تولید قارچ در گیلان بیش از ۲ برابر افزایش یافته است

تولید قارچ در گیلان بیش از 2 برابر افزایش یافته است

خبرگزاری تسنیم: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تولید قارچ از ۶۰۰ تن به بیش از دو برابر تا یک‌هزار و ۳۰۰ تن افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر ۹ واحد تولیدی به تولید قارچ خوراکی از نوع دکمه‌ای و صدفی می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، مسعود الماسی ظهر امروز در نشست تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با اشاره به افزایش بیش از دو برابری تولید قارچ خوراکی در استان، اظهار کرد: در سه سال اخیر اخیر ظرفیت تولید قارچ خوراکی از نوع دکمه‌ای و صدفی استانی از 600 تن به بیش از دو برابر تا 1300 تن افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه این محصول در شهرستان‌های رشت، آستارا، املش، انزلی، ماسال و صومعه‌سرا در 9 واحد تولید می‌شود، افزود: سه واحد تولید قارچ دکمه‌ای در شهرستان‌های ماسال، رشت و فومن با ظرفیت 1600 تن تولید سالیانه در دست احداث است که با راه‌اندازی این واحدها ظرفیت استانی تولید قارچ به 2900 تن می‌رسد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان درباره ارزش اقتصادی تولید و پرورش این محصول، گفت: ارزش اقتصادی قارچ دکمه‌ای تولیدی در سال حدوداً 78 میلیارد ریال و ارزش اقتصادی قارچ صدفی بیش از یک میلیارد ریال است که در این رابطه 138 نفر در این واحدها مشغول بکار هستند.

الماسی با بیان اینکه یک واحد تولید کمپوست قارچ دکمه‌ای به ظرفیت پنج هزار تن تولید سالیانه در شهرستان املش در حال تولید و فعالیت است، خاطرنشان کرد: قارچ‌های تولیدی علاوه بر بازارهای مصرف داخل استان به استان‌های همجوار فرستاده می‌شوند.

در ادامه این نشست معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گیلان با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی از مرز آستارا، اظهار کرد: ابتدای امسال تاکنون مقدار 117266 تن انواع محصولات کشاورزی شامل کیوی، گوجه فرنگی، کلم ، سیب، سیب زمینی، سیر  و سایر محصولات کشاورزی به کشورهای آسیای میانه، روسیه، اکراین و آذربایجان صادر شده است.

حبیب جهانسوز گفت: در مقاسیه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی پنج درصد و از نظر دلاری 10 درصد افزایش صادرات داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه 473 تن برنج توسط اداره تعاون روستایی شهرستان آستانه اشرفیه از248 نفر کشاورز خریداری شده است، افزود: در راستای  اجرای سیاست خرید حمایتی وزارت جهاد کشاورزی  از برنج بومی و پرمحصول در سال زراعی امسال مقدار 473 تن برنج توسط اداره تعاون روستایی شهرستان آستانه‌اشرفیه خریداری شد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon