هزینه هر بیمار مبتلا به ایدز ماهانه دومیلیون تومان است

هزینه هر بیمار مبتلا به ایدز ماهانه دومیلیون تومان است

خبرگزاری تسنیم: معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت:‌ هزینه هر بیمار مبتلا به ایدز ماهانه دومیلیون تومان است و اگر فرد مبتلا به ایدز مقاوم به درمان شده باشد، این هزینه به ۵ تا ۱۰ میلیون تومان در ماه می رسد البته تمام این هزینه‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود.

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم علی‌اکبر سیاری در مراسم افتتاح آزمایشگاه مرجع منطقه‌ای HIV ایدز در درمانگاه شهید جعفری، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از ابتدای پیدایش بیماری ایدز در کشور و با وجود برخی مسائل فرهنگی در جامعه که امکان صحبت در مورد علل و نحوه ابتلا به ایدز را فراهم نمی‌کرد، مسئولان بهداشتی جهت اطلاع رسانی به‌منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری تلاش‌های زیادی کردند.

به‌گفته وی، موج دوم این بیماری مربوط به معتادان تزریقی بود. این گروه محدود بودند و امکان دسترسی و کنترل آنها میسر بود ولی اکنون موج سوم ایدز یعنی انتقال از طریق رفتارهای پرخطر جنسی شایع شده است و به‌دلیل اینکه این‌گونه رفتارها پنهان و گسترده هستند، نگرانی از افزایش مبتلایان به ایدز، از گذشته بیشتر شده است.

سیاری عنوان کرد: نکته بسیار مهم در رابطه با ایدز این است که نباید این بیماری را پنهان کنیم و با اطلاع رسانی به‌موقع به‌خصوص به نسل جوان باید از بروز موارد جدید HIV ایدز پیشگیری نماییم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه افزود: نظر تمام متخصصان و محققان این است که در رفتارهای جنسی، مردم باید خویشتن داری کنند، در غیر این صورت باید ازدواج کنند و در روابط با همسر خود متعهد باشند. اگر هیچ‌کدام از این موارد میسر نبود، باید از وسایل پیشگیری استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه وسایل پیشگیری باید به‌طور رایگان در دسترس همگان باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حدود 34 درصد موارد ابتلا به ایدز از طریق انتقال جنسی است و اگر به این مسئله نپردازیم، شیب منحنی ایدز که در تمام دنیا رو به کاهش است، در کشور ما افزایش خواهد یافت.

به گزارش وزارت بهداشت، سیاری با بیان اینکه شهر تهران نیاز به مراکز مشاوره ایدز دارد تا از این طریق افراد در معرض خطر بتوانند از خدمات مشاوره و پیشگیری در آنها استفاده کنند، ادامه داد: در مراکز وابسته به وزارت بهداشت تمام این خدمات به‌طور رایگان عرضه می‌شود، به‌طوری که هزینه هر بیمار مبتلا به ایدز ماهانه دو میلیون تومان است و اگر فرد مبتلا به ایدز مقاوم به درمان شده باشد، این هزینه به 5 تا 10 میلیون تومان در ماه می‌رسد، البته تمام این هزینه‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود.

به‌گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، نکته مهم در رابطه با ایدز، ابتلای بیماران به سل مقاوم به درمان است که دولت ماهانه 50 میلیون تومان هزینه 6 ماه بستری افراد مبتلا به این بیماری را می‌پردازد. در حالی که اگر برنامه کنترل سل مقاوم به درمان اجرا شود، هزینه‌های کمتری به اقتصاد خانواده‌ها و اقتصاد سلامت تحمیل خواهد شد.

وی در پایان بر لزوم افزایش حمایت‌های اجتماعی از مبتلایان به ایدز تأکید کرد و گفت: ایدز علاوه بر اینکه جسم را درگیر می‌کند، یک معضل اجتماعی بزرگ و تهدیدکننده جامعه است و برای کنترل آن در جامعه نیاز به همکاری تمام ارگان‌های جامعه داریم.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon