تئوری انقلاب اسلامی تنها راه مبارزه فکری با تکفیری‌ها است


تئوری انقلاب اسلامی تنها راه مبارزه فکری با تکفیری‌ها است

خبرگزاری تسنیم: استاد دانشگاه تهرن گفت: جریان‌های تکفیری و افراطی خطر بزرگ جهان اسلام است و تنها راه مبارزه فکری با آن‌ها‌ به‌کارگیری تئوری‌های انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، مصطفی ملکوتیان صبح امروز در نشست علمی تئوری انقلاب اسلامی و تحولات جهانی در سالن همایش‌های سازمان تبلیغات اسلامی، اظهار کرد: بحث تئوری انقلاب اسلامی بحث گسترده و پیچیده‌ای است و جنبه‌های گوناگونی دارد که امروزه با برداشت از آن تئوری‌های مختلفی شکل گرفته است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به پرسش‌های مربوط به انقلاب افزود: در رابطه با انقلاب‌ها سئوالاتی مطرح می‌شود که چرایی و چگونگی آن از همه مهم‌تر است و در واقع نتایجی که انقلاب در داخل و بین الملل دارد نمود می‌کند.

نظریه‌پرداز سیاسی با اشاره به نظریه‌ها درباره انقلاب تصریح کرد: نظریه‌های که در رابطه با انقلاب داده می‌شود نگاه جامعه‌شناختی، روان‌شناختی، سیاسی و اقصادی دارند ولی انقلاب اسلامی نسل جدیدی از نظریه‌ها را ایجاد کرد که این تغییرات نظریه پردازان دنیا تحت تاثیر قرار داد.

ملکوتیان افزود: انقلاب اسلامی سبب شد که بسیاری از نظریه‌پردازان بزرگ جهان نظریات خود را اصلاح کنند و انقلاب اسلامی را یک استثناء و منحصر به فرد بدانند.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به نتایج جدید دانشمندان جهان در تئوری انقلاب گفت: امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که انقلاب‌ها باید بومی و برگرفته از اعتقادات ملت باشد تا ماندگار بماند و همین اصل نقطه مقابل انقلاب اسلامی با غرب شده ‌و حالت تک بعدی انقلاب‌های غرب که قدرت و ثروت را در نظر داشتند، زیر سئوال برده است.

ملکوتیان با اشاره به عوامل اصلی انقلاب اسلامی بیان کرد: تمدن و فرهنگ و عقیده و رهبری عوامل اصلی انقلاب اسلامی هستند که غرب به تازگی تاثیر آن‌ها را فهمیده و در پی بازنگری نظریات خود هستند.

نظریه‌پرداز سیاسی با اشاره به نقش دین در انقلاب‌ها عنوان کرد: فرهنگ دینی در عرصه‌های مختلف جامعه ایفا نقش می‌کند و در واقع نقش ساختاری داشته اندیشه‌ها و نهاد‌ها و مفاهمیم تازه‌ای را در آن ایجاد کرد و پیوند دهنده بین اجزای اصلی جامعه بوده است.

وی با اشاره به ماهیت انقلاب اسلامی تاکید کرد: ماهیت انقلاب اسلامی دین است و اعتقاداتی که ریشه در آن دین دارد و همین عامل سبب شده که در مقابل قدرت‌های بزرگ بایستد و سبب تحولات بزرگی در دنیا شد که فروپاشی نظام سلطه شوروی و تاثیر در سیاست‌ها بین المللی و ایجاد سردرگمی برای ابرقدرت‌ها غربی مثل آمریکا از جمله آن‌هاست.

ملکوتیان با اشاره به بازتاب‌های انقلاب اسلامی در جهان اظهار کرد: بیداری اسلامی از آخرین بازتاب‌های انقلاب اسلامی بود‌ و موج جدیدی از انقلاب‌ها را در کشور‌ها لبنان و فلسطین و سوریه و مصر ولیبی و یمن به راه انداخت؛ غرب با توجه به اجرای سیاست‌ها مختلف‌ها براندازی انقلاب‌ها ناموفق بود.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: جریان‌های تکفیری و افراطی خطر بزرگ جهان اسلامی است و انقلاب اسلامی نقش تعیین‌کننده در از بین‌بردن آن‌ها دارد و با ایجاد تئوری‌ها جدید باید هر چه سریع‌تر این مرض را چاره کند.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon