اقتصاد کشور هنوز وارد رونق نشده است

اقتصاد کشور هنوز وارد رونق نشده است

خبرگزاری تسنیم: عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این که فعالیت‌های تجاری ایران متاثر از تحریم است، گفت: در حال حاضر کشور از رکود خارج شده اما وارد رونق نشده است.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در رابطه با تمدید مذاکرات هسته‌ای و تاثیر آن بر اقتصاد کشور، اظهار کرد: آنچه که مطلوب فعالان اقتصادی و شهروندان است مشخص شدن تکلیف در فضای بین‌المللی است و که همان طور که رهبری اعلام کردند، به وکالای ملت اعتماد دارند مردم نیز به آن‌ها اعتماد دارند.

وی ادامه داد: آنچه که مردم خواهان آن هستند سروسمان گرفتن وضعیت فعلی است و آنچه در شرایط فعلی به آن دست پیدا کرده‌ایم حتما بهترین امکان بوده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به این که عدم توافق تبعات بدتری را به همراه داشت، افزود: در حال حاضر دیوارهای تحریم ترک برداشته که روز به روز این ترک‌ها تبدیل به شکاف می‌شود و حدود یکسال است که از شرایط تشدید تحریم‌ها خارج شده‌ایم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: در یکسال اخیر 5 میلیارد دلار پول بلوکه شده کشور دریافت شده و در هفت ماه آینده 4 میلیارد و 200 میلیون دلار به ایران داده خواهد شد.

وی با تاکید بر این که شرایط نشان از آن دارد که روزنه برای فعالیت طرف‌های تجاری وجود دارد، خاطرنشان کرد: هیچ فعالیت تجاری ایران در دنیا نیست که متاثر از تحریم‌ها نباشد و فعالیت کشورهایی که در شرایط تحریم با ایران کار می‌کنند نیز متاثر از تحریم‌ها بوده است.

حریری گفت: ایران با دنیا جنگ اقتصادی ندارد اما دنیا جنگ سیاسی را به صحنه اقتصاد وارد کرده است و در این شرایط با توجه به این که بیش از 70درصد تجارت ایران با 5 کشور است باید قدرت چانه زنی و تنوع شرکای تجاری افزایش یابد.

وی در رابطه با تعرفه ترجیحی و روابط دو جانبه کشور بیان کرد: روابط دوجانبه ایران تحت شرایط تحریم با بسیاری از کشورها برقرار نیست و آنچه در حال انجام است متاثر از تحریم‌ها است و با توجه به این شرایط باید نسبت به اهداف مدنظر در تعرفه ترجیحی تامل و تعقل بیش‌تری در کنار منافع ملی مد نظر باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: اگر از تحریم‌ها خارج شویم جهت‌گیری تعرفه‌های ترجیحی و برنامه‌های اقتصادی باید در راستای پیوستن به WTO باشد.

حریری در پاسخ به این سوال که آیا طبق گفته دولتمردان از رکود خارج شده‌ایم یا خیر، بیان کرد: آمار نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصادی کشور از صفر بیش‌تر است و تعریف خروج از رکود نیز به آن معنی است که نرخ رشد اقتصادی منفی و صفر نباشد.

وی ادامه داد: برای مردم رونق قابل لمس و احساس است که در شرایط فعلی با رونق فاصله داریم که پیش‌بینی می‌شود اگر با نرخ رشد اقتصادی 3 تا 4 درصد تا سال 96 پیش برویم تازه توانسته‌ایم مجموع رشد منفی 10 سال 91 و 92 را جبران کنیم.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: در بهترین شرایط در سال 1397 به شرایط سال‌ 89 بازخواهیم گشت و به طور کلی در حال حاضر از رکود خارج شده اما وارد رونق نشده‌ایم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه