وزارت اطلاعات سالهای پیش اصرار بر صهیونیستی بودن مارلبورو داشت

وزارت اطلاعات سالهای پیش اصرار بر صهیونیستی بودن مارلبورو داشت

خبرگزاری تسنیم:معاون سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اعلام اینکه قاچاق سیگار در دو سال اخیر ۳برابر شد گفت:در دوران مسئولیتم، وزارت خارجه مدرکی برای صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ موریس ارائه نکرد ولی وزارت اطلاعات مدعی صهیونیستی بودن این شرکت بود.

مهدی ابویی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اعلام این که  40 درصد کل حجم قاچاق سیگار به کشور متعلق به سیگار مارلبرو است، اظهارداشت: متأسفانه در طول این سالها وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت دخانیات نتوانستند محصولی را به عنوان جایگزین سیگار مارلبرو به بازار عرضه کنند. 

وی به ارائه توضیحاتی درباره برگزاری جلسات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اوایل سال 92 برای بررسی هویت شرکت فلیپ موریس پرداخت و افزود: در آن مقطع جلسات متعددی را با مسئولان وزارت امورخارجه و وزارت اطلاعات برگزار کردیم اما در نهایت مدارکی دال بر صهیونیستی بودن این شرکت ارائه نشد.

معاون پیشین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: در روند برگزاری این جلسات اما وزارت اطلاعات همچنان مدعی بود که شرکت فیلیپ موریس صهیونیستی است که بنده در نهایت سه ماه به این وزارت خانه فرصت دادم تا مدارک مستند خود را اعلام نماید.

وی اضافه کرد: متأسفانه قبل از آنکه این فرصت سه ماهه تمام شود دوران مسئولیتم در ستاد مبارزه با قاچاق کالا به اتمام رسید و نتوانستم در این خصوص به نتایج نهایی دست پیدا کنم. البته به جرأت می توانم بگویم اگر در ستاد بودم موضوع سیگار مارلبرو را تعیین تکلیف می‌کردم.

ابویی در واکنش به اظهارات اخیر پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90  مبنی بر اینکه وزارت امور خارجه در مقطعی شرکت مارلبرو را صهیونیستی و در مقطع دیگر آن را غیر صهیونیستی می‌داند افزود: در آن دوران کمیته تخصصی وزارت امور خارجه که مسئول بررسی هویت شرکت‌های تجاری متقاضی فعالیت در ایران است، هیچ مدارکی مبنی بر صهیونیستی بودن این شرکت ارائه نکرد. حال نمی‌دانم کمیسیون اصل 90 براساس چه مستنداتی این صحبت ها را مطرح می‌کند.

ابویی با اشاره به اینکه اگر هویت غیرصهیونیستی شرکت مارلبرو برای مسؤلین مشخص شد باید واردات آن جهت جلوگیری از قاچاق آزاد شود، اظهار داشت: در صورت مبرا بودن این شرکت از هویت صهیونیستی، تاسیس کارخانه مارلبرو در ایران می‌تواند حجم زیادی از قاچاق سیگار را کاهش دهد.

معاون پیشین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به آمار قاچاق سیگار به کشور طی چند سال‌ اخیر، افزود: در سال 89  نزدیک بر 50 درصد مصرف سیگار کشور از طریق قاچاق تأمین می‌شد که این میزان معادل 30 میلیارد نخ سیگار بود. اما در سال 91 با تصمیمات مناسب توانستیم عمده مصرف سیگار کشور را از طریق مراجع رسمی تأمین و حجم قاچاق سیگار را به 8 میلیارد نخ برسانیم.

ابویی اضافه کرد: متأسفانه در دو سال اخیر به دلیل بی توجهی مسئولان مربوطه به قاچاق سیگار نزدیک بر 45 درصد مصرف سیگار کشور از طریق قاچاق تأمین می‌شد که این میزان معادل 25 میلیارد نخ سیگار است.

 به گزارش تسنیم، طی روزهای اخیر پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 با انتقاد از اظهارات متناقص وزارت امور خارجه در اعلام هویت یک شرکت که مجوز فعالیت در ایران را کسب کرده است، گفته است: یک پرونده قطور در کمیسیون اصل 90 در خصوص وابستگی شرکت فیلیپ موریس تولیدکننده سیگار مارلبورو به صهیونیست‌ها تهیه شده است. به‌اعتقاد نمایندگان این کمیسیون صهیونیستی بودن این شرکت قطعی است و در این رابطه باید اقدامات اساسی برای لغو مجوز فعالیت شرکت مارلبورو در ایران انجام شود.

وی با اشاره به اینکه اسم مدیر شرکت به‌جای فیلیپ موریس در اصل دیاموند و اصلیت یهودی آلمانی‌تبار دارد، افزود: نماد این شرکت یک شیر غرّان است که این تمثیل صهیونیست‌های یهودی است.

رئیس کمیسیون اصل 90 اضافه کرد: بسیاری از مدیران شرکت فیلیپ موریس مانند مدیر امور مالی از پیشگامان امضای قرارداد کمپ دیوید و حمله به طبس بوده‌‌اند.

پورمختار با بیان اینکه مارلبورو برای آنکه ماهیت صهیونیستی بودن خود را پنهان کند، اقدام به تأسیس یک هلدینگ کرده و تحت پوشش آن فعالیت می‌کند، تصریح کرد: کمیسیون اصل 90 ایراد اصلی فعالیت این شرکت را در ایران متوجه وزارت امور خارجه می‌‌داند زیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌استناد گزارش وزارت خارجه در صهیونیستی نبودن این شرکت اقدام به ارائه مجوز فعالیت به این شرکت کرده است.

به‌اعتقاد وی، وزارت اطلاعات رسماً صهیونیست بودن شرکت مارلبورو را اعلام کرده است.

رئیس کمیسیون اصل 90 با اعلام "هم اکنون منتظر بازگشت وزیر امور خارجه از وین هستیم تا با حضور در این کمیسیون توضیحات خود را در رابطه با گزارش‌های وزارت امور خارجه بیان کند" اظهار داشت: یکی از گلایه‌های اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس از وزارت امور خارجه اعلام گزارش‌های متناقض است زیرا یک بار شرکت مارلبورو را صهیونیستی و بار دیگر آن را غیرصهیونیستی اعلام می‌کند؛ این موضوع برای نمایندگان با سؤالات زیادی همراه است.

پورمختار اضافه کرد: یکی از دلایل وزارت امور خارجه در بلامانع بودن فعالیت شرکت مارلبورو در ایران حجم زیاد قاچاق سیگار مارلبورو به کشور است، حال باید پرسید: یعنی ما توانایی مقابله با قاچاق سیگار را نداشته و برای جلوگیری از این موضوع اجازه تأسیس شرکت مارلبورو را در ایران صادر کرده‌ایم تا از قاچاق این سیگار جلوگیری کنیم؟

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه