سومین سوگواره تعزیه و مرثیه راویان عشق در بیجار به کار خود پایان داد

سومین سوگواره تعزیه و مرثیه راویان عشق در بیجار به کار خود پایان داد

خبرگزاری تسنیم: سومین سوگواره تعزیه و مرثیه راویان عشق با حضور محقق و مداح برجسته کشوری ظهر امروز با معرفی نفرات برتر در بیجار به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیجار، قاسم رضایی محقق و مداح برجسته کشوری ظهر امروز در مراسم اختتامیه سومین سوگواره تعزیه و مرثیه راویان عشق که در مجتمع امیر نظام گروس بیجار برگزار شد با اشاره به برگزاری سوگواره در دو بخش تعزیه خوانی و مداحی اظهار کرد: مراسم تعزیه با حضور 2 گروه تعزیه خوان برتر کشوری برگزار شده است.

وی به اجرای تعزیه در بیجار توسط 2 گروه شرکت کننده از استان‌های اراک و کرمانشاه اشاره کرد و گفت: استان اراک اجرای نسبتا خوبی داشت اما عناصر تعزیه خوانی شعر و شخصیت پردازی آن ضعیف بود و باید با نظر کارشناسی نقص های آن را برطرف کرد.

محقق و مداح برجسته کشوری با تاکید بر اینکه تعزیه موسیقی اصیل اسلامی را حفظ کرده است، خاطر نشان کرد: در بخش مداحی نیز به برخی از شبهات پاسخ داده شد و بخشی از اهداف همایش که بیان چگونگی و چرایی مسئله بود، محقق شد.

وی به حضور اشعار و سبک‌های ضعیف در منابع و اذهان مردم اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری چنین همایشی برطرف کردن نقص های شعر و سبک اجرای مداحان و تعزیه خوانان است که اصلاح آن باید در طول سال نیز پیگیری شود.

رضایی با بیان اینکه در کشور 570 جلد کتاب تخصصی مداحی وجود دارد تصریح کرد: ایجاد کتابخانه تخصصی مداحان از راه های منسجم کردن مداحان در بیجار است.

وی انتخاب یک مسئول در شهرستان با حمایت سایر ارگان‌های دولتی را راهی برای منسجم کردن مداحان و اصلاح شیوه کاری آنها عنوان کرد و افزود: نهادهای مختلفی در کشور متولی فرهنگ هستند اما در عمل کاری برای منسجم کردن افراد و رشد و تعالی آنها صورت نمی‌گیرد.

محقق و مداح برجسته کشوری با اظهار رضایت از برنامه ریزی منسجم جهت برگزاری سومین سوگواره تعزیه و مرثیه راویان عشق در بیجار، گفت: اگر برگزاری سوگواره‌ها به صورت متوالی در این شهرستان ادامه داشته باشد، می‌تواند بیجار را به عنوان الگویی برای سایر شهرهای استان کردستان و استان های مجاور تبدیل کند.

جلال قلعه شاخانی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم در این جلسه با اشاره به جایگاه هنر در فرهنگ عاشورایی، اظهار کرد: با استفاده از زبان هنر و قابلیت‌های آن می‌توان پیام و مفاهیم ارزشی را به نسل جدید انتقال داد.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین همایش‌هایی نیاز به رصد و پیگیری دارد، گفت: در مرکز استان تیم ویژه رصد و بررسی برنامه های فرهنگی به ارزیابی این سوگواره خواهند پرداخت تا دوره بعدی در سال آینده با شکوه تر و با کیفیت تر برگزار شود.

در پایان این مراسم تندیس و هدیه نقدی سوگواره به قاسم رضایی محقق و مداح برجسته کشوری و حشمت‌الله حنیفی مسئول کانون مداحان قروه اهدا شد.

در بخش تجلیل از پیر غلامان عصمت و طهارت ابوالقاسم معمار، یدالله کهوند و مهدی معمار به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند و تندیس و هدیه نقدی سوگواره را دریافت کردند.

در بخش مداحان برتر در کارگاه آموزشی مداحان بیجار تندیس و هدیه نقدی سوگواره به نفر اول بهنام داوودنیا اهدا شد و سید مصطفی خاتمی و محمد یوسفی به ترتیب مقام‌های دوم و سوم را از آن خود کردند.

در بخش مداحان برتر در کارگاه آموزشی مداحی کُردی بیجار سید علی اکبر خضرپور، هادی صفرپور و وحید نوری جاهد به ترتیب مقام‌های اول تا سوم سوگواره را کسب کردند.

در بخش تجلیل از شاعران اهل بیت لوح سپاس و هدیه نقدی به حسن معمار، علی احسان فریدونی، جعفر سریش آبادی و محمد رحیمی رضوان اهدا شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon