آتشی که دامن آمریکا را گرفت


آتشی که دامن آمریکا را گرفت

خبرگزاری تسنیم: مرگ یک نوجوان ۱۸ ساله سیاه‌پوست به نام "مایکل براون" به دست یک افسر سفیدپوست به نام "دارن ویلسون" اگرچه اتفاق تازه‌ای در آمریکا محسوب نمی‌شد، اما توانست مقامات آمریکایی را مجبور به مقرراتی شبیه‌به حکومت نظامی در این منطقه کند.

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم،از تاریخ 9 آگوست سال جاری میلادی (18 مرداد) تا به امروز، اتفاقاتی در شهر فرگوسن در ایالت میسوری افتاده است که در آمریکا کم‌سابقه بوده است. آن چه از یک شهر کوچک آغاز شد رفته‌رفته به اعتراضات گسترده‌ای تبدیل شد که حدود سه ماه سراسر آمریکا را در خود فرو برد و چشم رسانه‌های دنیا را به خود معطوف کرد.

مرگ یک نوجوان 18 ساله سیاه‌پوست به نام "مایکل براون" به دست یک افسر سفیدپوست به نام  "دارن ویلسون" اگرچه اتفاق تازه‌ای در آمریکا محسوب نمی‌شد، اما توانست مقامات آمریکایی را مجبور به چندین بار اعلام منطقه پرواز ممنوع، وضعیت اضطراری و حتی مقرراتی شبیه به حکومت نظامی در این منطقه کند.

دارن ویلسون می‌گوید: وجدان آسوده‌ای دارم، چون کارم را درست انجام داده‌ام

در ادامه، آن‌چه در فرگوسن اتفاق افتاد، به طور خلاصه آمده است.

 

12:01 شنبه 9 آگوست (18 مرداد): "مایکل براون" و "دوریان جانسون" یکی از دوستانش، در خیابان "کن‌فیلد درایو" در حال قدم زدن هستند که "دارن ویلسون" افسر پلیس فرگوسن به آن‌ها دستور ایست می‌دهد.

 

12:03 شنبه 9 آگوست (18 مرداد): پس از نزاعی که بین ویلسون و براون ایجاد می‌شود، افسر پلیس، دست‌کم شش گلوله به براون شلیک می‌کند و او را می‌کشد.

 

12:07 شنبه 9 آگوست (18 مرداد): پلیس فرگوسن به پلیس شهرستان سنت لوئیس خبر می‌دهد که براون کشته شده و از آن‌ها می‌خواهد موضوع را بررسی کنند.

 

12:10 شنبه 9 آگوست (18 مرداد): افسرهای گشت پلیس سنت لوئیس برای کمک به حفظ صحنه جرم وارد صحنه می‌شوند.

حوادث فرگوسن
نیروهای پلیس، فرگوسن را به منطقه‌ای جنگی تبدیل کرده‌اند

 

12:43 شنبه 9 آگوست (18 مرداد): کاراگاهان پلیس سنت لوئیس از ماجرای شلیک به مایکل براون مطلع می‌شوند.

 

13:05 شنبه 9 آگوست (18 مرداد): یکی از ساکنین فرگوسن در توییتر می‌نویسد: "هیچ‌کس از رسانه‌ها این‌جا نیست، اما همه دارند تلاش می‌کنند تا آن‌ها را خبر کنند.

 

13:08 شنبه 9 آگوست (18 مرداد): شبکه تلویزیونی محلی "کی‌ام‌اووی" وارد صحنه جرم می‌شود.

 

13:30 شنبه 9 آگوست (18 مرداد): کارآگاهان اداره پلیس سنت لوئیس و مأمورینی از نهادهای مختلف وارد صحنه می‌شوند.

 

اوایل بعد از ظهرشنبه 9 آگوست (18 مرداد): خبرنگاران با جانسون، دوست براون که همراه او در خیابان را می‌رفت، مصاحبه می‌کنند. مادر براون، "لسلی مک‌اسپادن" به مأمورین پلیس اعتراض می‌کند که چرا به او اجازه نمی‌دهند نزدیک بدن پسرش برود.

حوادث فرگوسن
مردم ساعاتی پس از قتل مایکل براون تا اداره پلیس فرگوسن راهپیمایی می‌کنند

 

بعد از ظهرشنبه 9 آگوست (18 مرداد): خبرنگاران با مک‌اسپادن مصاحبه می‌کنند. او می‌گوید: "شما پسر من را از من گرفتید. می‌دانید چه‌قدر برای من سخت بود که او را به مدرسه بفرستم و تا فارغ‌التحصیلی‌اش صبر کنم؟"

 

14:30 شنبه 9 آگوست (18 مرداد): مأمور پزشکی قانونی سنت لوئیس برای جمع‌آوری شواهد و کالبدشکافی براون، به صحنه جرم می‌آید.

 

16:00شنبه 9 آگوست (18 مرداد): مأمور بازرسی پزشکی، با یک پارچه برزنت بدن براون را می‌پوشاند و بدن را سوار آمبولانس می‌کنند.

 

16:37شنبه 9 آگوست (18 مرداد): بدن براون به سردخانه‌ای در شهر "برکلی" ایالت میسوری منتقل می‌شود که حدود شش مایل با صحنه جرم فاصله دارد.

حوادث فرگوسن
دست‌ها بالا، شلیک نکنید. عدالت برای مایکل براون

 

اواخر بعد از ظهرشنبه 9 آگوست (18 مرداد): خبر مرگ براون در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. "لوئیس هد" ناپدری براون، عکسی می‌اندازد که به سرعت در فضای مجازی پخش می‌شود. روی پلاکارد نوشته شده: "پلیس فرگوسن کمی پیش پسر غیرمسلح من را کشت!!!"

 

18:31شنبه 9 آگوست (18 مرداد): مأمورین پلیس از چندین بخش مختلف، صفی را ایجاد کرده‌اند که مانع از رفتن جمعیت به سمت صحنه جرم می‌شود.

 

18:58 شنبه 9 آگوست (18 مرداد): پلیس نواری را که دور صحنه جرم کشیده، برمی‌دارد. مردم اکنون می‌توانند وارد خیابانی شوند که براون در آن‌جا کشته شد.

 

 

19:00شنبه 9 آگوست (18 مرداد): مک‌اسپادن و حامیان براون، در نقطه‌ای که نوجوان سیاه‌پوست در آن کشته شد جمع شده‌اند و با گل و شمع از مایکل براون یاد می‌کنند.

 

حوادث فرگوسن
مادر مایکل براون روی محلی که پسرش کشته شده است برگ گل می‌ریزد

 

19:18شنبه 9 آگوست (18 مرداد): مردم پس از انتشار خبر کشته شدن مایکل براون به طرف دفتر پلیس فرگوسن راهپیمایی می‌کنند.

 

20:25شنبه 9 آگوست (18 مرداد): جمعیت شروع به آزار دو افسر پلیسی می‌کنند که بر رفت و آمد مردم در اطراف صحنه جرم نظارت دارند. دو افسر تقاضای پشتیبانی می‌کنند. مردم در محل قتل براون جمع می‌شوند، در حالی که نیروهای پلیس کل محدوده را پر کرده‌اند.

 

20:41شنبه 9 آگوست (18 مرداد): مأمورین پلیس با سلاح‌های سنگین و سگ‌های تربیت‌شده، منطقه را اشغال می‌کنند. مردم همگی غیرمسلح هستند و با بالا بردن دست‌هایشان با مایکل براون اظهار همبستگی می‌کنند.

 

21:02شنبه 9 آگوست (18 مرداد): خودروهای پلیس نشانه‌های یادبود مایکل براون را در وسط خیابان له می‌کنند.

حوادث فرگوسن
فرگوسن در آتش می‌سوزد

 

21:50شنبه 9 آگوست (18 مرداد): نیروهای پلیس بالأخره محل را ترک می‌کنند و منطقه آرام می‌شود... اما شب و روزهای آشفتگی فرگوسن در راه است...

 

10:00 یک‌شنبه 10 آگوست (19 مرداد):"جو بلمار" رئیس پلیس سنت لوئیس، در یک کنفرانس خبری می‌گوید: "مایکل براون غیرمسلح بود، اما به افسر پلیس حمله فیزیکی کرد. در این درگیری، براون تلاش کرد تفنگ ویلسون را بقاپد. یک گلوله از درون ماشین و بقیه گلوله‌ها بعد از آن شلیک شدند که ویلسون از خودرو خارج شده بود."

 

بعد از ظهر یک‌شنبه 10 آگوست (19 مرداد): شب‌زنده‌داری چند هزار نفر مردمی که با شمع‌هایشان به مایکل براون ادای احترام می‌کنند، به خشونت کشیده می‌شود. آسوشیتد پرس گزارش می‌دهد که پلیس، تجهیزات ضدشورش خود را آماده کرده است.

 

دوشنبه 11 آگوست (20 مرداد): برای شب دوم هم ناآرامی‌ها ادامه می‌یابد. پلیس با گاز اشک‌آور به مردم حمله می‌کند. مادر براون خواستار آرامش مردم می‌شود. اف‌بی‌آی تحقیقات درباره مرگ براون را آغاز می‌کند.

آنچه در فرگوسن اتفاق افتاد به روایت تصاویر

 

سه‌شنبه 12 آگوست (21 مرداد): اوباما خواستار تحقیقات وزارت دادگستری درباره مسئله می‌شود.

 

پنجشنبه 14 آگوست (23 مرداد): جی نیکسون فرماندار ایالت میسوری وعده می‌دهد "وضعیت جدیدی" در فرگوسن پیاده شود. خشم مردم از مرگ مایکل براون، همچنان با حضور تعداد بی‌شماری پلیس تا دندان مسلح روبه‌رو می‌شود.

 

شنبه 16 آگوست (25 مرداد): نیکسون مقررات منع رفت‌وآمد وضع و اعلام وضعیت اضطراری می‌کند.

 

دوشنبه 18 آگوست (27 مرداد): نیکسون منع رفت‌وآمد را لغو می‌کند، اما همزمان، پای گارد ملی آمریکا را به فرگوسن باز می‌کند.

 

چهارشنبه 20 آگوست (29 مرداد): هیئت منصفه عالی سنت لوئیس جمع‌آوری شواهد را آغاز می‌کند.

 

پنج‌شنبه و جمعه 21 و 22 آگوست (30 و 31 مرداد): گارد ملی آمریکا عقب‌نشینی از فرگوسن را آغاز می‌کند.

حوادث فرگوسن
نیروهای پلیس مقابل معترضین ایستاده‌اند

 

دوشنبه 25 آگوست (3 شهریور): مراسم تشییع جنازه مایکل براون برگزار می‌شود. صدها نفر در این مراسم شرکت می‌کنند.

 

چهارشنبه 3 سپتامبر (12 شهریور): نیکسون وضعیت اضطراری را لغو می‌کند.

 

پنج‌شنبه 23 اکتبر (1 آبان): سازمان عفو بین‌الملل طی گزارشی می‌نویسد که اقدامات پلیس در واکنش به تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم، استانداردهای بین‌المللی را نقض کرده است.

 

دوشنبه 17 نوامبر (26 آبان): نیکسون بار دیگر به مدت 17 روز اعلام وضعیت اضطراری می‌کند و پیش از اعلام رأی نهایی هیئت منصفه درباره دارن ویلسون افسر پلیس، گارد ملی را به حال آماده‌باش درمی‌آورد.

 

دوشنبه 24 نوامبر (3 آذر): اعلام می‌شود که هیئت منصفه رأی خود را صادر کرده است و این رأی به زودی اعلام می‌شود.

 

دوشنبه 24 نوامبر (3 آذر): نیویورک تایمز خبری عجیب را منتشر می‌کند: دارن ویلسون چند روز بعد از قتل مایکل براون، با "باربارا اسپرادلینگ" افسر پلیس فرگوسن ازدواج کرده است.

 

دوشنبه 24 نوامبر (3 آذر): رأی نهایی هیئت منصفه سنت لوئیس اعلام می‌شود: دارن ویلسون بی‌گناه است.

 

دوشنبه 24 نوامبر (3 آذر): اگرچه تا این روز، والدین براون بارها مردم را به آرامش دعوت کرده بودند، اما پس از اعلام رأی هیئت منصفه، لوئیس هد ناپدری براون مقابل ساختمان پلیس فرگوسن و خطاب به معترضان فریاد می‌زند: "این فاحشه را آتش بزنید!"

 

دوشنبه 24 نوامبر (3 آذر): تظاهرات مسالمت‌آمیز و اعتراضات خشونت‌بار در هم می‌آمیزد و در نتیجه، چندین ساختمان به آتش کشیده می‌شود. شلیک گلوله، غارت، تخریب‌گری پس از اعلام رأی هیئت منصفه سراسر فرگوسن را فرامی‌گیرد. دو خودروی گشت پلیس به طور کامل از بین می‌رود و چندین خودروی غیرپلیسی نیز آتش می‌گیرد.

 

دوشنبه 24 نوامبر (3 آذر): پلیس فرگوسن بار دیگر دست به کار می‌شود و از گاز اشک‌آور و انواع تجهیزات جنگی علیه مردم استفاده می‌کند. دست‌کم 61 نفر در جریان تظاهرات به اتهام‌های مختلف دستگیر می‌شوند.

حوادث فرگوسن
یکی از معترضین در میان آتش و دود، به شکل نمادین دست‌هایش را به نشانه تسلیم بالا برده است

 

سه‌شنبه 25 نوامبر (4 آذر): جسد یک نفر در خودروی پارک‌شده‌اش چند خانه آن طرف‌تر از محل قتل مایکل براون پیدا می‌شود، که پلیس آن را به عنوان یک "پرونده قتل" بررسی می‌کند.

سه‌شنبه 25 نوامبر (4 آذر): سی‌ان‌ان گزارش می دهد که هزاران نفر در اعتراض به تصمیم هیئت منصفه در بیش از 170 شهر آمریکا تظاهرات کرده‌اند. نیروهای گارد ملی در فرگوسن تقویت می‌شوند تا از وخیم‌تر شدن وضعیت جلوگیری کنند.

سه‌شنبه 25 نوامبر (4 آذر):تعداد نیروهای گارد ملی در فرگوسن از 700 نفر به 2200 نفر افزایش می‌یابد. 35 ایالت آمریکا شاهد تظاهرات ضدنژادپرستی هستند. اوباما خشونت‌های مردم در فرگوسن را محکوم می‌کند.

چهارشنبه 26 نوامبر (5 آذر):مجسمه آزادی، نماد آمریکا، در شهر فرگوسن سقوط می‌کند. دارن ویلسون اعلام کرده است که احتمالا از سمت خود استعفا خواهد داد.

چهارشنبه 26 نوامبر (5 آذر):تظاهرات چند هزار نفری مردم انگلیس در لندن و مقابل سفارت آمریکا در حمایت از مایکل براون، به خشونت کشیده می‌شود.

نیروهای پلیس به خبرنگاران نیز حمله می‌کنند

چهارشنبه 26 نوامبر (5 آذر):چندین نفر از معترضین در سنت لوئیس وارد ساختمان شهرداری می‌شوند و این ساختمان را اشغال می‌کنند. در نتیجه، بیش از 100 نیروی پشتیبانی پلیس به محل اعزام می‌شوند.

پنج‌شنبه 27 نوامبر (6 آذر): بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد جی نیکسون فرماندار ایالت میسوری درخواست‌ها برای تشکیل یک هیئت منصفه دیگر و بررسی دوباره پرونده دارن ویلسون را رد کرده است.

پنج‌شنبه 27 نوامبر (6 آذر):دیلی‌میل گزارش می‌دهد که دارن ویلسون سابقه درگیری خشونت‌آمیز با همسر دوست‌دختر سابقش را داشته است، و در زمانی که به مایکل براون شلیک کرده، درگیر پرونده حضانت فرزند دوست‌دخترش بوده است. این موضوع هرگز پیش از صدور رأی، به اطلاع هیئت منصفه نرسیده است.

پنج‌شنبه 27 نوامبر (6 آذر):هافینگتن‌پست گزارش می‌دهد که فرگوسن طی شب گذشته و با نزدیک شدن جشن "شکرگذاری" آرام‌تر بوده است و تنها حدود صد نفر دست به تظاهرات زده‌اند. در عین حال، کالیفرنیا و بسیاری از مناطق دیگر آمریکا شب پرآشوبی را سپری کردند.

حوادث فرگوسن
یکی از مأمورین پلیس با سگ، معترضین را تهدید می‌کند
 

پنج‌شنبه 27 نوامبر (6 آذر):لس‌آنجلس تایمز گزارش می‌دهد که بیش از 300 نفر طی تظاهرات 3 روز گذشته در اعتراض به رأی هیئت منصفه سنت لوئیس، در لس‌آنجلس دستگیر شده‌اند.

پنج‌شنبه 27 نوامبر (6 آذر): گاردین گزارش می‌دهد که صدها نفر در کالیفرنیا به دست پلیس بازداشت شده‌اند.

منبع:مشرق

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

 

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon