نیروی دریایی ارتش شعار "هیهات منا الذله" را در خلیج فارس به اثبات رسانده است

نیروی دریایی ارتش شعار "هیهات منا الذله" را در خلیج فارس به اثبات رسانده است

خبرگزاری تسنیم: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دستاوردهای عملیات "مروارید" و تسلط کامل نیروی دریایی ارتش بر منطقه خلیج فارس تأکید کرد: نیروی دریایی ارتش شعار "هیهات منا الذله" را در خلیج فارس به اثبات رسانده است.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، امیردریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران در سخنانی به‌مناسبت فرا رسیدن هفت آذر روز نیروی دریایی ارتش و گرامیداشت هفته بسیج، گفت: امیدوارم که همه ما بسیجی باشیم و با تفکر بسیجی در همه عرصه‌های خدمتگزاری به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضور داشته باشیم.

وی افزود: امروز 7 آذر و سالروز نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. امروز روز نشان دادن اقتدار، توانمندی، بزرگی و سلحشوری و روز اثبات سیادت نظام جمهوری اسلامی ایران بر آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس، تنگه هرمز و دریای عمان است که این روز را گرامی می‌داریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان "دشمن بعثی ما جنگ را در 31 شهریور سال 59 و با هدف شکست انقلاب اسلامی بر ما تحمیل کرد" افزود: یکی از اهداف دشمن بعثی در دریا به دست آوردن سواحل بیشتر، تصرف خوزستان و سیادت شمال خلیج فارس و ضربه زدن به توان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و در نهایت زدن ضربه نهایی به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

سخنران پیش از خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران در ادامه تأکید کرد: کارکنان ولایتمدار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که از قبل طرح عملیاتی مروارید را طراحی و آماده کرده بودند، بیکار ننشستند و آمادگی خود را برای مقابله با دشمن در دریا نشان دادند. آنها عملیات مروارید را در 10 آبان ماه 59 شروع کردند و سپس در هفتم آذر همان سال، یعنی در حالی که 67 روز از جنگ گذشته بود، این عملیات را با موفقیت به انجام رساندند و این روز بزرگ به‌فرمان امام خمینی به نام روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نام‌گذاری شد.

وی در ادامه سخنانش به نتایج این عملیات در روزهای ابتدایی جنگ اشاره کرد و افزود: این عملیات 5 نتیجه بزرگ در بر داشت که نتایج آن حیرت همه کشورهای دنیا و دشمنان ما را به‌همراه داشت و انگشت حیرت به دهان گرفتند؛ اول، انهدام نیروی دریایی دشمن با توجه به همه توانمندی‌هایی که داشت، به‌طوری که تا امروز هنوز نتوانسته‌ است نیروی دریایی خود را ساماندهی کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه به یکی دیگر از نتایج عملیات مروارید اشاره و تأکید کرد: محاصره اقتصادی دشمن و محاصره اقتصادی بنادر فاو، بصره و ام‌القصر برای جلوگیری از واردات کالا یکی دیگر از نتایج این عملیات بود.

سیاری همچنین اضافه کرد: همچنین انهدام دو پایانه نفتی مهم کشور بعثی عراق یعنی البکر و الامیه برای جلوگیری از صادرات نفت عراق یکی دیگر از دستاوردهای این عملیات در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی بود. همان‌طور که مستحضر هستید 80 درصد نفت عراق از این منطقه صادر می‌شده است.

وی یکی دیگر از دستاوردهای این عملیات را نشان دادن توانمندی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریاها عنوان کرد و گفت: در نهایت یکی دیگر از این دستاوردها حفظ سیادت و حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران بر آب‌های خلیج همیشه فارس است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: ما در بحث اقتصادی ضربه بزرگ را به دشمن وارد و او را محاصره اقتصادی کردیم و از ورود کالا، صادرات و واردات کالا به این کشور جلوگیری و همچنین صادرات نفت این کشور را نیز قطع کردیم که او از نظر اقتصادی ضربه بزرگی خورد و قاعدتاً نمی‌توانست جنگ را ادامه دهد، اما کمک دشمن ما و کشورهای همسایه که با ما دشمنی داشتند، او را حفظ کردند و با واگذاری پول و دیگر امکانات مورد نیاز جنگ، از او حمایت کردند.

سیاری افزود: همانی که امام بزرگوار فرمود: "به صدام کمک نکنید که اگر به او کمک کنید، او بعد از اینکه کارش تمام شد به‌سراغ شما خواهد آمد" اتفاق افتاد. همسایه ما این را درک کرد و به حرف امام ما گوش نکرد و صدام به او حمله کرد.

وی افزود: اما ببینیم که عراق در عرصه دریا چه کرد. او به‌دنبال جذب تسلیحات و تجهیزات جدید بود. میلیاردها دلار تجهیزات دریایی خرید که بتواند نیروی دریایی خود را ساماندهی کند، اما برای ورود به کشور عراق باید از مسیر تنگه هرمز عبور می‌کرد، تنگه هرمز کاملاً در اختیار جمهوری اسلامی ایران بود و ما از ورود تجهیزات دریایی جلوگیری کردیم. بنابراین آمدند برای اینکه دشمن ما را تقویت کنند انواع و اقسام تجهیزات هوایی را به او دادند. یک پیمان نامبارک بین شرق و غرب که همیشه در تضاد بودند ایجاد شد و آنها توان هوایی دشمن ما را تقویت کردند که بتواند بندر امام خمینی را که بزرگترین بندر ایران بود محاصره و از صادرات و واردات کالا به بندر امام جلوگیری کند و اقتصاد ما را شکست بدهند. جزیره خارک را منهدم کنند، تأسیسات نفتی را از بین ببرند، از صادرات نفت ما جلوگیری و ضربه نهایی را از راه شکست دادن اقتصاد کشور به ما وارد کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: در این پیمان نامبارک، شرق و غرب انواع هواپیماهای جنگی مثل میراژ و سوخو، موشک‌های ساحل به دریا و انواع مین را به او تحویل دادند و او را تجهیز کردند تا بتواند این کار را انجام دهد. حتی فرودگاه بعضی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و اطلاعاتی از آواکس کشورهای استکباری دنیا در اختیار او قرار می‌گرفت که بتواند اقتصاد ما را شکست بدهد و حاکمیت ما را در عرصه خلیج فارس از ما بگیرد، اما نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با طرح‌ریزی و اجرای عملیات حفاظت از کاروان کشتی‌های تجاری و نفت‌کش و برنامه‌ریزی برای حفاظت از سکوهای نفتی در خلیج فارس برای استخراج نفت و پدافند از همه جزایر، دفاع از جزیره استراتژیک خارک و حفظ و نگهداری تأسیسات نفتی جمهوری اسلامی ایران در این جزیره موفق شد این ترفند دشمن را هم شکست بدهد و اجازه ندهد که دشمن بتواند بر اقتصاد ما و بر نیروی دریایی ما غلبه کند و حاکمیتی در دریا از راه هوا داشته باشد.

وی با بیان اینکه 150 عملیات حفاظت از کشتی‌های تجاری و نفت‌کش انجام شد و 10هزار کشتی تجاری و نفت‌کش حفاظت و اسکورت شد تا به بندر امام وارد شدند و کالا وارد کردند و صادر کردند و نفت جمهوری اسلامی ایران از جزیره خارک صادر شد، تصریح کرد: اقتصاد کشور سالم ماند و این ترفند دشمن هم با شکست مواجه شد، چرا که اگر آنها می‌توانستند اقتصاد ما را با شکست روبه‌رو کنند، چون کشوری به ما کمک نمی‌کرد، قطعاً آسیب‌پذیری ما در عرصه‌های دفاع مقدس بیشتر می‌بود. اما به‌لطف خدا و با همت بلند کارکنان ولایتمدار نیروی دریایی این ترفند دشمن هم با شکست روبه‌رو شد و ما توانستیم کشور و اقتصاد کشور را حفظ کنیم.

"نیروی دریایی در طول دفاع مقدس با حفظ سیادت جمهوری اسلامی ایران، دفاع از اقتصاد کشور، دفاع از سکوهای نفتی، جزایر و آبهای نیلگون خلیج فارس مأموریت خود را صددرصد با موفقیت به انجام رسانده است و به‌ویژه در آخر جنگ در 29 فروردین سال 67 با رویارویی مستقیم با استکبار جهانی در خلیج فارس شعار هیهات منا الذله را به اثبات رسانید و به استکبار جهانی این درس را داد که ملت قهرمان ایران اسلامی در هیچ‌جا از جمله در عرصه دریا زیر بار زور و حرف زور استکبار جهانی نخواهند رفت".

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: در پایان دفاع مقدس، نیروی دریایی دو سند افتخار دارد که به آنها اشاره می‌کنم؛ یکی از زبان امام بزرگوار(ره) که فرمودند: "نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران الحمدلله در دفاع از مرزهای آبی کشور در خلیج فارس و دریای عمان چون نگینی درخشنده است و بر عرشه کشتی افتخار و صلابت خود استوار ایستاده است".

وی در همین زمینه افزود: دوم از زبان مقام معظم رهبری که فرمودند: "خوب است که گفته شود که یکی از نتایج عملیات‌هایی که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام داده است این است که اقتصاد کشور سالم مانده است." یاد شهدا را گرامی می‌داریم و درود می‌فرستیم به روح مطهر همه شهدا و امام شهدا.

سیاری با اشاره به گزارشی از وضعیت نیروی دریایی اظهار داشت: کشور ما در شمال و در جنوب نزدیک به 3 هزار کیلومتر مرز دریایی دارد. سواحل دریای خزر، سواحل خلیج همیشه فارس و سواحل دریای عمان که به‌عنوان سواحل مکران معروف است، از بندرعباس تا مرز جمهوری اسلامی ایران با کشور پاکستان و مهمترین مرز دریایی کشور ما مرز سواحل مکران است؛ بندرعباس تا مرز جمهوری اسلامی ایران تا پاکستان. بنابراین به‌گفته مقام معظم رهبری کشور ما یک کشور دریایی است و ما باید بتوانیم از منابع خود در دریا بهره لازم را ببریم، اما دریا برای کشور چه اهمیتی دارد؟

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: دریا منبع انرژی است. انرژی‌های فسیلی، انرژی‌های کف دریا، انرژی‌های نو و انرژی‌های تجدیدپذیر که در دریا وجود دارد و ما باید از آنها استفاده کنیم. دریا مهمترین منابع تأمین کننده مواد غذایی است که متأسفانه ما بهره لازم را نمی‌بریم. دریا مهمترین مسیر عبور تجارت است. بالای 90 درصد صادرات و واردات کالا از 30 درصد مرزهای دریایی کشور انجام می‌شود. بیشترین صادرات نفت کشور جمهوری اسلامی ایران از راه دریا صادر می‌شود. گردشگری در دریا، آبادانی سواحل به‌ویژه سواحل مکران، ایجاد کار و اشتغال، ایجاد بنادر و توسعه کار و پیشرفت دریامحور کشور برای ما مهم است؛ اینها فواید دریا برای کشور است.

وی با طرح این سؤال "آیا ما از این امکانات خدادادی از دریا استفاده کرده‌ایم؟" تصریح کرد: جواب این سؤالات منفی است. علت این است که در سال‌های قبل از انقلاب استعمار و استکبار ما را از دریا دور کردند. آنها ما را به این منظور از دریا دور کردند که از منابع خدادادی موجود در دریا بهره لازم را نبریم و در پیشرفت کشورمان از دریا استفاده نکنیم. اما امروز تدبیر مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا بر این مبنا قرار گرفته است که ایشان می‌فرمایند: "منافع کشور در دریا، منافع راهبردی و منافع کلان است" چگونه می‌توانیم از این منافع راهبردی و کلان موجود در دریا برای پیشرفت کشور و توسعه دریامحور کشور بهره ببریم، این سؤال است.

دریادار سیاری ادامه داد: خود معظم‌له جواب می‌دهند که باید اقتدار دریایی داشته باشیم تا بتوانیم از منافع کشور استفاده کنیم. به این لحاظ معظم‌له دو تدبیر را صادر فرمودند که برای کشور و برای همه مسئولان دولت حائز اهمیت است؛ یک توسعه سواحل مکران یعنی ایجاد آبادانی در سواحل ارزشمند و طلایی ما از بندرعباس تا مرز جمهوری اسلامی ایران با پاکستان و دوم اقتدار دریایی؛ در بحث توسعه سواحل مکران دو برنامه کاری در دست اجراست؛ اول اقدامات دولت محترم جمهوری اسلامی ایران در ایجاد زیرساخت‌هایی که باید در سواحل مکران ایجاد شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: وزارتخانه‌های راه، بهداشت،‌ آموزش و پرورش، نیرو، جهاد کشاورزی، کشور و دیگر وزارتخانه‌های مرتبط با ایجاد زیرساخت‌ها در سواحل مکران امروز فعالیت‌هایی را در دستور کار دارند. امروز وزارت نفت، مناطق آزاد، پتروشیمی، بانک‌ها، همه و همه دست به دست هم داده‌اند، برنامه‌هایی را طراحی کرده‌اند که در ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه سواحل مکران و توسعه پس‌کرانه‌ها برای ایجاد کار و اشتغال برای جوانان کشور فعال شوند. امیدواریم که ان‌شاءالله توسعه و سرعت داده شود و ما در کوتاهترین زمان به این موفقیت‌ها دسترسی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: دوم اقدامات راهبردی نیروی دریایی ارتش است. نیروی دریایی این افتخار را دارد که به‌عنوان طلیعه‌دار و پیشگام حرکت توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی در مرزهای جنوب شرق کشور استقرار پیدا کرده است. در میناب ، سیری و جاسک و رأس میدانی و کنارک و چابهار و پسابندر همراه با خانواده‌های خود استقرار پیدا کرده است و به‌دنبال ایجاد آبادانی در منطقه است.

سیاری در ادامه با اشاره به مقوله اقتدار دریایی گفت: امنیت را در عرصه دریاها باید نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران تأمین کند. مأموریت نیروی دریایی به‌دستور فرمانده معظم کل قوا توسعه پیدا کرده است تا مدار 10 درجه شمالی، یعنی از چابهار مستقیم 2 هزار کیلومتر به سمت جنوب و امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این منطقه برای برقراری امنیت و نشان دادن اقتدار جمهوری اسلامی ایران استقرار پیدا کرده است. امروز خلیج عدن، شمال اقیانوس هند، باب‌المندب، دریای سرخ، مدیترانه، دریای چین، اقیانوس آرام و هند جنوب نیروی دریایی ما رفت و‌آمد دارد و اقتدار نظام را به معرض نمایش می‌گذارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه حضور تا مدار 10 درجه برای حفظ امنیت، فعالیت‌های اقتصادی، حضور در دریاهای جهان مثل اقیانوس آرام و مدیترانه برای خنثی کردن ترفند ایران‌هراسی و جلوگیری از ترفند انزوای سیاسی جمهوری اسلامی ایران، تحکیم روابط با کشورهای همسایه دریا و ارسال پیام صلح و دوستی به این کشورهاست، تصریح کرد: فرمانده معظم کل قوا می‌فرمایند که نیروی دریایی، نیروی نظامی، علمی، سیاسی و بین‌المللی است. اقتدار نظام را از بعد نظامی در عرصه دریا که نیروی دریایی برقرار می‌کند، علمی است چرا که بالاترین سطح فناوری در نیروی دریایی به‌ویژه در زیردریایی‌ها وجود دارد، ایجاد کار و اشتغال می‌کند، صنعت و دانشگاه و علم را به دنبال خود می‌کشاند و موجب توسعه کشور می‌شود.

وی تأکید کرد: نیروی دریایی اقتدار نظام را در همه ابعاد بین‌المللی و سیاسی در دریاهای آزاد این موضوع را به نمایش گذاشته است. امروز سی و دومین ناوگروه جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریاهای آزاد حضور دارد و توانمندی کشور را به معرض نمایش می‌گذارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مأموریت‌های فرعی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برقراری امنیت برای کشتی‌های تجاری و نفت‌کش است. دزدی دریایی در شمال اقیانوس هند، خلیج عدن، باب‌المندب و دریای سرخ، تجارت را به خطر انداخته است و اگر کسی نتواند از کشتی‌های تجاری و نفت‌کش خود حفاظت کند، ضربات و آسیب‌های بزرگی به اقتصاد او وارد می‌شود. به‌لطف خدا، امروز نیروی دریایی در اجرای فرمان فرماندهی معظم کل قوا در مبارزه با دزدان دریایی نزدیک به 2هزار فروند کشتی تجاری را اسکورت کرده است، 150 مورد درگیری شدید با دزدان دریایی داشته است، به 22 کشور جهان کمک کرده و کشتی‌های 22 کشور جهان را کمک و اسکورت آنها را برقرار کرده و اقتصاد کشور را حفظ کرده است.

سیاری خاطرنشان کرد: این مهم است که فرمانده معظم کل قوا می‌فرمایند یکی از نتایج مهم عملیات‌های دریایی این است که اقتصاد کشور سالم می‌ماند. امروز دریادلان توانمند نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران در دریاهای آزاد مبارزه با ایران‌هراسی، جلوگیری از انزوای سیاسی، خنثی‌کردن ترفندهای دشمن، ارسال پیام صلح و دوستی، اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و آن چیزی که مقام معظم رهبری فرمودند که نیروی دریایی امروز مظهر اقتدار ملت در عرصه‌ دریاهاست را به نمایش گذاشتند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان گفت: فرزندان شما ملت قهرمان ایران اسلامی، دریادلان ولایتمدار با حضور در دریاهای سرزمینی و دریاهای آزاد با توکل به خدا و پشتیبانی شما مردم عزیز و همیشه در صحنه، تحت فرمان فرماندهی معظم کل قوا آمادگی دارند با هرگونه تهدید، با به‌کارگیری آنچه در اختیار دارند برای حفظ مرزهای دریایی، منابع و منافع کشور در دریاها مقابله بکنند و اقتدار و سربلندی و سرافرازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان مظهر اقتدار ملت به معرض نمایش بگذارند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon