رونمایی از ۶ فروند ناو مجهز با سامانه‌های موشکی در بندرعباس

رونمایی از 6 فروند ناو مجهز با سامانه‌های موشکی در بندرعباس

خبرگزاری تسنیم: فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در بندرعباس ۶ فروند ناو مجهز با سامانه‌های موشکی کوتاه، متوسط و بلند برد رونمایی می‌شود که توان موشکی سطح به سطح ما را بسیار بالا خواهد برد.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما دستاوردهای جدید نیروی دریایی ارتش را تشریح کرد.

وی با تبریک هفتم آذر سالروز نیروی دریایی ارتش، پیرامون نقش، جایگاه و اهمیت این نیرو، تصریح کرد: نیروی دریایی در دفاع مقدس با توجه به این‌که تجهیزات‌محور است به تنهایی در عرصه دفاع مقدس در دریاها حضور داشت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به حملات همه‌جانبه دشمن در دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: در سال‌های اول دفاع مقدس زمانی‌که دشمن تصمیم می‌گیرد حملات خود را علیه مرزهای جمهوری اسلامی ایران در زمین و هوا آغاز کند، در این فکر بود که بتواند با سیادت بر شمال خلیج فارس نیروی دریایی کشورمان را شکست دهد و بتواند ما را محاصره دریایی کند. اگر دشمن می‌توانست بندر امام(ره) را محاصره کند، بزرگ‌ترین ضربه را به اقتصاد کشور ما وارد می‌کرد و اگر به جزیره خارک می‌رسید، می‌توانست از صادرات نفت ما جلوگیری کند.

امیر سیاری در خصوص تبعات احتمالی این اتفاق گفت: در صورتی‌که این اتفاق رخ می‌داد، کشورمان از بعد اقتصادی نمی‌توانست جنگ را ادامه دهد. نیروی دریایی کشورمان این هدف را به خوبی شناخته بود و برای این موضوع برنامه‌ریزی کرده بود. در همین راستا عملیات مروارید را انجام داد و عملیات مروارید در روز 67 جنگ یعنی 7 آذر 59 به پیروزی رسید.

وی افزود: می‌توان 5 نتیجه از عملیات مروارید گرفت. اولین موضوع، شکست کامل نیروی دریایی دشمن بود که همگان انگشت حیرت به دهان گرفتند. البته کسانی ادعا می‌کردند که توان ما در دریا ضعیف شده و ما به دلیل اخراج مستشاران خارجی بعد از انقلاب توان بهره‌برداری از تجهیزات را نداریم؛ بنابراین نیروی دریایی ما خوابیده است. اما در همان زمان ما در عرصه حاضر شدیم و نیروی دریایی ما توانست دشمن را شکست دهد. قدرت دریایی ما به دیگران ثابت شد اما دشمن ما هم ضعیف نبود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش دومین نتیجه عملیات مروارید را محاصره دریایی دشمن عنوان کرد و ادامه داد: موضوع بعدی این بود که ما توانستیم دشمن را محاصره دریایی کنیم؛ یعنی فکری که آنها برای ما می‌کردند، ما علیه آنها انجام دادیم و به نتیجه رساندیم و توانستیم آنها را محاصره دریایی کنیم.

امیر سیاری خاطرنشان کرد: با این محاصره توانستیم از واردات و صادراتشان جلوگیری کنیم؛ بنابراین بزرگ‌ترین ضربه را به اقتصاد کشورشان وارد کردیم و پایانه‌های نفتی دشمن را از بین بردیم. همچنین صادرات نفت آنها هم مختل شد اما از آنجایی‌که کشورهای دیگر کمک کردند آن را نگه‌داشتند.

وی با اشاره به جایگاه ویژه ایران گفت: موضوع دیگر، سیادت جمهوری اسلامی ایران است که دشمن می‌خواهد از ما بگیرد؛ نه تنها در شمال خلیج‌فارس بلکه سرتاسر خلیج‌فارس را حفظ کردیم و به دشمن فهماندیم که قدرت دریایی کشورمان در چه حدی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به نقش ناو موشک‌انداز پیکان و شهید دریادار همتی در عملیات مروارید، در خصوص اهمیت این عملیات اظهار داشت: ما در ورودی تنگه هرمز جلوی دشمن را گرفتیم. در دفاع‌مقدس میان شرق و غرب که در تضاد بودند پیمان نامبارکی بسته می‌شود و کشورهای شرقی و غربی دشمن ما را تجهیز کردند اما ما از تجهیز کردن آنها جلوگیری کردیم؛ چراکه آنها می‌خواستند در سرتاسر خلیج‌فارس از راه هوا حضور داشته باشند و دو موضوع را دنبال می کردند.

امیر سیاری ادامه داد: اول اینکه آنها می‌خواستند کشتی‌های تجاری ما را نابود کنند تا اقتصاد کشورمان فلج شود. موضوع دیگر این بود که به جزیره خارک حمله کنند تا نتوانیم نفت را صادر کنیم. این‌گونه بود که نیروی دریایی ما وارد عمل شد و با انجام عملیات "برقراری تامین" در طول 8 سال ده هزار کشتی را اسکورت کرد تا صادرات و واردات نفت انجام و پشتیبانی مالی کشورمان تامین شود.

وی با بیان اینکه ما به طور کل دو سند افتخار در پایان دفاع مقدس داریم، اضافه کرد: یک افتخار از زمان امام(ره) است که فرمودند نیروی دریایی در آب‌های خلیج‌فارس چون نگینی درخشنده است و دوم فرمانده کل قوا که فرمودند که خوب است مردم ما بدانند که یکی از نتایجی که نیروی دریایی انجام دادند این است که اقتصاد کشورمان سالم مانده است.

امیر سیاری پیرامون اهمیت حضور نیروی دریایی در آب‌های آزاد و نقش این حضور در رشد، بالندگی و شکوفایی نیروی دریایی یادآور شد: یک‌سوم مرزهای کشورمان دریایی است و حدود سه هزار مرز دریایی در شمال و سواحل خلیج فارس و سواحل مکران داریم؛ یعنی از بندرعباس تا انتهای مرز پاکستان و مهم ترین سیاست مرز ما همین منطقه مکران است.

وی افزود: چون جمهوری اسلامی ایران دروازه ورود به آب های آزاد دنیاست، دریا می‌تواند برای هر کشور امکانات خوبی داشته باشد؛ مانند انرژی که چه کف دریا و چه انرژی‌های نویی که ما روی آن کار کردیم مانند منابع غذایی، تجارت، گردشگری، پزشکی، دفاعی ، توسعه دیپلماسی، ارتباط با کشورهای دنیا همه این موارد هر کشوری می‌تواند در دریا داشته باشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این‌که متاسفانه در سال‌های قبل از انقلاب مردم ما از این منابع استفاده نکردند، ادامه داد: آن‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند استعمار ما را از دریا دور کرده است. امام(ره) فرمودند حضور در دریای عمان برای ما یک جبر است و ما این را دنبال نکردیم.

دریادار سیاری تصریح کرد: ما باید تئوری بازگشت به دریا را اجرا کنیم و تنها زمانی موفقیم که در تمام موارد روی پای خود بایستیم. نیروی دریایی ما باید در سواحل مکران استقرار پیدا کند. همان‌طور که شاهد هستید رئیس‌جمهور محترم نیز اولین سفرش را به جاسک داشت که به مردمشان نشان دهد که این شهر چقدر مهم است.

وی اضافه کرد: ما نباید خام‌فروشی کنیم؛ منظور این است که نباید منابع خام‌مان را صادر کنیم. باید در پس کرانه‌ها تبدیل شود و بعد صادر کنیم. ماموریت نیروی دریایی این است که در شمال دریای هند امنیت ایجاد کند و همه ما باید زیر پرچم امنیت باشیم. اقدامات اصلی که زیرساخت‌ها را کامل می‌کند، این است که ما با حضور در دریا این امنیت را برقرار کنیم تا این راه را به جلو ببریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: برای اینکه در حوزه دریایی کشور به پیشرفت برسیم، باید همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند فرهنگ‌سازی کنیم و این فرهنگ‌سازی وظیفه صدا و سیما و مدارس است.

امیر سیاری با بیان این‌که فضای عمومی جامعه از بسیاری از ماموریت‌های نیروی دریایی اطلاع نداشته و با آن آشنا نیست، خاطرنشان کرد: نیروی دریایی در عملیات اسکورت واردات و صادرات نقش محوری داشته و باید با فرهنگ‌سازی مشخص شود که ما برای دریا چه کارهایی کرده‌ایم.

وی افزود: توان بازدارندگی باید به قدری باشد که کسی اجازه تجاوز را به خود ندهد و اگر ضعیف باشد هر کسی به خود اجازه تجاوز می‌دهد، همان‌گونه که صدام پس از پیروزی انقلاب احساس کرد نظام نوپا و ضعیفی بر سر کار آمده و به ایران حمله کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: باید تمام توان را برای دفاع از منابع به کار گرفت تا هیچ‌کس به خود جرات تجاوز ندهد و اگر داد ضررش بیشتر دیده شود.

امیر سیاری با اشاره به رونمایی از 3 طرح ساخته شده توسط جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش، گفت: در بندرعباس 6 فروند ناو مجهز با سامانه‌های موشکی کوتاه، متوسط و بلند برد رونمایی می‌شود که توان موشکی سطح به سطح ما را بسیار بالا خواهد برد.

وی خاطرنشان کرد: همزمان 2 بالگرد ضد زیردریایی و یک بالگرد ضدسطحی را که تعمیرات اساسی آن انجام شده، الحاق خواهیم کرد. یک فروند هواناو هم در بوشهر الحاق خواهد شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان تصریح کرد: ناوشکن دماوند و زیردریایی نیمه سنگین فاتح آماده الحاق و رونمایی است، اما منتظر دستور سلسله مراتب هستیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon