حکم«حسنی مبارک» دیکتاتور مصر امروز صادر می‌شود

حکم«حسنی مبارک» دیکتاتور مصر امروز صادر می‌شود

خبرگزاری تسنیم: دادگاه جنایی قاهره حکم «حسنی مبارک» دیکتاتور مصر و علاء و جمال پسران وی و «حبیب العادلی» وزیر کشور دوره مبارک را در پرونده قتل انقلابیون امروز صادر می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری الجزیره قطر، دادگاه کیفری قاهره امروز حکم خود معروف به قضیه قرن را که متهم آن حسنی مبارک رئیس جمهور برکنار شده مصر و دو فرزند او علاء وجمال به اضافه حبیب العادلی وزیر کشور زمان مبارک است صادر می کند. حکم حسین سالم تاجر فراری مصری نیز صادر خواهد شد.(نگاهی به سیر روند دادگاه «حسنی مبارک» دیکتاتور مصر در سه سال گذشته)

دادگاه جنایی قاهره امروز آخرین جلسه محاکمه مبارک، علاء و جمال و حبیب العادلی در خصوص قتل انقلابیون مصر معروف به «محاکمه قرن» را به ریاست قاضی «محمود الرشیدی» برگزار می کند.

مبارک، علاء و جمال و حبیب العادلی به همراه 6 نفر از معاونان العادلی متهم به قتل 225 نفر و زخمی شدن 1368 نفر در اوایل انقلاب 25 ژانویه هستند.

بر اساس این گزارش، اتهامات این افراد در 162 هزار برگ ذکر شده و دادگاه طی یک سال و 4 ماه و 22 روز 55 بار جلسه تشکیل داده که 18 جلسه آن محرمانه و غیر علنی و برای استماع اظهارات 22 شاهد از نیروهای مسلح اختصاص داشته است.

مبارک، العادلی و معاونان وی به اتهام تحریک، توافق و مساعدت در قتل تظاهرات کنندگان مسالمت جو در جریان انقلاب 25 ژانویه، ایجاد هرج و مرج در کشور و بوجود آوردن خلأ امنیتی در آن، محاکمه می شوند.

از سوی دیگر مبارک، علاء و جمال و حسین سالم بازرگان مصری در خصوص جرایم مربوط به فساد مالی، سوء استفاده از منصب برای اختلاس و حیف و میل بیت المال و نیز صادرات گاز ارزان قیمت به رژیم صهیونیستی، تحت محاکمه هستند.

انتقال مبارک از بیمارستان المعادی به آکادمی پلیس

دقایقی قبل یک بالگرد نظامی «حسنی مبارک» رئیس جمهور مخلوع مصر را از بیمارستان نظامی المعادی به آکادمی پلیس در التجمع الخامس منتقل کرد.

مبارک با یک بالگرد نظامی از بیمارستان المعادی به آکادمی پلیس محل برگزاری جلسه دادگاه منتقل شد.

از سوی دیگر یک منبع امنیتی گزارش داد که علاء و جمال و حبیب العادلی وزیر کشور دوره مبارک وارد آکادمی پلیس شدند.

این منبع افزود که علاء و جمال و العادلی از محل حبس خود در منطقه زندان های طره با دو خودروی زرهی و در میان تدابیر شدید امنیتی به آکادمی پلیس منتقل شدند.

احتمال صدور حکم اعدام یا تبرئه مبارک

مبارک و سایر متهمان مزبور به کشتار تظاهرات کنندگان در روزهای نخست انقلاب ژانویه 2011 و فساد مالی و احتکار متهم هستند و احتمال دارد با توجه به اتهامات وارده به مبارک  مجازات او حکم  اعدام باشد که پیش از تجدید دادگاه حکم حبس ابد برای او صادر شده بود. برخی منابع خبری هم از احتمال تبرئه مبارک در این پرونده خبر می دهند.

یک منبع امنیتی در اداره مواد آتش زا در وزارت کشور در اظهاراتی مطبوعاتی گفت این اداره سالنی که مبارک در آن محاکمه خواهد شد تحویل گرفته است تا چند ساعت پیش از اعلام حکم، امنیت آن کاملا تامین باشد و مانند گذشته مبارک با یک هواپیما از بیمارستان به جلسه دادگاه منتقل خواهد شد و نهادهای امنیتی نیز مسئولیت احضار حبیب العادلی وزیر کشور پیشین و علاء و جمال مبارک را برعهده داشته و آنان را از زندان طره در جنوب قاهره با خودور به محل دادگاه خواهند آورد.

قاضی دادگاه استیناف: حضور مبارک در جلسه امروز الزامی نیست

«احمد الخطیب» قاضی دادگاه استیناف قاهره اعلام کرد که بر اساس قانون حضور «حسنی مبارک» در جلسه امروز دادگاه جهت قرائت حکم الزامی نیست زیرا وی در حال حاضر به خاطر این پرونده زندانی نیست.
وی افزود که مبارک پیش از این در رابطه با این پرونده آزاد شده است و اکنون بستگی به وی دارد که آیا در جلسه دادگاه حضور پیدا کند یا خیر؟

در همین ارتباط «جبهه استقلال نهاد قضائی» حامی محمد مرسی رئیس  جمهور برکنار شده با صدور بیانیه‌ای امروز تمام نیروهای حامی استقلال قضاوت و عدالت را به تجمع و حمایت از درخواست مردم مبنی بر اعدام مبارک و معاونان وی فراخواند.

همچنین ائتلاف ملی برای حمایت از مشروعیت و اخوان‌المسلمین پیش از این همزمان با صدور حکم مبارک، فراخوان تظاهرات داده بودند.

این ائتلاف روز گذشته در بیانیه خود «مردم مصر را به تجمع در صحنه بازگرداندن انقلاب» فراخواند و اخوان المسلمین نیز عصر روز گذشته بیانیه مشابهی صادر کرده و اعلام کرد: تمام انقلابیون ژانویة باید در برابر کسانی که برای سرقت انقلاب و نابودی آن توطئه می کنند، جمع شوند».

انتهای پیام/ر

اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان