیر، همیشه برای گسترش مدارس حوزه‌های علمیه، بودجه‌هایی را اختصاص می‌دادیم که اقداماتی انجام شود.

لاریجانی گفت: در سال‌های اخیر با کمبود اعتبارات مواجه بودیم و به همین دلیل در این زمینه کمتر توانستیم اقداماتی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را در این زمینه و در ارتباط با برنامه ششم انجام می‌دهیم و ان‌شاءالله کمک جدی‌تری صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در استان یزد که استان خاصی از این جهت و از نظر توجه به معارف اهل‌بیت علیهم السلام است و ریشه‌هایی که در داشتن عالمان بزرگ داشته، حتماً باید زمینه‌ها از این وضع موجود فراتر رود.

لاریجانی بیان کرد: کم و بیش شنیده‌ایم که نقش ایران در مسائل منطقه‌ای و شرائط کشور و برخی گرفتاری‌هایی که در صحنه بین‌المللی و مسائلی که در درون با آن مواجه هستیم، چگونه است.

وی افزود: به‌ویژه بعضی از مشاجراتی که در صحنه بین المللی داریم، بر مسائل اقتصادی ما تأثیر گذاشته در حالی که من قبول ندارم همه این مشکلات، به تحریم برمی‌گردد بلکه خیلی از آنها مشکلات مدیریت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در شرائط فعلی وضعیت اقتصادی کشور ما از چند چیز رنج می‌برد و باید برای آنها تلاش کرد که یکی از این‌ها، وابستگی زیاد به نفت است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: بودجه ما همچنان نفتی است و تا زمانی هم که این‌طور است، با این مشکلات مواجه هستیم، الآن اتکای ما به بودجه نفت بیشتر از قبل است.

وی اضافه کرد: این سبب شده که الآن بیش از 85 درصد بودجه کشور ما جاری است و پولی برای کارهای عمرانی باقی نمی‌ماند.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مشکل دیگر این است که بهره‌وری ما در کارهای اقتصادی پایین است و این برمی‌گردد به اینکه شرایط رقابتی در کشور ما مهیا نیست.

لاریجانی افزود: بسیاری از بخش‌های اقتصاد ما دولتی است و کسی احساسی برای رقابت در خود نمی‌بیند و بهره‌وری هم پایین آمده است.

وی اضافه کرد: این که مقام معظم رهبری سیاست‌های اصل 44 را ابلاغ کردند و دولت و مجلس هم به‌دنبال همین هستند، به‌دلیل این است که بتوانیم این گردنه را عبور کنیم و رقابت در اقتصاد را به‌درستی ایجاد کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بخش دیگری از مشکلاتی که وجود دارد این است که تلاش می‌کنیم همه کارهای عمرانی را با بودجه‌های دولت انجام دهیم و به همین دلیل کارهای عمرانی طولانی است.

لاریجانی عنوان کرد: ما کلنگ زیاد می زنیم ولی بودجه مناسب را برای اینکه این پروژه 3ساله، 30ساله نشود نمی‌گذاریم و با ساختمان‌های فرسوده مواجه می‌شویم.

وی بیان کرد: الآن چیزی حدود 400 هزار میلیارد تومان ساختمان در کشور در حال ساخت است که به‌دلیل تمام نشدن، افزایشی در بهره‌وری ایجاد نمی‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این درحالی است که امسال قرار است 30 هزار میلیارد تومان برای کارهای عمرانی بگذاریم که امکان دارد محقق هم نشود.

لاریجانی تصریح کرد: این ساز و کار درست نیست، گاهی هم بعضی آه می‌کشند که باید شرائط از لحاظ بین المللی عوض شود و پول به کشور جاری شود تا بتوانیم کاری انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: راه‌حل این نیست، باید ساز و کارها فراهم شود چرا که پیش از تحریم‌ها هم این مشکلات وجود داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در قانون مصوب کردیم که دولت می‌تواند این پروژه‌های نیمه‌تمام را به بخش خصوصی واگذار کند اما برای اینکه بخش خصوصی به این کار بیاید و اینها را تمام کند، باید یک مشوق‌هایی ایجاد شود.

لاریجانی افزود: این یک نقص در کشور ماست، البته به وضع حال مربوط نیست و از گذشته با آن مواجه بوده‌ایم.

وی عنوان کرد: یک بخشی از مشکلات ما به تحریم‌ها هم برمی‌گردد به‌ویژه اینکه مراکز تولیدی ما در تهیه مواد اولیه یا تجهیزات فنی گرفتاری‌هایی از لحاظ تأمین دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در طول یک سال اخیر، مذاکرات نسبتاً جدی صورت گرفت و ابعاد مسئله برای دو طرف تقریباً روشن است.

لاریجانی افزود: آنچه ایران می‌خواهد تقریباً تعریف شده است و رفتار و نیات آنها هم مکشوف است، به نظر می‌رسد موقعی است که درست تصمیم بگیرند.

وی بیان کرد: غرب یا علاقه‌مند است ایران فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای خود را دنبال کند و دنبال ستیز با ایران هم نباشند چرا که با فتوای تحریم تولید سلاح هسته‌ای، برای اینها روشن است که ایران نمی‌تواند دنبال تولید سلاح باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این ورای قانون است، قانون می‌تواند تغییر کند اما این فتوا است و آنها هم می‌دانند که نمی‌شود تغییر کند.

لاریجانی اضافه کرد: راه دیگر این است که ایران را پشیمان کنند و مذاکرات را با دست‌انداز مواجه کنند، این به‌نفع آنها هم نیست، اگر آنها دنبال ایجاد فضای امن در منطقه هستند باید رفتار سنجیده با ایران داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: این سؤال برای هر صاحب نظری به وجود می‌آید: اگر ما همه نظامات بین المللی را انجام می‌دهیم و آنها ما را مرتب تحریم می‌کنند، چرا ما می‌پذیریم؟

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما این راه را پسندیده نمی‌دانیم اما کاری نکنید که ایران را ناچار به انتخاب این راه کنید.

لاریجانی افزود: از نظر ما راه اول منطقی‌تر است، هم شرایط ما و هم به‌نفع دیگر کشورها است که راه اول را انتخاب کنند.

وی اضافه کرد: اگر مذاکرات اخیر هم همه موارد مشخص نشد و وقت را تمدید کردند، این هم جزو مواردی بود که باید صورت می‌گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باید ابعاد این موضوع از هر نظر برای طرفین روشن شود، آنها هم نباید دنبال فریب‌کاری باشند چرا که موضوع تا حد زیادی برای ایران مشخص است.

لاریجانی عنوان کرد: امیدواریم در ادامه مذاکرات, این مسیر، مسیر روشن‌تری شود و راهکار نخست را مجبور شویم اجرا کنیم.

وی افزود: روی هم رفته نگاه مثبتی روی مذاکرات داریم و فکر می‌کنم در خیلی از زمینه‌ها می‌توانند به یک توافقی دست پیدا کنند اگر نگاه بقالی به این مذاکرات نداشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در مسائل منطقه‌ای، چالش‌هایی وجود دارد که بخشی حساس است و بخشی طبیعت منطقه ما است.

لاریجانی عنوان کرد: شاید در دوران جنگ بدترین وضعیت منطقه‌ای را داشتیم ولی در دهه اخیر منطقه تحولات اخیری را شاهد بودیم.

وی بیان کرد: تندروی‌هایی که در منطقه وجود دارد عمدتاً به 10 سال اخیر برمی‌گردد، گرایش‌های تند وهابی و سلفی در گذشته هم بود ولی خیلی در صحنه عملیات نبودند و الآن در این 10 سال به صحنه آمده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دستهایی از جریان‌های کشورهای بزرگ به‌ویژه سرویس‌های عملیاتی آنها یکی از عوامل این موضوع است که اطلاعات موثقی از این موارد داریم.

لاریجانی تأکید کرد: یک‌زمانی که در عراق درگیری‌های شیعه و سنی خیلی زیاد شد، برای ما خیلی غیرطبیعی بود چرا که در بافت عراق روابط شیعه و سنی خیلی نزدیک است.

وی عنوان کرد: همان زمان اطلاعات موثقی پیدا کردیم که سفیر اسبق آمریکا در عراق، سران تروریست‌های عراق را که آشوب‌ها را ایجاد کرده بودند جمع کرده گفتند: ما حاضریم تحت این دو شرط به شما هم کمک تسلیحاتی و هم کمک مالی انجام دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شرط هم این بود: شما سلاح را هم به‌سمت ایران و هم به‌سمت شیعیان عراق ببرید.

لاریجانی اضافه کرد: یا اینکه سرویس اطلاعاتی اسرائیل با واسطه‌هایی در درون این جریان‌ها نقش پیدا کردند، البته برخی کشورهای منطقه هم به این موضوع دامن زدند.

وی عنوان کرد: اینکه کنفرانس دینی توسط حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی و حضرت آیت‌الله سبحانی تشکیل دادند، بسیار مهم بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شرایط الآن خیلی هوشیارانه است، برخی افراد در منطقه به‌دنبال امپراطوری سازی هستند در حالی که دوره امپراطوری گذشته است.

لاریجانی افزود: الآن شرایط اسرائیل امروز را با 10 سال قبل بررسی کنیم می‌بینیم که خیلی تنفر نسبت به اسرائیل زیادتر است.

وی اضافه کرد: برخی از کشورها تصور می‌کنند از این طریق می‌توانند نفوذ خود را زیاد کنند و چون با این جریان‌ها موافق نیستند، بعداً آنها را سرکوب کنند، این دیدگاه هم درست نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: جریان‌های تروریستی را می‌شود ایجاد کرد اما به‌راحتی نمی‌توان آن را نابود کرد، این تفکرات خام است و ما گرفتار این تفکرات خام در منطقه هستیم.

لاریجانی افزود: شرایط منطقه ما از جنس تروریست‌های جدیدی از جمله داعش حالت قلیان را به خود دارد و ما هم در این زمینه مبارزه کردیم.

وی افزود: در جریان اخیر هم تنها ایران بود که کار مبارزاتی کرد و بقیه تنها سخنرانی کردند، و نهایتاً چند بمب انداختند که تأثیری هم نداشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آن‌زمان وقتی در سوریه می‌گفتیم این قضایا مشکل برای منطقه ایجاد می‌کند باور نمی‌کردند و گمان داشتند می‌توانند آنها را نابود کنند.

لاریجانی افزود: از طرف دیگر باید پذیرفت که با این عوامل متعدد منطقه‌ای و بین المللی، مبارزه با این پدیده زمان نیاز دارد.

وی گفت: اگر بخواهیم شرایط اقتصادی را یک تغییر عمده بدهیم، یکی از محورها، داشتن وفاق ملی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بعید است یک انسانی دلسوز کشور و نظام باشد ولی مسئله هسته‌ای را یک مسئله حاشیه‌ای بداند.

لاریجانی تصریح کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی اگر سیاست‌های آن درست اجرا شود، حتماً شرایط اقتصاد داخلی کشور را تغییر می‌دهد.

 وی افزود: نکته مهمی که وجود دارد این است که تا مردم باور نکنند که مسئولیت مهم آنها رونق در تولید و اقتصاد کشور است، قوانین نمی‌توانند خیلی موفق شوند.

لاریجانی گفت: وظیفه اصلی این است که مردم و همه کسانی که می‌توانند کارآفرین باشند، باید به‌دنبال تولید بروند.

وی اضافه کرد: تا در بخش کشاورزی، صنعت، معدن، حرکتی مردمی ایجاد نشود و مردم این را وظیفه خود ندانند، نمی‌توانند موفق شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما الآن با این مسائلی که داریم، اگر مسئله تولید برای ما مهم است، رسانه‌ها وظیفه خود را درست انجام نمی‌دهند.

لاریجانی بیان کرد: نقش علمای دین در این زمینه بسیار مهم است و باید مسائل را برای مردم بیان کنند.

نگارنده: فرشاد براتی کهریزسنگی

انتهای پیام/ج*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon