تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای باید در مهلت ۷ ماهه هرچه زودتر به نتیجه دست یابد

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای باید در مهلت 7 ماهه هرچه زودتر به نتیجه دست یابد

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفت: تیم مذاکره‌کننده باید در این فرجه ۷ ماهه هرچه زودتر به نتیجه دست یابد، زیرا مدت ۷ ماه سقف زمانی است و ضرورت ندارد از همه این مدت استفاده کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز پارلمان با حضور در جمع خبرنگاران، درباره مذاکرات اخیر ایران با 1+5، گفت: فکر می‌کنم عدم حصول نتیجه نهایی در مذاکرات هسته‌ای نشان‌دهنده ایستادگی تیم مذاکره‌کننده بر مواضع جمهوری اسلامی است که این موضوع قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه عامل اصلی عدم حصول نتیجه در زمان مقرر یعنی سوم آذرماه به دلیل زیاده‌خواهی آمریکایی‌هاست، تصریح کرد: آمریکایی‌ها در مسقط بسیار بد عمل کردند و در وین هم بد عمل کردند، اما برای اینکه به نتیجه مطلوب برسیم آمریکا باید گام‌های بلندی در جهت دور شدن از زیاده‌خواهی‌های خود برارد.

بروجردی تاکید کرد: مشخص است این رفتار آمریکایی‌ها به دلیل فشار صهیونیست‌ها و برخی کشورهای منطقه شکل گرفته، بنابراین تیم مذاکره‌کننده باید در این فرجه 7 ماهه هرچه زودتر به نتیجه دست یابد، زیرا مدت 7 ماه سقف زمانی است و ضرورت ندارد از همه این مدت استفاده کند. 

رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس ادامه داد: باید بتوانیم در حداقل زمان ممکن براساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی به نتیجه مطلوب دست یابیم، چرا که نظرات جمهوری اسلامی ایران در برخی بندها به 1+5 بسیار نزدیک است و فکر می‌کنم می‌توانند گام بلند و مفیدی در جهت حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران باشد. 

وی با بیان اینکه اگر کار به نتیجه نرسد قطعا برد با ماست، تاکید کرد: چرا که ایران اولا هیچ تعهدی برای ادامه تعهدهای توافق‌نامه ژنو ندارد و دوما به همه دنیا ثابت شده که ایران دنبال بمب هسته‌ای نیست و ایران اهل تفاهم‌، منطق، استدلال است و اینها در شکل‌گیری افکارعمومی بسیاری از کشورهای جهان موثر بوده و تاثیرگذار است. 

بروجردی افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری اشاره کرده‌اند در هر صورت برنده موضوع ما هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش روسیه و چین در مذاکرات وین، گفت: این دو کشور اکثریت نیستند و در اقلیت قرار دارند؛ اگر قرار باشد تصمیم جمعی گرفته شود رای دو کشور در مجموع 6 کشور فائق نیست. 

بروجردی ادامه داد: بر خلاف بسیاری از تحلیل‌های داخلی در مورد اینکه ساخت نیروگاه بوشهر از سوی روسیه هیچ وقت به نتیجه نخواهد رسید، این موضوع به نتیجه رسید و دو نیروگاه جدید دیگر نیز با سازمان انرژی اتمی امضا کردند، بنابراین همکاری هسته‌ای روسیه با ایران قابل قبول است. 

رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در پایان گفت: افکارعمومی و نمایندگان ملت این انتظار به حق را از دو کشور چین و روسیه دارند که از ظرفیت خود در مذاکرات ایران با 1+5 بیش از گذشته استفاده کنند. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon