اصلاح‌طلبان بگویند چرا افراد لاقیدی مانند سحرخیز درونشان پرورش می‌یابند؟

اصلاح‌طلبان بگویند چرا افراد لاقیدی مانند سحرخیز درونشان پرورش می‌یابند؟

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه مواضع "سحرخیز" نتیجه مباحث مطرح دهه ۷۰ در"حلقه کیان" است، گفت: فاصله گرفتن اصلاحات از مردم و نظام به دلیل وجود "سحرخیز" ها است و افراد شاخص اصلاحات باید صراحتا اظهارات وی را محکوم کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، عیسی سحرخیز از فعالان اصلاح‌طلب، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد دولت اصلاحات و از حامیان موسوی و بازداشتی فتنه 88 در گفت‌وگو با یک سایت ضدانقلاب تأکید کرده است: "خیلی‌ از اصلاح‌طلبان به‌خلاف اول انقلاب دیگر علاقه‌ای به آقای خمینی ندارند". او همچنین "تغییر قانون اساسی"، "تغییر ساختاری قوه قضاییه" و "حذف نهاد ولایت فقیه" را جزئی از اصلاحات می‌داند و اضافه می‌کند: ما در اول انقلاب اشتباه کردیم که با خوش‌بینی بسیار و اولیه به آیت‌الله خمینی، به ولایت فقیه هم باور داشتیم.

مهدی فضایلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به سابقه برخی از اصلاح‌طلبان در دهه هفتاد و مباحث فکری که در حلقه کیان مطرح می‌شد، اتخاذ چنین مواضعی را از سوی افرادی مانند سحرخیز را دور از انتظار نمی‌داند.

*امثال سحرخیز دست‌پخت مباحث فکری حلقه کیان در دهه 70 هستند

فضایلی در همین رابطه تاکید کرد: اگر سابقه اصلاحات را مرور کنیم از دهه 70 و با تشکیل حلقه کیان و مباحث فکری که در حلقه کیان تدریس می‌شد، رسیدن به این نقطه دور از ذهن هم نیست. به خصوص اینکه ما در خود دوران اصلاحات از رسانه‌ها و افراد وابسته به این جریان مطالبی را شنیدیم که برخی از آنها، ممکن است از این عبارات هم تندتر باشد و ما، توهین به مقدسات و احکام صریح اسلامی و پیشینه‌های تاریخی اسلام مانند قیام امام حسین (ع) و مواردی از این قبیل را در درون اصلاحات دیدیم. یکی از دلایلی که مردم با این جریان به تدریج مسئله پیدا کردند و نهایتا رو گردان شدند، همین نگاه‌ها و نظراتی بود که با مبانی دینی و ارزشی انقلاب ناسازگار بود.

*برای اصلاحات چه اتفاقی افتاده که این افراد لاقید را پرورش می‌دهد؟

وی با طرح این پرسش که چرا سردمداران اصلاحات مرز خود را با چنین افرادی روشن نمی‌کنند، تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که اصلاحات و چهره های شاخص این جریان و کسانی که در جایگاه راهبری اصلاحات هستند و می‌گویند که در چارچوب انقلاب حرکت می‌کنند و معتقد به ارزش‌های انقلاب هستند و خط امام و نهضت امام را قبول دارند از آنها انتظار می‌رود بررسی کنند که چه اتفاقی افتاده که درون این جریان چنین تفکراتی رشد کرده و افرادی که جزو چهره‌های شاخص و تاثیرگذار این جریان بودند، بعد از یک برهه زمانی به این نقطه می‌رسند که برخی‌شان مانند سحرخیز به عقاید خود تصریح می‌کنند و برخی‌شان هم ممکن است همین‌ها را در دل داشته باشند اما مطرح نکنند و قاعدتا کسی که امام را قبول ندارد، هیچ استبعادی ندارد که به مبانی دینی و اعتقادی تقید ورزد، چراکه تمام رفتار سیاسی و سلوک امام، تابع دستورات دینی و الهی بود.

وی افزود: قطعاً چهره‌های واقعی درون اصلاحات معتقد به اصول انقلاب و ارزش های انقلاب هستند اما طبعا باید این مرزبندی‌ها شفاف شود و در همین چند روزه هم برخی از چهره‌های اصلاح‌طلبان موضع‌گیری‌هایی داشتند اما به نظرم کافی نیست و باید خیلی صریح‌تر و جدی‌تر صورت گیرد.

*امثال سحرخیز، در زمان فتنه در کنار جریان‌های فاسد بهایی و همجنس‌باز قرار گرفتند

فضایلی تاکید کرد: مهمتر از موضع‌گیری و مرزبندی با چنین افرادی، بررسی این نکته است که درون این جریان چه اتفاقی افتاده که چنین افرادی رشد کردند و به تدریج چنین دیدگاه‌هایی را طرح کردند؟ در فتنه 88 هم این آشکار شد که جریان موسوم به اصلاحات، چه رفتار و مواضعی را اتخاذ کرد. برخی اصلاح‌طلبان در مواقعی که باید موضع می‌گرفتند سکوت کردند و خود را در کنار جریان‌های بسیار منحرف فکری و اخلاقی قرار دادند. اصلاحات در کنار بهایی‌ها و همجنس‌بازان و سلطنت‌طلب‌ها قرار گرفت و در کنار افراد فاسدی قرار گرفت که در داخل کشور هیچ جایی برای خود قایل نبودند و برای ادامه رفتار مفسده انگیز خود به خارج از کشور پناه بردند.

این کارشناس مسایل سیاسی یادآور شد: همان وقت هم این مطرح بود که چرا اصلاحات فاصله خود را با این جریانات مشخص و شفاف نمی‌کند و این یکی از مهم‌ترین پرسش‌ها بود. وقتی این جریان استنکاف کند و ملاحظاتی داشته باشد که مرزهای خود را با این افراد مشخص نکند و با جریان‌های منحط فکری و اخلاقی اعلام برائت نکند، به هر حال چنین اتفاقاتی دور از ذهن نیست.

*موضع اصلاحات در زمان آتش زدن عکس امام(ره) چه بود؟

فضایلی ضمن یادآوری آتش کشیدن تصاویر امام در فتنه 88 خاطرنشان کرد: مردم خاطرشان هست که یکی از اتفاقات اولیه‌ای که افتاد و بخشی از پشت صحنه فتنه را آشکار کرد و نشان داد که این جریان با اصل انقلاب مشکل دارد، به آتش کشیده شدن تصویر حضرت امام(ره) بود که وقتی منتشر شد چهره‌های این جریان به جای اعلام برائت و مرزبندی کردن با چنین حرکتی، رسانه ملی را زیر سوال بردند که گفتند چرا شما چنین صحنه‌ای را پخش کردید.

وی ادامه داد: در رفتار این جریان و کسانی که رهبری اصلاحات را بر عهده دارند، اشکالات و اشتباهات فاحشی رخ داده که به تبع آن، نشو و نما و پیدا شدن چهره‌هایی مانند سحرخیز است که مطمئنا این فرد، نه اولین و نه آخرین آنهاست. این جریان باید موضع خود را نسبت به چنین افراد و نگاه‌هایی روشن کرده و آسیب‌شناسی کند تا خود را از مسیری که چنین افرادی در آن تربیت می‌شوند دور کند و به مسیر اصلی انقلاب بازگردد.

*تصور می کنند با زوایه گرفتن از آرمان انقلاب محبوبیت کسب می‌کنند

فضایلی گفت: اینکه این افراد چرا در چنین مقطعی این اظهارنظرها را می‌کنند، را با دو تحلیل می‌توان بررسی کرد؛ از یک دیدگاه ممکن است اصلا دلیل خاصی نداشته باشد، این دیدگاه آنهاست بدون اینکه مقطع خاص و دلیل ویژه‌ای وجود داشته باشد. اما یک نگاه دیگر این است که آنها تعمدا این را مطرح کردند از این باب که از شرایط سیاسی کشور دچار یک تحلیل اجتماعی هستند و تصور می‌کنند که نگاه جامعه و مردم ما نسبت به امام و آرمان‌های امام تضعیف شده است و شاید اینها با این نظرات می‌توانند محبوبیت در دل مردم پیدا کنند، لذا این تحلیل غلط آنها را به چنین موضعی واداشته که بخشی از درونیات و تفکرات خود را آشکارتر از گذشته مطرح کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از چهره‌های اصلاحات در برابر سخنان سخیف سحرخیز موضع‌گیری کرده‌اند اما کافی نبوده، تصریح کرد: باید اظهارنظرها از سوی افراد شاخص اصلاحات طرح شود و اعلام برائت بسیار جدی و شفافی صورت گیرد. این اولین و آخرین این مواضع نبوده است، در داخل کشور چهره‌های غیر از سحرخیز هم هستند که با چنین نگاهی  در جامعه اصلاحات حضور دارند، این جریان باید نسبت به این افراد موضع خود را شفاف روشن کند.

*سحرخیز، نشانه‌ای از یک واقعیت تلخ است

این کارشناس مسایل سیاسی با طرح این پرسش که چرا در جریان اصلاحات باید چنین نگاه‌هایی وجود داشته باشد، اظهار داشت: قطعا چنین تفکراتی در درون اصلاحات وجود دارد و آقای سحرخیز یک نمونه آن است که نظر خود مطرح کرده است. او دارد خبر می‌دهد که درون اصلاحات افرادی هستند که این‌طور فکر می‌کنند و این هم نظر من است. به هر حال، سحرخیز در درون این جریان با این افراد حشر و نشر و مسئولیت داشته است. او در حوزه رسانه‌ای و فکری و جریان‌سازی اصلاحات حضور داشته و لذا وقتی چنین خبری را می دهد و وضعیت خود را مشخص می‌کند، از یک واقعیت تلخ در دورن اصلاحات و انحرافی که وجود دارد خبر می‌دهد.

*معقولان اصلاحات موضع‌گیری کنند

"تاکید دارم که دورن نیروهای اصلاحات، نیروهای معتقد و باورمند نسبت به انقلاب و امام و مبانی ارزشی انقلاب حضور دارند، اما از آنها این توقع هست که با موضع‌گیری مرزبندی‌ها را مشخص کنند."

فضایلی در خصوص وضعیت آینده اصلاحات گفت: فاصله‌ای که میان این جریان با جریان اصیل انقلاب ایجاد شده است به خاطر همین مسئله است و البته بخشی از نیروهای خوش‌سابقه اصلاحات همین امروز هم در دولت و مجلس حضور دارند و نه نظام آنها را طرد کرده و نه قصد طرد آنها را دارد و نه بنایی بر چنین چیزی هست و نه می‌شود آنها را طرد کرد، اما مهم این است که آن بخش‌هایی که خود را طرد شده محسوب می‌کنند، ببینند علت طرد آنها چیست.

وی ادامه داد: علت طرد آنها همین نوع تفکرات است. تفکراتی که خودش را در دوران فتنه نشان داد و در آن بزنگاهی که این جریان باید موضع خود را روشن می‌کرد این کار را انجام نداد و یا همراهی آشکاری با جریان فتنه داشت یا حداقل سکوت تاییدآمیز داشت و همین اتفاق میان آنها و جریان اصیل انقلاب و نظام فاصله انداخت و آنها به انحاء مختلف تلاش دارند تا این مسیر را بازسازی کرده و مجددا به دامن انقلاب بازگردند، چون می‌دانند که اگر از دامن انقلاب کنار بکشند دیگر جایی ندارند.

"کسانی مهم‌تر و سابقه‌دار تر از آنها وقتی از انقلاب فاصله گرفتند، کاملا مطرود و از صحنه تاثیرگذاری خارج شدند، کوچکترها که جایگاهی ندارند. بنابراین اگر بخواهند بهره‌ای داشته باشند باید وضع خود را نسبت به انقلاب ترمیم کنند تا در این میدان حضور داشته باشند."

*اصلاحات باید رابطه تخریب شده خود با مردم را ترمیم کند

فضایلی با بیان اینکه اصلاحات باید رابطه تخریب شده خود با مردم را ترمیم کند، تشریح کرد: ترمیم این بخش تخریب شده به این است که در وقایع این‌چنینی، موضع خود را مشخص کنند و در وهله اول نسبت به جریان فتنه و کسانی که سردمداری این جریان را داشتند اعلام موضع کنند. بعد هم نسبت به مواضع افراد سطح نازل‌تری مانند امثال سحرخیز و غیره و ذلک خط قرمز تعیین کنند.

وی خاطرنشان کرد: مادامی که چهره‌های شاخص و کسانی که در موضع راهبری و هدایت این جریان هستند این مسیر را طی نکنند، امکان ترمیم و بازسازی پل‌های خراب شده نخواهد بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon