ثبت روز ملی " مطبوعات محلی" در تقویم کشور باید پیگیری شود

ثبت روز ملی " مطبوعات محلی" در تقویم کشور باید پیگیری شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس هیئت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی استان‌های کشور با بیان اینکه به دنبال ثبت روزی به عنوان روز ملی مطبوعات محلی در تقویم رسمی کشور هستیم، گفت: تبعیض‌ها باید در مطبوعات کشور برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، خداداد ابراهیمی ظهر امروز در همایش یک‌روزه آسیب‌شناسی و هم‌اندیشی نقش اجتماعی مطبوعات گیلان، پژوهشکده آموزش و پرورش با بیان اینکه مطبوعات محلی در تولید خبر، مقاله، یادداشت، سرمقاله و تولید محتوا توانمند هستند، اظهار کرد: این قشر با تمام توانمندی‌های خود در زاویه قرار دارند و دیده نمی‌شوند به همین دلیل اتحادیه مطبوعات محلی استان‌های کشور تشکیل شد تا بتوانید از حقوق این صنف دفاع کنند.

وی با بیان اینکه پیش‌نویس و اساسنامه اتحادیه مطبوعات محلی استان‌های کشور تدوین شده است، افزود: اتحادیه مطبوعات با هیچ صنفی موازی‌کاری ندارد و به صورت مستقل بوده و دارای اساسنامه متفاوت است و به منظور خدمت‌رسانی به مطبوعات محلی کشور تاسیس شده است.

تبعیض‌ها باید در مطبوعات کشور برداشته شود

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی استان‌های کشور با اشاره به برگزاری نخستین همایش ملی مطبوعات استانی در 23 مهرماه در تهران، گفت: تبعیض‌ها باید در مطبوعات برداشته شود زیرا صدور مجوز برای نشریه محلی و تهران براساس قانون یکی است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: باید به ترتیب در استان‌های کشور چند نفر از خبرنگاران استانی در جلسه هیئت دولت شرکت کنند و مشکلات استان مربوطه را بیان و سپس اخبار جدید مرتبط با استان خود را سریع منتشر کنند.

وی حضور خبرنگاران استانی را در سفرهای خارجی با وزرا یکی دیگر از مواردی دانست که باید مورد توجه قرار بگیرد و افزود: خبرنگاران نخبه و توانمند در استان‌ها کم نیستند و باید از این ظرفیت به ویژه در استان‌های مرزی استفاده شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی استان‌های کشور با بیان اینکه همایش‌های مطبوعات محلی در استان‌هایی که ظرفیت برگزاری همایش را داشته باشند برگزار می‌شود، گفت: تبادل تجربیات و بیان آسیب‌ها و ضعف‌ها در حوزه مطبوعات محلی در همایش‌های استانی پیگیری و سپس به معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اعلام می‌شود.

نخستین آسیب در مطبوعات محلی نادیده گرفتن توانمندی آنها است

ابراهیمی با بیان اینکه آسیب‌های مطبوعات محلی زیاد است، افزود: باید تجزیه و تحلیل عالمانه در این زمینه انجام شود تا بتوان این مشکلات و تبعیض‌ها را برطرف کرد، نخستین آسیب در مطبوعات محلی نادیده گرفتن توانمندی آنها است.

وی توجه به  تولید محتوای بومی و پرداختن به ادبیات و آداب و رسوم گیلان و انعکاس آن در مطبوعات محلی سایر استان را در معرفی و شناختن توانمندی این استان موثر دانست و تاکید کرد: اگر آداب و رسوم هر استان در مطبوعات محلی سایر استان‌ها منعکس شود تاثیرپذیری بیشتری را در بین مردم ایجاد می‌کند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی استان‌های کشور افزود: در حوزه دفاع مقدس و جنگ استان‌های جنوبی و غربی کشور به دلیل اینکه واقعیت جنگ را از نزدیک لمس کردند، می‌توانند آن را در اختیار نسل جدید قرار دهند تا آنها در برابر توطئه‌های دشمن مصون بمانند.

ابراهیمی با بیان اینکه شهدای استان‌های دیگر و گیلان ابتدا بر روی دستان مردمان جنوب و غرب کشور تشییع شدند، گفت: باید فرهنگ ادبیات پایداری گیلان به سایر استان‌ها منتقل شود و این مهم از طریق رسانه‌های محلی امکان پذیر و تاثیرگذارتر است.

کارگروه تحلیل محتوا در مطبوعات محلی استان‌ها تشکیل شود

وی با بیان اینکه تحلیل محتوای نشریات محلی باید مورد توجه استان‌ها باشد، تاکید کرد: کارگروهی باید تشکیل دهیم تا تحلیل محتوای مطبوعات استان را انجام دهد تا فرق بین کپی و تولید مشخص شود.

وی با بیان اینکه برخی از مشکلات مطبوعات محلی در حوزه زیرساخت‌ها است، افزود: در صدد هستیم بتوانیم چاپخانه‌ای را برای مطبوعات محلی راه‌اندازی کنیم تا بخشی از مشکلات بخش چاپ برطرف شود البته این مهم می‌تواند به صورت خرید سهام انجام شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی استان‌های کشور گفت: برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی از جمله صفحه‌آرایی که کمتر مورد توجه مطبوعات محلی است از برنامه‌های این اتحادیه است.

ابراهیمی از مطبوعات محلی خواست به ویراستاری اخبار هم توجه داشته باشند و افزود: باید به غلط‌های املایی و غلط‌های فاحش نگارشی توجه کنیم، جامعه امروز جامعه تحصیلکرده است و اگر ضعیف بنویسم و قدرت ادبیات در نشریه دیده نشود با عدم استقبال روبه رو می‌شویم.

ثبت روز ملی مطبوعات محلی در تقویم کشور

وی با بیان اینکه باید روزی را در تقویم کشور به عنوان روز ملی مطبوعات محلی به ثبت برسانیم و باید تمام استان‌ها در شناسایی این روز به اتحادیه کمک کنند، گفت: مطمئن هستیم این روز مورد استقبال مسئولان دولتی قرار می‌گیرد و به ثبت می‌رسد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی استان‌های کشور تاکید کرد: مشکلات حقوقی خبرنگاران توسط کمیته حقوقی این اتحادیه قابل پیگیری است، خبرنگاران باید به مسائل حقوقی آشنا باشند تا در انعکاس اخبار با مشکل مواجه نشوند.

ابراهیمی از مدیرکل ارشاد گیلان خواست تا کتاب مفاخر تاریخ مطبوعات این استان به منظور معرفی اهالی قلم گیلان به کشور منتشر شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon