بی‌توجهی به نیت آل‌سعود از حضور در افغانستان، غفلتی غیرقابل جبران

بی‌توجهی به نیت آل‌سعود از حضور در افغانستان، غفلتی غیرقابل جبران

خبرگزاری تسنیم: فعالیت‌های به اصطلاح فرهنگی سعودی‌ها در کشورهای اسلامی نشان می‌دهد که هرجا تروریسم رشد داشته عربستان بطور مستقیم و غیرمستقیم در آن درگیر بوده و اکنون این کشور بدنبال ساخت یک مجموعه دینی و فرهنگی در کابل است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارش‌ها مقامات فرهنگی سفارت عربستان سعودی در دیداری با مقات افغان خواستاراجازه ساخت یک مدرسه دینی و مجموعه فرهنگی در شهر کابل شده‌اند که با موافقت دولت کابل قرار است زمینی به وسعت چند هکتار در شرق کابل به این موضوع اختصاص داده شود.

در خواست مقامات سعودی و پاسخ مثبت از سوی مقامات افغان با واکنش نسبتا تند مردم عادی ونهادهای دینی افغانستان روبرو شده است و از مقامات کابل پرسیده شده که دولت افغانستان با کدام سابقه نیک و عملکردصادقانه حکومت عربستان سعودی به این در خواست پاسخ مثبت داده اند؟

گذشته از این که جایگاه مذهب وهابیت درهیچ جای افغانستان نه در میان اهل  سنت و نه در میان شیعیان این کشور از منزلتی برخوردار نبوده است، واقعیت‌های نه چندان گذشته تاریخ افغانستان نشان می‌دهد که خون‌هایی که توسط دست‌پرورده‌های سعودی‌ها و زیر مجموعه بن‌لادن ریخته شده هنوز نخشکیده و زخم‌های آن التیام نیافه است.

حال با توجه به این سابقه تاریک چگونه می‌توان به مقامات عربستان سعودی اطمینان کرد و تکه‌ای از خاک افغانستان را بصورت رسمی تحویل آن کشور داد؟ علاوه بر آن که در افغانستان دست‌های خون آلود سعودی‌هارا می‌توان دید در سایر کشورهای اسلامی نیز وضعیت بهتر از افغانستان نیست.

فعالیت‌های به اصطلاح فرهنگی و ساخت مدارس سعودی‌ها در کشورهای اسلامی طی چند دهه اخیر نشان می‌دهد که هر جا تروریسم رشد داشته یا دست عربستان بصورت مستقیم در ایجاد پایگاه تروریستی دخیل بوده یا آن که دلارهای نفتی آن کشور در تسلیح و تقویت نیروهای تروریستی کمک کرده است. یمن، عراق، سوریه، پاکستان و بسیاری از شبه‌نظامیان کشورهای آسیای میانه منشا و مبدإ سعودی دارند.

خطر افراط گرایی سبب شد که مقامات تاجیکستان از رفتن شهروندانش به عربستان جلوگیری کند و محصلان علوم دینی در آن کشور را فرا بخوانند تا در دام سلفی‌گری گرفتار نشوند همچنین در افغانستان نیز گزارش‌هایی که از مدارس دخترانه سال گذشته در ولایت «قندوز» در شمال شرق افغانستان منتشر شد که ساده‌ترین پیامد آن تنش دانش آموزان با خانواده‌هایشان بود و این نتیجه طرز دید و تفکر عربستان سعودی را به نمایش می‌گذاشت.

اکنون نیز گروه تروریستی داعش بدون هیچ مقدمه‌ای ساخته و پرداخته عربستان سعودی ودلارهای نفتی آن کشور است که حال به افعی تمام عیاری مبدل گشته و کشورهای منطقه را تهدید می‌کند.رویکردی که گروه بن لادن در ده‌های اخیر قرن گذشته بعهده داشت اینک داعش به دوش گرفته است.

قابل یاد آوری  است که موضع گیری مردم افغانستان و احساس نفرت  و بدبینی آن‌ها نسبت به حضور فرهنگی عربستان سعودی به هیچ وجه ناشی از تعصب مذهبی نبوده  و بحثی بر سر حق و باطل بودن تفکر وهابی ندارند؛ بلکه مردم ازعواقب و پیامدهای سیاسی اینگونه حضور هراس دارند تا  مبادا سبب بروز جدال‌های مذهبی در این کشور شود بنابراین مردم افغانستان مصداق این ضرب‌المثل هستند که «آدم عاقل نباید از یک سوراخ دوبار گزیده شود.»

مردم افغانستان گزیدن‌های سلفیت را با پوست و استخوان خود تجربه کرده‌اند در نتیجه مایه خجالت و نادانی است که بار دیگر سلفیت با عنوان مدارس دینی در کشورشان حضور یابند.

با این حال ممکن است که مقامات افغان بخواهند با میدان دادن به فعالیت‌های فرهنگی سعودی دیدگاه آن‌ها را نسبت به روند صلح دولت افغانستان با طالبان جلب کنند اما گمان غالب آنست که وجود و حضور فرهنگی عربستان در افغانستان، رشد افراطیت مذهبی را به همراه خواهد داشت.

بنابراین افراطیت طرز دید و تفکری نیست که صلح از آن متولد شود یا امنیت و ثبات در دامن آن به کمال برسد.

از سوی دیگر، مردم افغانستان به نحوه برخورد عربستان نسبت به شهروندانش نیز آگاهند. حکومت عربستان سعودی درقرن 21 می‌طلبد که حداقل هنجارهای بین‌المللی را نسبت به شهروندان خود رعایت کند و در عین حال هر از گاهی گزارش‌های بسیاری از رذایل اخلاقی مقامات سعودی نیز فاش می‌شود.

هنوز زنان در عربستان سعودی از کمترین حقوق اجتماعی خود برخوردار نیستند؛ رانندگی برای آن‌ها جرم سنگین است، مجرمان با اندک گناهی گردن زده می‌شوند و بسیاری از مردم افغانستان دیده‌اند که دختران ملک عبدالله پادشاه کنونی عربستان برای آزادی خود نیز نهادهای حقوق بشری خواستار کمک شده‌اند.

آن چه پرده بر صورت کریه مقامات سعودی افکنده است بسیاری از رصد رسانه‌های گروهی جهانی دور نگهداشته شده و تنها جنبه‌های سیاسی آن به نشر می‌رسد که با پشتیبانی آمریکا صورت می‌گیرد.

دولت آمریکا با همه ادعاهای حقوق بشری‌اش با چشم دوختن به دلارهای نفتی عربستان کور و کر می‌شود و همواره بر نقض حقوق بشر در عربستان سعودی سرپوش گذاشته است.

حال مردم افغانستان نگرانند که مبادا خشونت‌های فرقه‌‌ای جان فرزندانشان را بستاند و این بار نیروهای سلفی به نام مذهب و دین آن‌ها را درگیر ناامنی و خونریزی کند. شاید مقامات عربستان سعودی اعلام کنند که برای اعتلای فرهنگ در افغانستان خدمت خواهند کرد ما عملکرد این کشور در بی کشورهای عربی و اسلامی نشان می‌دهد که هرجا سعودی‌ها قدم گذاشته‌اند؛  پای خشونت و اختلافات فرقه‌ای نیز به آنجا باز شده است.

اما این که چرا عربستان سعودی و نهادهای مذهبی دست به خشونت می‌برند نیازمند تحلیل جداگانه‌ای است که در مجال دیگر به آن پرداخته خواهدشد. در اینجا تنها اشاره می‌شود که باید برای مقامات حکومتی افغانستان بیم و هراس مردم این کشور از حضور فرهنگی عربستان سعودی در کابل قابل درک باشد.

مقامات کابل باید به عملکرد سعودی‌ها درکشورهای اسلامی و عربی بنگرند و درس عبرت بگیرند که حضور فرهنگی عربستان، نه به مصالح کشور و نه به منافع دراز مدت افغانستان است.

بنابراین دولت افغانستان پیش از آن که دیر شود به احساس نگرانی مردمش از حضور عربستان و نیت‌های مقامات سعودی توجه کند که غفلت در این مورد هرگز جبران نخواهد شد.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان