ریزگردهای تالاب گاوخونی به تهران می‌رسد

ریزگردهای تالاب گاوخونی به تهران می‌رسد

خبرگزاری تسنیم: مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان گفت: با وزش باد در منطقه تالاب گاوخونی ریزگرد‌های این تالاب در هوا پخش شده و با طی کردن مسافت‌های طولانی به تهران می‌رسد.

مهدی بصیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به وضعیت تالاب بین‌المللی گاوخونی و خشکی 17 ماهه زاینده‌رود اظهار کرد: به علت خشکی زاینده‌رود به مدت 17 ماه تالاب گاوخونی با وضعیت بحرانی روبه‌رو شده و اگر به این وضعیت رسیدگی نشود، بسیاری از آلودگی‌های آن به خورد مردم استان اصفهان و سایر مناطق می‌رود.

وی با بیان اینکه خشکی زاینده‌رود سبب می‌شود که تمامی آب‌خانه‌های موجود در مسیر خشک شود،افزود: در حالت عادی مقدار آبخور فاصله بین سد نکوآباد تا سد آبشار باید 5 متر مکعب در ثانیه باشد ولی به علت خشکی زاینده‌رود به مدت 17 ماه که سبب خشک شدن تمامی آب‌خانه‌ها در مسیر شده، این مقدار به 40 متر مکعب در ثانیه افزایش یافته است.

مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: با بهود وضعیت شرایط زاینده‌رود و جریان یافتن آن و پرشدن آب‌خانه‌ها، مقدار آبخور مسیر سد نکوآباد تا سد آبشار به 20 متر مکعب در ثانیه کاهش یافته است.

وی با اشاره به وضعیت کشاورزان و صدمات شدیدی که 17 مدت خشکی زاینده‌رود به آنها وارد کرده، گفت: با خشکی زاینده‌رود، بسیاری از کشاورزان دچار مشکلات معیشتی شده‌اند و این خشکی صدمات بسیاری را به‌ آنها وارد کرده و اکنون که زاینده‌رود جریان پیدا کرده نیز تنها بخشی از مشکلات رفع شده تنها 50 درصد از آنان می‌توانند به کشت و کار بپردازند.

بصیری کنترل برداشت‌ها در مسیر زاینده‌رود از استان چهارمحال بختیاری تا استان اصفهان را مهمترین راهکار مبارزه با خشکی این رودخانه عنوان کرده و بیان کرد: مجوز‌هایی که برای برداشت آب توسط پمپ از رودخانه زاینده‌رود صادر شده، از نظر فنی و قانونی عمل درستی نیست و در کمتر کشوری چنین مجوز‌هایی صادر می‌شود و در کشور ما که برق یارانه‌ای با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار داده شده این عمل اصلا درست نیست.

وی افزود: اکنون که پمپ‌های برداشت از زاینده‌رود مستقر شده و در حال تغذیه از آن هستند، باید این برداشت‌ها کنترل شده و برداشت‌های بی‌رویه بالا دست سبب می‌شود که تنها کشاورزان استان اصفهان صدمه خورده و از حق آبه آنها کاسته شود.

مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به ضرورت حکمرانی دولت در مورد آب زاینده‌رود اظهار کرد: وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند مشکلات زاینده‌رود را حل و فصل کند و مجموعه دولت، نیروی انتظامی و وزارت کشور باید در این باره به وزارت نیرو یاری‌رسانی کرده و مشکلات زاینده‌رود را رفع کنند.

وی با بیان اینکه خشکی تالاب گاوخونی منشأ بسیاری از بیماری‌ها بوده که می‌تواند در استان شایع شود، افزود: وزش باد در محدوده تالاب گاوخونی سبب می‌شود که آلودگی‌های این تالاب در آسمان پراکنده شده و همراه باد به آسمان استان اصفهان و دیگر نقاط انتقال پیدا کند که این آلودگی سبب ایجاد بیماری‌های فراوانی شده و اگر این آلودگی به شکل ریزگرد در هوا پخش شود، ‌می‌تواند مسافت‌های طولانی را طی کرده و تهران نیز از این ریزگردها مصون نیست.

بصیری تکمیل تونل سوم کوهرنگ را جبران کننده بسیاری از برداشت‌های بی‌رویه از زاینده‌رود دانست و تصریح کرد: اگر تونل سوم کوهرنگ به بهره‌برداری برسد، بسیاری از برداشت‌های بی رویه و انتقال آب به دیگر استان‌ها جبران‌ می‌شود و کشاوزران کمتر صدمه می‌بینند.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon