۷۸ دهیار فومنی کنترل صحیح پسماندهای روستایی را آموزش دیدند

78 دهیار فومنی کنترل صحیح پسماندهای روستایی را آموزش دیدند

خبرگزاری تسنیم: رئیس اداره حفاظت محیط زیست فومن گفت: در راستای مدیریت و کنترل صحیح پسماندهای روستایی، نسبت بر برگزاری کارگاه آموزشی برای ۷۸ دهیار روستاهای بخش مرکزی فومن اقدام شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از فومن، علی اصغر روشنی ظهر امروز در حاشیه اجرای کارگاه مدیریت و کنترل صحیح زباله‌های روستایی این شهرستان در بخش مرکزی، اظهار داشت: در راستای مدیریت و کنترل صحیح زباله‌های روستایی، نسبت بر برگزاری کارگاه آموزشی برای 78 دهیار روستاهای بخش مرکزی فومن اقدام شد.

وی با بیان اینکه در این کارگاه با ارائه اسلایدهای آموزشی راه‌های صحیح مدیریت زباله‌های روستایی از جمله اجرایی طرح تفکیک زباله از مبدا، ورمی کمپوست،کنترل شیرابه زباله و بسیاری از موارد مهم در کنترل پسماند به حاضران آموزش و مقرر د همین آموزش‌ها بصورت چهره به چهره با خانوارهای روستایی انجام پذیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست فومن با بیان اینکه روزانه دو هزار تن زباله در استان تولید می‌شود، گفت: این میزان زباله در شهرستان فومن 60 تن و در بخش مرکزی 15 تن است.

در ادامه بخشدار مرکزی شهرستان فومن با اشاره به اینکه کارگاه آموزشی پسماند بسیار مهم و ضروری است زیرا پسماند امروز گریبانگیر روستاها شده است، اظهار داشت: گیلان استان سرسبزی است و بخش مرکزی فومن با جاذبه‌های گردشگری، جنگل، رودخانه و آثار تاریخی منحصر به فرد مثل قلعه رودخان است.

نوروزی افزود: هزاران نفر به این منطقه می‌آیند پس نباید زباله و آلودگی داشته باشد و شاهد انباشته شدن زباله‌ها باشیم، بیشتر بیماری‌ها از آلودگی زیست محیطی است.

وی با اشاره به آمار سرطان معده که رتبه‌های اول را در گیلان دارد، گفت: در زمینه آلودگی محیط زیست و ساماندهی  زباله باید حرکت جهادی و ملی در کشور  شروع شود تا مردم از سلامت جسمی و روحی بهره‌مند شوند.

بخشدار مرکزی شهرستان فومن با بیان اینکه برای دهیاران 48 وظیفه مشخص شده است، تصریح کرد: 13 وظیفه و بندهای این قانون مربوط به وضع زیست محیطی روستا است پس نباید تنها با مکاتبه و دستور، وظایف را به شما  محول کنیم.

نوروزی چاالش زبالله‌ای را در سه بخش شامل جمع آوری و ساماندهی زباله، پسماند صنعتی و تغییر کاربری دانست و گفت: در این بخش‌ها ساماندهی لازم است.

وی با بیان اینکه روزانه در شهرستان فومن 60 تن زباله و در بخش مرکزی 15 تن زباله تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: باید برای این زباله تولیدی راهکارهایی داشته باشیم که شامل  برخورد قانونی و اجباری در  جمع آوری زباله، تفکیک زباله از مبدا و آموزشی است.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon