سازمان کشورهای صادرکننده نفت از سقوط قیمت نفت نگران است

سازمان کشورهای صادرکننده نفت از سقوط قیمت نفت نگران است

خبرگزاری تسنیم: اوپک در بیانیه پایانی خود از وجود نفت مازاد در بازار و سقوط قیمت نفت ابراز نگرانی کرده و نوشته است: با این نظر موافق است که ثبات در قیمت نفت برای سلامت اقتصاد جهانی ضروری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، صد و شصت و ششمین نشست اوپک که از سلسله نشست های عادی این سازمان بود روز پنج شنبه برگزار و در پایان این نشست بیانیه ای منتشر شد. 

در این بیانیه ضمن تشریح وضعیت بازار نفت از اجماع اعضای اوپک بر حفظ سقف تولید این سازمان در سطح 30 میلیون بشکه در روز، تمدید دوره دبیرکلی البدری برای 6 ماه و انتخاب وزیر نفت نیجریه به عنوان رئیس جدید اوپک برای یک سال آینده خبر داده شده است.

اوپک در بیانیه خود آن جایی که به وضعیت بازار نفت اشاره می کند از وجود نفت مازاد در بازار و چشم انداز تشدید این مشکل سخن می گوید و حتی از وضعیت قیمت ها ابراز نگرانی می کند. حفظ سقف تولید اوپک با چنین توصیفی از بازار نفت هماهنگ به نظر نمی رسد و این مسئله وجود ملاحظات غیراقتصادی در اتخاذ مواضع برخی اعضا و تحمیل این تصمیم به سایر اعضا را آشکار می سازد.

متن بیانیه پایانی اوپک به این شرح است:

یکصد و شصت و ششمین کنفرانس سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در روز 27 نوامبر 2014 به ریاست عبدالرحمن اتاهر الاهیریش، در وین اتریش برگزار شد.
کنفرانس خانم دیزانی آلیسون مادوئکه، وزیر نفت نیجریه و رئیس هیئت نمایندگی این کشور را برای مدت یک سال از ابتدای ژانویه 2015 به عنوان رئیس کنفرانس اوپک انتخاب می کند و آقای محمد بن صالح السادا، وزیر انرژی قطر ا به عنوان رئیس علی البدل برمی گزیند.
کنفرانس، گزارش دبیرکل و گزارش هیئت کمیسیون اقتصادی و تعدادی از موضوعات مدیریتی را مورد بررسی قرار داد. کنفرانس همچنین در مورد تحولات در مذاکرات زیست محیطی چندجانبه، وضعیت فعلی مذاکرات انرژی اوپک با اتحادیه اروپا، ادامه همکاری ها با دیگر سازمان های بین المللی از جمله گروه 20، و مذاکرات انرژی با فدراسیون روسیه و دیگران به تبادل نظر پرداخت.
کنفرانس چشم انداز بازار نفت را آنگونه که توسط دبیرکل ارائه شده بود، به خصوص پیش بینی ها در مورد عرضه و تقاضا  برای سال 2015 با تمرکز بر نیمه اول سال آینده را مرور کرد. کنفرانس همچنین پیش بینی ها در مورد چشم انداز اقتصاد جهانی را از نظر گذراند و ملاحظه نمود که روند ترمیم اقتصاد جهانی هرچند بسیار کند و به صورت غیر ناهمگون، ادامه یافته است و رشد اقتصاد جهانی برای سال های 2014 و 2015 به ترتیب 3.2 و 3.6 درصد پیش بینی شده است.
کنفرانس همچنین ملاحظه نمود که هرچند تقاضای جهانی برای نفت بر اساس پیش بینی ها در طی سال 2015 افزایش خواهد یافت، اما این افزایش با پیش بینی افزایش 1.36 میلیون بشکه ای عرضه نفت کشورهای غیر عضو اوپک خنثی خواهد شد. افزایش میزان ذخایر نفت در کشورهای سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه ای که به بالای متوسط 5 ساله اخیر رسیده است، در کنار افزایش فعلی حجم ذخایر کشورهای غیر عضو این سازمان، نشانه هایی از فزونی شدید عرضه در بازار نفت است.
کنفرانس با اعلام نگرانی از کاهش سریع قیمت نفت در ماه های اخیر، با این نظر موافق است که ثبات در قیمت نفت – در سطحی که تاثیر منفی ای بر رشد اقتصاد جهانی نداشته، و در عین حال، به تولید کنندگان اجازه دهد تا درآمد معقولی را به دست بیاورند و برای تامین تقاضاهای آینده سرمایه گذاری نمایند- برای سلامت اقتصاد جهانی ضروری است. بر این اساس، در راستای بازگرداندن تعادل به بازار، کنفرانس تصمیم گرفته است تا سطح تولید خود را در رقم 30 میلیون بشکه در روز، همانگونه که در دسامبر 2011 در مورد آن توافق شده بود، حفظ نماید. همچون همیشه، در حین اتخاذ این تصمیم، کشورهای عضو آمادگی خود برای واکنش به تحولاتی که ممکن است تاثیر منفی بر حفظ نظم و تعادل بازار داشته باشد، را تایید کردند.
با اتفاق نظر در مورد ضرورت هوشیاری با توجه به نامشخص بودن وضعیت و ریسک های مربوط به تحولات آینده اقتصاد جهانی، کنفرانس به دبیرخانه دستور داد که رصد دقیق تحولات عرضه و تقاضا و همچنین عوامل غیرپایه ای نظیر فعالیت های احتکاری را ادامه دهد و کشورهای عضو را کاملا در جریان تحولات قرار دهد.
کنفرانس دکتر برنارد مومر، نماینده ونزوئلا در نزد اوپک را به عنوان رئیس شورای حکام برای سال 2015 انتخاب کرد و آقای احمد مسیلی، نماینده الجزایر را به عنوان رئیس علی البدل شورا انتخاب نمود.
کنفرانس تصمیم گرفت تا مدت دبیرکلی آقای عبدالله البدری را برای یک دوره شش ماهه دیگر تا 31 دسامبر 2015 تمدید نماید.
کنفرانس همچنین بودجه سازمان برای سال 2015 را به تصویب رساند.
کنفرانس مقرر کرد که نشست عادی بعدی اوپک در روز 5 ژوئن 2015 بلافاصله بعد از سمینار بین المللی اوپک با موضوع «نفت: موتور توسعه» در وین برگزار شود.
انتهای پیام/ 125
 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه