کاهش امضای قرارداد موقت با تسهیل اخراج کارگر خاطی در طرح جدید وزارت کار

کاهش امضای قرارداد موقت با تسهیل اخراج کارگر خاطی در طرح جدید وزارت کار

خبرگزاری تسنیم: رئیس کارگروه تخصصی مزد وزارت کار درباره دلایل توجیهی اجرای "طرح تامین امنیت شغلی کارگران و تأمین امنیت سرمایه گذاری کارآفرینان"گفت: در صورت تحقق ۳سیاست و ۵ هدف در این طرح، رابطه کارگر و کارفرما برد-برد می‌شود.

فرامرز توفیقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره مدل دستمزد با عنوان "طرح تامین امنیت شغلی کارگران و تأمین امنیت سرمایه گذاری کارآفرینان" گفت: اهداف این طرح برای جامعه کارگری بسیار مفید است اما توجه زیادی به این طرح نشد که دلایل توجیهی را اعلام می‌کنیم.

 وی ادامه داد: بزرگ‌سازی حجم اقتصاد ملی، تعادل بخشی به عرضه و تقاضای نیروی کار در بازار کار، گسترش دامنه امنیت شغلی نیروی کار، توسعه امنیت جغرافیای سرمایه گذاری و رشد اشتغال پایدار از جمله اهداف مد نظر در این طرح است.

توفیقی با ارائه دلائل توجیهی "طرح تأمین امنیت شغلی کارگران و تأمین امنیت سرمایه گذاری کارآفرینان" گفت: طرح مذکور با هدف کمک به بزرگ سازی اقتصاد ملی از طریق افزایش ضریب امنیت سرمایه گذاری که اهرمی قدرتمند در تعادل بخشیدن به عرضه و تقاضای نیروی کار و افزایش چشمگیر درآمد سرانه ملی است و منجر به ارتقای کیفیت، استاندارد زندگی و رفاه نیروی کار خواهد گردید، تهیه و تدوین گردیده است. 

وی ادامه داد: تجربیات موفق دنیا موید آن است که طرح‌هایی که ذی نفعان اصلی آن‌ها کارگر و کارفرما هستند بدون تأمین منفع ملی، منافع کارگر و منافع کارفرما (بازی برد-برد) از قابلیت اجرایی پایین برخوردار خواهد بود و در صورت اجرا نیز پایداری لازم را نخواهد داشت. بنابراین آشتی دادن میان منافع کارگر و کارفرما در راستای حفظ منافع ملی از جمله نگرانی‌های اساسی سیاست‌گذاران هر کشور است.

توفیقی اظهار کرد: بر اساس طرح مذکور از آنجایی که که اخراج کارگر خاطی با شرایط سهل‌تری انجام می‌پذیرد، ضریب حساسیت کارفرما برای انعقاد قراردادای موقت در کارهای با ماهیت مستمر تدریجاً کاهش خواهد یافت.

این فعال کارگری تأکید کرد: در این طرح انگ اخراج از کارگر خاطی برداشته شده و به محض فسخ قرارداد توسط کارفرما، کارگر مذکور تحت پوشش بیمه بیکاری و آموزش مجدد مهارت قرار گرفته و با رعایت کرامت انسانی وارد اشتغال مجدد خواهد شد.

وی اظهار کرد: از دیگر دلائل توجیهی این طرح این است که به صورت آزمایشی در 3استان و در 3 فعالیت مزیتی کشور، طی یک دوره یکساله،اثربخشی طرح را برای دستیابی به اهداف مورد نظر ( تبدیل قرار دادهای موقت به دائم، رشد سرمایه گذاری،رشد خلاقیت،نوآوری و بهره وری در نیروی کار، افزایش ضریب امنیت شغلی کارگران و امنیت سرمایه گذاری کارآفرینان) به بوته آزمایش خواهد گذاشت تا در صورت موفقیت در سطح ملی و به صورت یکپارجه عملیاتی شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه